Jump to content

Dye (igjen)


D.D

Recommended Posts

Det gjør akkurat samme nytten ja. Jeg har bare brukt vanlig spraylakk fra biltema, men finnes sikkert noe av bedre kvalitet som holder bedre. Skal prøve å få tak i produktet som villminken tipset om her.

 

Mange tror at dye er noe helt spesielt, men det er ganske enkelt en maling som du blander ut med bensin/diesel og dypper det i. Fordelen med dette er at du behandler mange feller meget kjapt (hvis du ser bort i fra tørketid)

 

Dyen som du koker i beskytter ikke noe særlig mot rust men farger fellene og gjør dem luktfrie, du kan oppnå så og si det samme med å koke fellene i bark fra furu og gran.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dyen fortsatt seig og klissete da etter så kort tid?

 

Jeg mener at måren er lettere å fange enn minken. Grunnen til at minken blir sett på som lettere å fange er at det er så mange av dem. Det er også lettere å plassere fellene på riktig plass da de følger strandlinjen, bekker , elver etc. men 95% av alle mink som tas i feller er ungmink. De voksne er utrolig vriene å ta i åtefeller, de rører selv ikke åte som ligger løst uten felle.

 

Selv voksne mår går lettere i feller enn de erfarne minkene, utfordingen her er å ha fella på rett plass. Unntaket er brygger der minken er vant til folk og spiser fiskerester og annet avfall, der er de lette å fange. Sikkert mange som er uenige med meg men det er nå min erfaring....

 

Men tilbake til temaet. Så fort de kjennes tørre ut kan de nok settes ut. Tydelig forskellige erfaringer på tørketid så skal ikke si noe sikkert. Lykke til med fangsten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...

Har brukt speeddip, den man blander med bensin. Hadde litt mye i, rundt 5 liter. Den ble veldig tynn, og selv om fellene var ruste fra før og ble vaska i oppvaskmaskin får å få bort olje og sånt på de 2 nye jeg hadde, likevel etter 3 strøk, så er det veldig tynt lag. Har vært til tørk i nesten en månde, de er kliss blaute enda, men nå henger de i garasjen, like kaldt der som ute.

Link to comment
Share on other sites

Brukte speeddip på mine felle. blandet med parafin etter blandingsforhold på boksen.

Har hengt i to uker i boden. de siste 3 dagene har jeg satt inn en varmeovn. Men de er enda ikke tørket. skal det ta lang tid for de blir tørre, eller skal de ikke tørke helt inn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...