Jump to content

Leupold med lys VX-R og VX-6


Linduvarri

Recommended Posts

Hei!

 

Nokon som har brukt Leupold sine sikte med lys (firedot)? Kva vil vera best optisk av VX-R 3-9x40 med 1" rør versus VX-6 1-6x24 og 30" rør, i den grad desse kan samanliknast?

 

Korleis er optikken i høve rimelegare Leupold som VX-1 og VX-2 (som eg har god røynsle med)?

 

På førehand takk.

Link to comment
Share on other sites

Har en VX-R 3-9 x40 og den har 30 mm rør og jeg har brukt den på Åtejakt etter hyene i Namibia i bekmørke natta, jeg hadde ikke noe problem md å se åtet på 40 meter med den, det klarer jeg ikke med en VX-III så etter min erfaring ligger VX-R og VX-& lysår foran VX II og VX III.

Man kan justere styrken på firedoten så den ikke blender i natta, disse to siktene har meldt Leukpold på i den øverste divisjonen mht skumringsegenskaper og kvalitet forøvrig, Og hva i huleste skal men man med lys i dagslys når det er som en her skriver at det er en dagslyskikkert...

Link to comment
Share on other sites

Man kan justere styrken på firedoten så den ikke blender i natta, disse to siktene har meldt Leukpold på i den øverste divisjonen mht skumringsegenskaper og kvalitet forøvrig

Leupold er ikke så galt i skumring med 50 objektiv, men med 40 og mindre holder jeg fast på at det er en dagslyskikkert.

 

Og hva i huleste skal men man med lys i dagslys når det er som en her skriver at det er en dagslyskikkert...

 

Ja, du kan saktens lure på hva som er poenget med lys i dagslyskikkerter, men det er nå faktisk ganske vanlig, bare se på alle kikkertene med lys og bittesmå objektiv, fra f.eks zeiss. Tydeligvis foretrekker en del folk det.

 

ser forøvrig at du drar inn vx-III, dette er ikke det samme som vx-3.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det fryktelig vanskelig å bedømme egenskaper basert på en historie om at man ser noe på 40 meters hold, uten at man sammenligner det med alternativer under identiske lysforhold.

Jeg ser da ofte ting på 40 meters avstand om natten helt uten optikk, men det betyr ikke at øynene mine er nattkikkerter.

Og om du klarer deg med lav forstørrelse, så gir jo 40mm objektiv like mye lys som noe annet, 40 meter er jo tross alt ikke veldig langt unna.

 

Det er nok rimelig å anta at de fleste som ser etter skumringskikkert er på utkikk etter noe som går lengre enn drøyt haglehold.

Link to comment
Share on other sites

Den holder til mitt bruk, for meg er det ikke aktuelt å skyte på lengre hold på natta en 50 meter untatt når det er rim/snø på bakken og måne da trenger man saktens ikke noe sterk kikkert,

Jeg har denne for bruk på Griseåte og da denne hyenejakta i Namibia, skal jeg jakte på jordet i hjortejakta vil jeg nok ikke strekke holdet nevneverdig lengre selv med en zeiss.

 

Jeg tenker ikke så mye over tekniske verdier, men snarere praktisk bruk, og duger det i forhold til mitt bruk så er det ok for meg.

Ikke nødvendivis at ei Levis bukse til 1200,- er spesielt mye bedre en ei fra Dressmann till 299,- du ser poenget mitt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...