Jump to content

Lage laminat stokk til Mauser M98!


jkjersem

Recommended Posts

Hei, kammerater!

 

Skal nå prøve meg på et m98 prosjekt. Tenkte dette ville være en fin måte bruke de kalde vinterkveldene på. Jeg har 2 Stk. M98 som jeg tidligere har prøvd å modifisere stokkene på, noe jeg ikke ble fornøyd nok med. Så nå skal jeg prøve å lage en egen stokk selv. Formålet med børsa er drivjakt og eventuelt åtejakt, så jeg skal ikke bruke noe penger på optikk, her blir det bare åpne sikter!

 

Med det første blir det nok bare laget stokk til den ene, så kommer til å sette sammen de delene som er i beste fra begge våpnene, i håp om å få et best mulig sluttresultat. Jeg kommer til å stjele noen ideer fra GRS og KKC stokkene, med litt personlig tilpasning. Stokken blir laget i Laminat. Denne stokken skal også ha lignende justeringsmuligheter som KKC stokkene.

 

Jeg med mine 17 år har ikke noen enorm mengde erfaring, men med litt veiledning fra den øvre generasjon, studering av lignende prosjekter og om jeg i tillegg får noen tips og råd fra dere kammerater håper jeg dette er gjennomførbart!

 

For håpe dere liker prosjektet og kommer til å følge med, så får jeg mate dere med oppdateringer så ofte jeg kan :)

 

 

20121212182206.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan du skjære ut og få utfresingen av gammelstokkene så tynne som mulig. Deretter kan du laminere denne "klossen" inn i nystokken din. Da slipper du mye fresing og finskjæring, og trenger bare å frese ny løpskanal. Etterpå setter du inn den orginale rekylbolten. Dette blir sterkt som heltre, og metoden er benyttet av div fabrikker for et 20- talls år siden, som lagde stokker til oppgradering av M-98. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Noe av det viktigste ved en M98 stokk er hylsa som omslutter den bakre skruen mellom underbeslag og låskasse. Du veit, ei M 98 kasse er omtrent av på midten, grunnet tommelfingersporet for klipsmatingen. Låskassa er derfor svært ustabil med kikkertsikte påmontert. Erfaring med ca 600 stk av typen har sagt meg at du får bedre presisjon med pipe hvilende i framskjeftet, enn med frittflytende.

Men på jakt, i all slags vær, er ikke hvilende pipe og kikkertsikte noen god kombinasjon. Bare pass på at du får montert den nevnte hylsa, og at du kjenner treverket komprimeres ved den siste halve omdreiningen når du skrur til. Det er min erfaring for godt resultat.

 

Mvh - Snapphane

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på profilbildet mitt så ser du stokken jeg laga til en M98.

Jeg laminerte fire deler flammebjørk med vannfast lim. Tillpassingen er svært viktig ved lamminat. Du må lage emnet alt for tykkt for å ha støtte for fres når du skal bruke håndoverfres. Du bør frese ut alt før du sager til emnet. Jeg brukte den gamle stokken til mal og låsekassa er i kontakt med treet kun der skruene er. Det er med andre ord god bedding. Jeg laga denne i 1999 og har jakta elg hvert år i allt slags vær og har aldri hatt problemer med kikkert eller noe annet.

Jeg er utdannet møbelsnekker, og hadde tilgang på sinkefres, men overfres som du vil bruke går helt greit, men vær nøye med oppmåling og merking. Jeg brukte to uker av tida mi på skolen til dette, hvor mestparten av tida gikk til pussing for hånd :shock: og jeg hadde skole fra syv til halv fire, så det er et stort prosjekt :winke1: men det går garantert fint om du bare er nøye.

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i det som Crabbe skriver om fresingen og tilpassningen av låsekassa. En ting som jeg angret på og innså underveis med mitt stokkprosjekt var at det opptimale ville vært å skjære ut formen av stokken KUNN på oversiden først, slik at undersiden fortsatt sitter fast i resten av emnet. For deretter å tegne inn senterlinjer for selve låsekassen og løpskanalen og tegne inn resten av linjene for låsekassen. Da må du bare passe på at undersiden av emnet er vannrett i forhold til toppen av låsekassa/løpskanalen. Dette vi gjøre både oppspenningen og fresingen enklere og mere nøyaktig :wink:

 

Vil forøverig annbefale at du freser ut låsekassa og løpskanalen istedenfor å skjære ut og lime inn låskassefestet fra orginalstokken. Det vil sikkert fungere godt med den løsningen også men jeg tror ikke du sparer så veldig mye tid på å skjære ut, frese (?) over orginallåsekassefestet for å få det firkantet slik at du kan lime det inn, frese/skjære ut en firkant i orginalstokken for så å kunne lime den inn, istedenfor å bare frese direkte i stokkemnet og bedde i ettertid.

Da vil du i tillegg kunne beholde orginalstokken viss dette kan være interresant. Men uansett hvilken løsning du velger så kommer allt ned til nøyaktigheten i arbeidet og jeg vil anbefale at du har en makker viss du bestemmer deg for å bruke en håndfres slik at en kan kjøre fresen og den andre sikte/styre langs linjene.

 

Men dette finner du sikkert ut av selv og det blir som sagt spennende å følge med på dette prosjektet videre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om du vil kutte ut og lime inn en del av den gamle stokken er jeg redd du får problem.

Husk. Tre er et levende materiale som hele tiden beveger seg, altså eser, krymper og enda vrir seg, alt ette hvilke miljø det befinner seg i.

