Jump to content

Lage kulefett


arvegutt

Recommended Posts

Hvor får man tak i dette til en vettug pris? Leste en del i en gammel tråd om emnet men må si jeg sliter med å finne de to ingrediensene. Hobbybutikker har parafinvoks beregnet på lysstøping har jeg sett men hvordan vet man det at det er reint og ikke iblandet masse lurium man ikke vil ha til vårt bruk?

 

Vasselin har de vel på apoteket, men til "gullsmedpris". Kan jo ikke kjøpe de små boksene med noen gram i hver da man skal ha en kg!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å frykte urenheter i parafinvoks, men bivoks er heller aldri feil (tvert i mot). Sjekk med en birøkter så får du sikkert voks til en fornuftig pris. Urenset voks er billig, men krever litt arbeide å rense. Enkleste er å smelte det i en gryte med 1/3 vann og la det hele koke en stund, da vasker du ut alt av sukker etc. Hell det så over i feks en melkekartong, evt bunnfall er da lett å skjære av.

 

For vaselin kan du søke etter hvit / syrefri vaselin, det selges til en del teknisk bruk (bl.a. maritimt).

Link to comment
Share on other sites

Gundas kulefett

2kg hvit parafinvoks

1kg hvit vaselin

1 boks (0,3kg) STP oljetilsettning

evt en bit av en fettstift ("Crayon") for farge, kan jo passe med rosa fett etter å handlet vaselin i kilosvis:-)

 

 

Smeltes ved SVAK varme. Dette fettet blir nokså mykt, vil en ha et hardere fett reduserer en litt mengden STP og vaselin.

 

Sakset herfra http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=9874&hilit=hjemmelaget+kulefett

 

Trenger man ikke STP? Hva gjør den? Ingen butikker i mitt nærområde som har det tror jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange kuler med div kaliber en "stick" med kulefett til 60 kr holder til, men ser for meg at det er en del. Er det noen som har regnet ut hvor mye det koster å lage kulefett selv og event. hvor mye man sparer? Er jo en del jobb, og ingrediensene som man trenger ser jo ut til å koste en del....og ikke minst....ser jo for meg at produsentene av fett har forsket en del på egenskaper og ingredienser....er det man lager selv like bra?

Link to comment
Share on other sites

Er vel mer eller mindere fantasien som stopper opp for å lage kulefett men har begynt å kjøpe kulefett igjen. Bruker kun fett beregna for svartkrutt da det går fint å bruke det i røyksvakt men ikke omvendt.

http://www.buffaloarms.com/Bullet_Lubes_pr-3753.aspx

Og litt ned på siden her så finner dere også noe fett:http://www.trackofthewolf.com/List/Item.aspx/1178/1?PageSize=75

Link to comment
Share on other sites

Å blande ut LLA ser lurt ut men hva har vi i butikken her i Norge som kan brukes istedenfor det som han amerikaneren anbefaler?

 

Bonevoks som inneholder carnubavoks og balsamicoterpentin fra Biltema.

 

Gir ei tørr, smurt kule som ikke legger igjen avleiringer i ladeutstyret og som plukker opp mindre rusk enn klebefettet til Lee.

Link to comment
Share on other sites

Nei Biltema har bare terpentinen.

Jeg lagde en liten skvett med denne voksen som skal være uten silikon.

 

http://biltema.no/no/Bilpleie/Eksterior ... oks-36612/" target="_blank

 

Hadde oppi for mye terpentin så det blei tynn smøring.

Det ble likevel nok til å kalibrert kulene til forsøket jeg skal gjøre når det blir litt mildere vær.

Smøringen står åpen ute i boden og tykner vel etterhvert.

 

Siden carnubavoks visstnok har bedre egenskaper enn bivoks tenkte jeg å ha oppi litt carnuba neste gang jeg forsøker å lage.

Tenkte å handle her når julestria er over.

 

http://www.gustavsenas.no/default.pl?sh ... =_100_212_" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har hørt etter vaselin i buskerud/telemark, og ingen vet hva det er. 6 Statoilstasjoner kunne ikke skaffe sitt eget produkt. Kun gatekjøkkenvirksomhet der. På ebay kan du få kjøpt 1kg for 150-200kr.

 

Parafinvoks kjøper du på Panduro for noenognitti kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg fått laget eget kulefett og det ser ut til å fungere greit i 9mm og 38.

 

Det består av

6 deler parafinvoks

2 deler lanolin

2 deler lithium fett

 

 

Fettet er litt mer klebrig enn f. eks orange magic, men trenger ikke varme for å fungere. Fettet holder seg i rilla under håndtering av kulene.

 

Det som kan være plagsomt under bruk i sizeren er at noe av fettet kommer på kulebasen, og må derfor tørkes av. Kulene er FB. Noen som har råd mot dette? Har vært inne på tanken å bruke litt mer parafinvoks for å få fettet stivere og eventuelt bruke litt varme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...