Jump to content

Lyman dier - tvilsom kvalitet?


mauser69

Recommended Posts

For noen år siden kom jeg over et Lyman FL diesett til 9,3x64 Brenneke.

Settet var nytt og daværende norsk importør forlangte en meget sympatisk pris.

Jeg skyter relativt lite med min M98 9,3x64, så lading skjer ikke hvert år.

Har uansett irritert meg over at sizer-dien lager mange rare merker og striper på hylsa etter pressing.

I tillegg lager expanderpluggen et lite "belte" nederst på hylsehalsen når jeg trekker hylsa ut igjen etter sizing.

 

Dette har nå blitt så irriterende at jeg har bestilt et (mye dyrere ..) RCBS diesett fra Schou.

 

Har hørt at andre har lignende opplevelser med bla pistoldier fra Lyman.

Er det noen her inne som har lignende opplevelser?

 

M

Link to comment
Share on other sites

Brukte et Lyman sett til 243 Win for mange år siden.

Slet med å få korrekt pressing av patronene, uansett hvordan jeg justerte, og etter fiinmåling viste det seg at dimensjonene var feil.

Det ble senket på dypt vann og skrevet av på tapslista.

 

Første og eneste diesettet fra Lyman for min del.

Link to comment
Share on other sites

Det er diverre stor skilnad på eldre Lyman/Ideal og nye Lyman, noko som er spesielt tydeleg om ein ser på støypeblokkene. Kvalitetskontrollen var svært dalande for nokre få år sidan, men mogleg dei har tatt det til etterretning etter ein klagestorm frå forbrukarane. Kundeserviceapparatet deira er óg vanskelegare å ha med å gjere enn f.eks. RCBS, Dillon og Redding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel bikket ett godt 4 sifret antall dier solgt av ulike merker mest Lyman så Rcbs, Redding og Forster i synkende antall.

 

Alle og da mener jeg absolutt alle har iblant røffe og dimensjoner ute av specs og det er egentlig ikke så rart. Om en skal lage noe tilnærmet en kammerbrosjing i en sizer som skal koste omtrent 150,- og en tilsvarende kuleisetter så sier det seg selv at kvalitetskontrollen ikke akkurat er den mest inngående i verden.

 

Om en skal være 99,9% sikker på at alt er iorden må en kjøpe dier som koster som en pipe kammerjobb. Det er nok ikek flertallet kunder villige til.

 

Jeg har helt sikkert sett flest reklamasjoner på Lyman sammenlignet med de andre merkene noe som korrelerer med antallet solgt. % andelen med trøbbel derimot er på omtrent samme nivå på alle merkene. 1-2% sett over flere år.

 

Særeuropeiske kalibere er i så henseende overrepresentert da produksjonsvolumet er lite

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Lyman-die en gang, til 9,3x62. Sizerdia var så røff innvendig at pressing var et slit, og det ble mye riper på hylsene. Bytta til RCBS, og det var vesentlig bedre. Men jeg tror jeg har kjøpt mitt siste standarddiesett. Når jeg vurderer nye patroner nå så er ladedier av bra kvalitet et absolutt krav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...