Jump to content

Erfaringer med GRS skjefte


Hatlebakk

Recommended Posts

Hvilken erfaringer har dere med GRS skjefte ?

 

- Hvordan er passformen til de forskjellige geværene ?

- Hvor sårbar er skjeftet for skader ?

- Er det stor forskjell bruksmessig mellom GRS Adjustable hunting stock og GRS Sporter/ varmint ? eller er det bare designet ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare GRS på 200'en min så jeg vet ikke hvordan det er med de andre men jeg måtte bedde min grunnet for mye laminat var frest bort i framkant. Ellers er passformen utmerket mellom låskasse og skjefte på oversiden. Mellom avtrekkerbøyle og skjefte var det litt overflødig så her fikset jeg finishen selv(er jo bedre at det er den veien i det minste). Jeg føler at skjeftet som er laget av Stratabond laminat tåler mye innenfor sivilt bruk. Den er lett å bearbeide/tilpasse med en luftfres og finishen blir helt strøken etter litt puss og olje. Jeg har tilpasset grepet for mine litt korte fingrer.

 

Har ikke sett hunting stock så jeg vet ikke helt konkret hva forskjellene er annet enn at det ikke er håndgrop på jaktskjefet og at jaktskjeftet ikke blir levert til 200STR siden de skjeftene er for smal for låskassa til 200STR. Jeg synes at jaktskjeftet er penere men siden det ikke kunne leveres til mitt våpen gikk jeg for nestbeste imho.

Link to comment
Share on other sites

Riktig at skjeftet er todelt, om det har noe med bedding eller ei stiller jeg meg tvilende til. Min Sauer 200 med GRS skjefte er ikke beddet. Den skyter 5 skudd i en klistrelapp på 100 meter. Ser foreløpig ingen grunn til å bedde den. Men det er i så fall fordi stokken passer som snus til låskassa og ikke klemmer noen steder..

 

Det skjefte er ikke delt, så det har ikke noe med det å gjør ihvertfall :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Var dårlig beskrevet det jeg mente ser jeg nå :oops:

 

Det jeg mente enten beddet eller ikke, at stokken gir seg, dvs at en må trekke etter skruene for å beholde momentet. Er det for løs laminat? For små skiver?

 

Noen som har funnet en løsning på dette?

 

Skjeftet er forøvrig meget tiltalende :))

 

John

 

Så med andre ord så er det et problem med at skruene løsner ved bruk på GRS stokken ?

Link to comment
Share on other sites

Var dårlig beskrevet det jeg mente ser jeg nå :oops:

 

Det jeg mente enten beddet eller ikke, at stokken gir seg, dvs at en må trekke etter skruene for å beholde momentet. Er det for løs laminat? For små skiver?

 

Noen som har funnet en løsning på dette?

 

Skjeftet er forøvrig meget tiltalende :))

 

John

 

Så med andre ord så er det et problem med at skruene løsner ved bruk på GRS stokken ?

 

JA! :? selv med bedding ! ( på str) har prøvd på 2 forskjellige grs stokker, og samme resultatet, sier ikke mere

Link to comment
Share on other sites

Er momentnøkkelen god nok? Husk å "varme" opp momentnøkkelen før bruk. Bruk den først på noe ikke viktig til den slår ut 5-10 ganger. Dette er veldig lav moment så det vil alltid være vanskelig å oppnå likt moment på en bolt som er allerede trekt til pga friksjon mellom bolthode og underlag vil påvirke det totale momentet relativt mye.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det må i tilfelle være et sært 200 STR problem, jeg har 2 GRS stokker og mine skruer sitter som de skal.

Må være noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg har hatt en annen laminatstokk tidligere, og det er ikke mulig å stramme en skjefteskrue så hardt at laminatet gir seg. Da gjør man noe veldig galt iallefall. Det ligger jo et beslag imellom også, skruhodet går jo ikke inn i tre verket.

 

Folk skriver og mener mye rart, og det er synd om andre tar dette for god fisk.

Men sånn er det vel med internett relaterte fora :(

Link to comment
Share on other sites

Det har vært noen tilfeller av at momentet ikke holder på 200 STR og GRS, ja...

Har selv en 200 som momentet gir seg...

