Jump to content

bygge røykehytte


Skogdatter

Recommended Posts

Spennende.

 

I boka "Alt om røyk og rak, tørk og grav" av Helge Hagen finner du tegninger og bilder av ulike røykhus fra små enkle til større byggverk. Og ikke å forglemme masse gode oppskrifter på hvordan du går fram når du skal røyke kjøtt og fisk.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Du vil få like mange og forskjellige svar, som det er "røykere" :forvirra: Jeg har røkt i mange år. De første åra på den gamle måten. Jeg er vel litt stormansgalen,, så jeg bruker ei lafta tømmerhytte :shock: på 1x1 meter men full ståhøyde.. Jeg brukte et spirorør på rundt ti meter og en gammel ovn til å fyre i. Røret rusta til slutt opp og måtte skiftes, og ovnen bar også preg av et langt liv i friluft. Jeg flytte hele greia net fra skauen og til flatmarka ved huset.

Jeg har nå kjøpt meg røykeagregat så jeg fyrer i det rusfrie agregatet på utsia av røykeriet og ei vanlig akvariepumpe sørger for at kald røyk kommer rett inn. Fyller jeg røret brenner det i syv timer. Agregatet kosta 1700.- komplett og er en fantastisk og lettvint oppfinnelse.. Husker ikke adressen hvor jeg kjøpte, men det kan jeg nok finne om det er interesse for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt meg røykeagregat så jeg fyrer i det rusfrie agregatet på utsia av røykeriet og ei vanlig akvariepumpe sørger for at kald røyk kommer rett inn. Fyller jeg røret brenner det i syv timer. Agregatet kosta 1700.- komplett og er en fantastisk og lettvint oppfinnelse.. Husker ikke adressen hvor jeg kjøpte, men det kan jeg nok finne om det er interesse for det.

 

Om ikkje du finn adressa kunne det i alle fall vera interessant å få vite merke/modell.

Har du bilder av oppsettet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Trodde tråden her var om røyking av mat, og ikke om lufting av tull... :?

 

Til selve røykehuset kan man bruke nermest hva som helst av småhus, tønner, gamle frysebokser eller man snekkrer ihop noe som er i størelse som passer til sitt bruk.

Grunnen til at jeg bruker lafta tømmer i nevnte dimensjon er at jeg hadde det liggende.

 

Men det som er viktig er at røyken ikke bare kommer inn, men også kommer ut (oppe) og at det ikke blir så varmt inne i røykeriet. Jeg har en gammel trommel til en vaskemaskin så jeg kan fyre i, inne i røykeriet om jeg vil ha varmrøyking, men da lukker jeg det meste av ventilasjon slik at temperaturen stiger..

Link to comment
Share on other sites

Laget meg et røykhus(L60cmxB60cmxH100cm) a la det shopacross selger.Til røykutvikler bruker jeg en loddebolt,som jeg setter treklosser av or/older oppå,samt noen einekvaster.Funker som snus det.Skal det varmrøykes(f.eks bacon) varmebehandler jeg i stekovn inne,før røyking. :)

Link to comment
Share on other sites

Den synes jeg var fin Joika.. Og spesiell.. :D Men jeg ville vel vært litt mere tradisjonell.. Men for all del.. Jeg har stor tro på det der, og tillsvarende liten tro på det som selges Ica og de butikkene hvor det er brukt kjemikalier for å få røykefekt... :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg sager ved, stort sett Bjørk, men også litt Or så legger jeg er pressenning på bakken og samler opp en del flis som jeg putter i striesekker.

Flis skåret av motorsag kan ikke brukes.

 

Vil man tørke fort kan man legge flisa ut på en pressenning til tørk. Jeg blander inn litt einer for smakens skyld.

 

Over her, der adressen til han som selger "røykeagregat" står, får du også kjøpt flis av utmerket kvalitet.

Jeg fikk to poser flis levert med da jeg kjøpte agregatet fra han, og det var utmerket flis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...