Jump to content

Hvordan berede rådyrskallen for montering på plate?


DocHolliday

Recommended Posts

Siden eg fikk min første bukk den 10, så lurte eg på om noen kunne vere elskverdige å legge inn ei anvisning om hvordan man gjør det steg for steg fra slakting frem til montering på plate.

Skal kjøpe ei sånn skallesag.

Etter rådyret var flådd så kutta eg av hodet og la det i frysen. Men hva gjør eg videre?

Hva trengs og hvordan går mann fremm?

Link to comment
Share on other sites

Tin skallen og fjern skinnet med en kniv så godt det lar seg gjøre, Mellom hønna kan du bruke en liten skrutrekker eller noe lignende til å løsne skinnet rundt og mellom hønna. Kjeven skjærer du av ved å snitte opp fra munnen og opp mot ørene. Da kan du brekke den opp og bakover for så å rive den ut.

Ta bort det du kan av kjøtt, du behøver ikke overdrive, for ting forsvinner etter koking og spyling.

Putt skallen i en kjele med vann og litt zalo og la den koke 30-45 minutter.

Nå kan du gyve løs med høytrykken, men vær litt forsiktig om du har voldsomt trykk. Detta finner du ut av.

Prøv å ikke spyle på hønna, lettere om du binder fast skallen. Bruk gjerne tøy som du ikke er redd for å få hjernemasse på. Egentlig ikke så farlig, for det forsvinner i vask. Men ikke bli overrasket om det kommer en hvit masse ut av skallen når du spyler. :lol:

Etter en liten vask er skallen klar til å blekes.

Legg litt alu folie rundt hønna vedd rosenkransen og dekk til så godt du kan. Pakk så skallen inn i bommull som er vetet med hydrogenperoksid ( har du ikke kan du godt bruke domestos fresj, den inneholder det samme stoffet) hold den fuktig så godt du kan. Tiden vet jeg ikke , men med domestos tar det lenger tid. (noen dager).

Nå kan du planlegge om du vil sage elle slipe. Med sag må du bruke en fin tagget sag og muligheten for at ting sprekker er tilstede. Legg snittet ca 5-10 mm under nesebenet og kutt såvidt øyehulene.

Vil du slipe har du bedre kontroll. Napp ut tennene med en tang, de sitter ikke hardt. Bruk en båndsliper og du kan slipe den, tar litt lenger tid, men du har berdre kontroll.

Om du velger å beholde overkjeven slipper du litt jobb.

Platen kan du feste med litt godt monteringslim.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...