Har fått nytt adapter og skrue bak i tillegg til at jeg har beddet inn en søyle/skive i grepet bak. Så da vil tiden vise om dette løste problemet...

Link to comment
Share on other sites

Knut Erik, at laminat gir seg er ikke ukjent. Tenker da ikke bare GRS. I tidligere DFS tider så var det ikke uvanlig at større skiver ble tilpasset til skjefteskruene. Men nå er det slik at enkelte har erfaring med dette ang Sauer og GRS. Nå gjelder dette låskasser uten underbeslag. Noe Sauer 200 STR ikke har. Mulig det er dumt men slik er det nå :wink:

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd noe problem med min 200 STR i GRS stokk. Testet skruene med momentnøkkel i dag, ingen forandring. Men jeg har ikke hatt børsa lenge så jeg skal ikke påstå noe bastant. Opplever jeg forandring skal jeg dele det her.

 

I morgen tidlig er det skyting på 600 meter :mrgreen::mrgreen: Gleder seg :D

Link to comment
Share on other sites

nope, ingen slitasje der,og skiva gir ikke etter, prøvde også med en sprengskive mellom skruehue og skiva, bare for å se om det ble bedre, men nei :? den er også bedda, hjalp ikke det heller, min konklusjon er derfor at materiale i stokken var altfor myk, slik at bunnen i hullet ga etter, og det kunn på 4,5 nm, mulig dette hadde blitt bedre hvis ikke dette skruehullet hadde vært borra så dypt fra fabrikk, slik at det hadde vært mere gods, etterhvert ble det sprikkdannelser i pistolgrepet også, :roll: stokken ble da returnert, og jeg kjøpte meg en mcmillan i stede, den har holdt momentet fra første stund, tråkker sikkert noen på tærne nå, men ettersom dette er en tråd om erfaringer med grs skjefter, bør vel de negative også få se dagens lys, og ikke bare de positive :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er åpenbart noen som ikke er 100% kvalitetssikret ut fra fabrikk bla min egen. Man kunne jo prøve å fylle hullet opp med beddemasse noen cm for å se om det blir bedre. Hvis det viser seg at det er for lite gods må det jo være verdifullt for Grs å få tilbakemelding om. Litt mer gods og en lengre bolt vil kanskje gjøre susen.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

De har allerede gjort det med Decima skjeftet. Forøvrig så er grepet nærmere avtrekket enn på det orginale grepet. Det ser man hvis man legger de side om side, mao er det ingenting i veien for å tilpasse det etter eget ønske. Det har jeg gjort. Jeg har gjort mitt smalere og endret litt hvor håndgropa ligger an for at det skal passe mine små fingrer bedre. Det er en enkel jobb å gjøre og som er litt kos å fitle med.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte eit skjefte til Sauer STR 200. Synes skjeftet var fint og kvalitet og finish helt topp, men eg kunne ikkje bruke det fordi eg har for små fingrar/pistolgrepet var alt for stort. KKC skjeftet til STR 200 passar meg utmerket. Dette er eit år sidan, så veit ikkje om dei har gjort pistolgrepet mindre, men det burde dei! Har aldri sett eit skjefte før tilpassa til så store hender...

Link to comment
Share on other sites

Etter 30 år som mekaniker har jeg funnet ut følgende : det er vanskelig å "pusse på", for avstanden er for stor fra avtrekker til fremkant pistolgrep, jeg har følelelsen av å holde inntil ikke rundt grepet. GRS burde se litt på utførelsen til gamle Laukonen stokker, samtidig lage stokken med høyere kolbe da passer den bedre på flere stillinger det er enklere enn å fikle med skruer for å stille kolbekappen. Best å ha vottene på lengst mulig når en skyter jaktfelt når det er 20 minus. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Avstanden er mindre enn på orginalt STR skjefte så det er ikke så galt som mange skal ha det til å være men når det i tillegg er tykt, føles det hele feil. Mitt råd er å tilpasse baksiden slik at grepet blir smalere. Det er masse laminat å ta av på de. Jeg har brukt litt tid på å sammenligne grepet på dfs skjeftet og GRS for å kopiere det jeg liker på dfs'en og så gjøre endringer slik at den passer mine små fingrer. Sånne småjobber synes jeg bare er kos.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...