Jump to content

Rødpunktsikte for militære pistoler


steadyfreddy

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har noen spørsmål om hvordan framgangsmåten er for å feste et rødpunktsikte på disse.

 

La oss ta utgangspunkt i en Glock17/19:

 

4768.jpg

 

I Forsvaret kunne man levere inn sånt til børsemakeren og han boret og herjet, men jeg leser at enkelte steder at man kan bytte ut baksiktet med en liten plattform (som sitter der hvor det originale baksiktet er) og feste rødpunktsiktet her.

 

Er det noen som har kjennskap til dette? Jeg har også sett på et par sikter på Midway.no (og spurt, men ikke fått svar per e-post), men jeg kan ikke helt finne ut hva den plattformen evt. heter og om jeg kan gjøre det selv.

 

Og hvis det må gjøres av en børsemaker, hva vil noe sånt koste? Jeg kan ikke helt se for meg at det er den store jobben og spesielt tidkrevende for en som er stødig i sitt fag.

Link to comment
Share on other sites

Montering av rødpunktsikter på pistoler er veldig hot i USA for tiden.

Det er særlig Trijicon RMR og Leupold Deltapoint som blir brukt.

Det som er gjort med den pistolen du har bilde av er at sleiden er frest ned og gjenget for å montere RMR siktet direkte i sleiden.

IMG_5921.JPG

 

Det er også mulig å montere en plate i det originale siktesporet, slik at man kan skru fast ett rødpunktsikte.

Burris har en slik plate til sin Fastfire, og Leupold Deltapoint selges som en pakke med festeplate til en mengde pistoler.

JP lager vel også slike plater.

Fordelen med fresing er at du får rødpunktet nærmere kjernelinjen.

Og du kan evt montere lyddempersikter (høye) så du har backupsikter hvis batteriet blir tomt.

RM07_MP.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ja, jeg ser at Trijicon RMR er pop i disse dager. Jeg vil helst går for å bytte ut baksiktet med et feste for et eller annet RD. Men jeg ser fordelen med å frese ned sleiden med tanke på nærmere kontakt med kjernelinjen, helt klart.

 

Jeg tok en telefon til Midway og de hadde en slik plate:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/730974

 

Det er jo kjempefint, men denne passet visstnok bare til C-More-sikter og disse koster litt for mye. Jeg er bare ute etter noe rimelig for plinking og kos. Jeg skal jo ikke være taktisk og rulle rundt i mørket heller!

Link to comment
Share on other sites

I Forsvaret kunne man levere inn sånt til børsemakeren og han boret og herjet,

 

Hvilket forsvar har du arbeidet for?

Dette er ikke en siktetype som benyttes av det Norske forsvar på våre sidebevepninger.

Du kan med fordel lese innlegget fra Cardinal en gang til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...