Om du vil "blande" to trestykker så MÅ du være sikker på at de er samme treslag eller har samme egenskaper, og jeg skjønner ikke hvordan du skal klare å finne ut det i dette tilfelle.

 

Og valg av tre til emnet er veldig, veldig viktig. Vær svært nøye her.

Jeg ville starta med å frese i det firkanta emnet før du gjør noe annet. Da kan du skru fast lister som føring for fresen.

Emnet jeg starta var ikke så mye breiere en den ferdige stokken, men jeg hadde ikke behov for å feste føringer for en overfres. Jeg spente fast emnet og brukte en sinkefres. Der er fresen en motor som baveges opp/ned, frem/tilbake og til begge sider ved hjelp av "ratt"

Det er ei føring som hører til fresen, men det er vanskelig å være nøyaktig med bruk av denne, men bevares,, alt er mulig :) før i tida beukte man stemhjern og kniv til dette arbeidet. :shock:

Link to comment
Share on other sites

jeg ville heller valgt noe annet materiale enn x-finér. Stokken vil ikke bli like stiv og stabil som du hadde fått om fineren var limt i samme retning. Det koster ikke all verden for et emne i bjørk, f eks. Bruk i alle fall epoxy av god kvalitet på prosjektet;-)

 

Edit: Skal si meg enig med Chiefen, og har moderert litt...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan godt kalle det for tull, og gjøre som man vil.

Som jeg sa er jeg utdanna møbelsnekker, og på skolen lærte vi og så eksempler på hva som KAN skje om treslag med helt forskjellige egenskaper limes sammen. Jeg husker ikke treslaga som va i prøvestykkene, men alle sammen hadde revna like ved limfuga.

Og jeg synes det er helt logisk.. F eksempel Zebrano eller Redvood som er svært harde treslag som beveger seg i en helt annen skala en f.eks. det ei norsk furu gjør.. Og om man tror at finer, som er tre, er dødt så er man helt på jordet.

Jeg er sikker på at om man limer sammen f.eks. eik og bjørk så går det galt om de er i de rette tempratursvingingene eller andre typer miljøskifte.

Og det jeg har lært av en meget dyktig lærer, og sjøl sett eksempler på, det velger jeg å stole på.. Uansett om andre må mene jeg snakker tull :roll:

 

Men jeg er enig i at bruk av finer nok ikke er det beste. Man får jo kvalitet finer, menn jeg ville ikke brukt det. Du får også et produkt som ser ut som det har årringer, siden lagene i fineret som oftest har forskjellige farver. Men smaken er som baken så kanskje man liker det slik :?:

 

Blir moro å følge prosjektet ditt uansett..

Link to comment
Share on other sites

Ja ja... Hva skal man sli til slikt? :shock:

 

Det første blir vel at du må ta på deg briller og lese hva jeg skriver.. Jeg skrev at forskjellige treslag med FORSKJELLIGE EGENSKAPER ikke kan kombineres. Men så skrev jeg også at de MÅ være utsatt for spesielle miljø for at det skal gå galt.

At du har sett forskjellige produkter som det har gått bra med og jeg har sett produkter det ikke har gått bra med betyr ikke noen verdens ting.

Om noen vil laminere en stokk, som selvsagt blir utsatt for ekstreme miljø, (som jaktvåpen) så må de jo bare gjøre det, men jeg ville ikke ha brukt forskjellige treslag med ulike egenskaper.

 

Så får vi si det sånn at vi er uenig, og at alle som leser dette, forhåpentligvis har brillene på, og nok har forstått poengene våre.

 

Så ønsker jeg deg og alle andre ei riktig God Jul. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Hvem av dere som har rett og ikke skal ikke jeg blande meg inn i, men skal uansett ikke lime inn noe stykke så det blir ikke noe problem :) Uansett kjekt att dere engasjerer dere og kommer med gode og utfyllende råd, mye jeg ikke har tenkt på som jeg nå ser kan gjøre arbeidet mye enklere, så tusen takk for det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang sånn at i en samtale hvor man er uenig så vil begge påstå at det man sier er det eneste riktige. men jeg .,har i alle fall gangsyn nok til å innse at jeg ikke har monopol på å ha rett, og det har faktisk ingen andre heller.

 

Jeg liker en frisk diskusjon og meningsutveksling, men..Når du lar deg irritere av en munter liten diskusjon da melder jeg meg ut..

så da tror jeg heller vi sier det sånn at "du får rett, og jeg, får fred"

 

Smil til verden, og verden smiler tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har vært lite aktivitet i det siste, har slitt med å finne ett passende fresestål til å frese ut der løpet skal ligge.. men har fått merket opp alt, så så fort jeg får tak i fresestål så er det bare å begynne, så da blir det vell noen bilder osv. etterhvert ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer selvsagt ann på dimensjonen du trenger, men det kan hende du vil slite litt med å skaffe stor nok hulkilfres. Jeg endte opp med en (32mm) fres beregnet på stasjonære maskiner, med innv gjenger. Fikk dreid en overgang med riktig gjenger og 12mm tange. Mao en dyr løpskanal :wink: Men du kan klare det med en mindre fres (dia). Hvis du kan fiksere et anlegg/ mal av f eks 8mm MDF oppå stokken, samt at du bruker styrehylse. Da er det enklere om pipa di er tapert, også. Skal du ta den helt ut, er det jo også ganske enkelt å lage tilt på malen om du vil følge løpskonturen slavisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...