Jump to content

308 Norma Magnum


Sølvreven

Recommended Posts

Jeg har hatt ei mauser 98 som eg bygde opp til 308 norma mag.Som ein ekte valdresing så måtte eg ha ei patron som Nils Kvaale begynte på hos Norma på 60 talet.

Den yter nesten det samme som 300 ein mag, men dei kloke sier at norma magnumen er ei meir harmonisk patron en win mag.

Vil du ha norma mag så er det mindre med fabrikk ammo å få kjøpt,så hjemmeladd er nok det mest økonomiske.

Det er ei veldig presis patron, den er lett å lade med kuler frå 110 grainere til 220 grainere.

Jeg har brukt 308nm til toppjakt på storfugel og skutt grov elg med den.

Det er en ting som er negativt, og det er att wishester slo norma med produksjonen av patrona.Hadde norma vært 5 år tideligare ute så kansje det ikke hadde vært noe som heter 300 win mag.

 

Jeg har ein pøse med hylser og ferdig lada patroner og die sett liggende,vist det er av interesse. Kan jo bytte i noe morosamt evt???

Link to comment
Share on other sites

Send en pm til Jegermeistern
Godt tips det, Luxus Leverpostei! :mrgreen:

 

Ellers hadde vi akkurat denne tråden, om bruk av kaliberet på langhold.

 

Kaliberet ble kreert av Normas Nils Kvale, ut fra hans og Philip Sharps tanker om "capasity load" - største praktiske volum for kaliberet. Norma lånte ut brotsjer for å brotsje opp 30.06-kammer til 308 NM. Dessverre kom Winchester med sin 300 Win Mag året etter, og som gode patrioter, valgte jo USA-ianerne heller den. Som like gode patrioter, bør vi velge Norma-Mag'en!

 

De to kalibrene er praktisk talt like. Dersom man bruker standard kammermål og magasin, får man ikke særlig nytte av de kubikkmillimetrene WinMag'en er større - kulene må settes så dypt at denne forskjellen omtrent utviskes.

 

Jeg har basert meg på nye Norma-hylser, og disse er ladet om mange ganger, uten problemer. Jeg har enda ikke kjøpt die-sett! Jeg halspresser dem, med WinMag-dia på minimum (da ser man forskjell i lengde til skulderen mellom de to kalibrene), og kulene setter jeg også med kuleisetteren (Lee) til WinMag.

 

Edit.: 308 NM er nesten helt lik villkatten 30-338 WinMag.

Link to comment
Share on other sites

Har en Frankonia Mauser som orginalt var i 3006,men som forige eier hadde brotsjet opp til 308NM.Hvor mange skudd den har gått vet jeg ikke,men med Plastic point 180 grain har den perverst god presisjon,og med180 grain dual-core samt 13 grams Vulcan har den veldig god presisjon,men den liker ikke oryx,og med Swift går den som en sur dass.Noen som har lignende efaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...