Jump to content

sjøfugl jakt


benelli nova

Recommended Posts

hvis du skal jakte med kano så må du være 50meter fra land.

 

Hvor står dette med 50 m? Mulig det er en lokal regel, for jeg kan ikke huske å ha lest den før. Og jeg har i såfall brutt loven tidligere, for så vidt meg bekjent, går regelen om fri jakt på sjøen, så langt det går vann. Videre er det vel ikke lov å jakte innenfor havnegrenser, dette er fastsatt for hver havn. Man kan vel høre med kommunen hvis man er usikker på hvor disse grensene går, og på død og liv skal starte så nærme "allfarvei".

 

Til trådstarter, så kan du vel begynne å jakte der du har trygg bakgrunn, men om det er helt nærme bebyggelse, er det vel neppe populært. Jeg pleier å holde igjen skudd dersom jeg er i umiddelbar nærhet av boligfelt, selvom bakgrunnen er trygg, av den enkle grunn av at jeg ønsker å unngå alle former for trøbbel (var vel en eller annen kajakkjeger som fikk fratatt våpenlisensene i 10 måneder (?), fordi noen mente at han drev usikker jakt, for nærme land. Politiet henla vel saken, men likevel, 10 måneder er mye!). Dessuten har ingen av oss jegere nytte av et negativt syn fra befolkningen, og det å skyte nær bebyggelse, bidrar helt sikkert ikke til et mer positivt syn (dessuten, skulle du skadeskyte f.eks. en ærfugl, går det fort mange skudd da fuglen ofte dukker opp på for langt hold, for å så dykke igjen kort tid etter. Du rekker med andre ord ikke å padle etter, og må nesen skyte på så lange hold. Og haglesvermen er rimelig glissen på 50 meter, og du skal treffe et lite ærfuglhodet (resten av fuglen under vann). Mao., det. smeller mye, og det tidlig om morgenen, en søndag; du blir neppe populær).

 

Edit: var ikke rask nok...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har også hørt og lest dette med 50 meter fra land. Skal prøve å finne ut av dette senere i kveld.

 

Begynte først å jakte i år. Startet med lokkefugler, men dro fram kajakken etter dårlig fangst. Kajakken er virkelig å anbefale. Jakter i Lillesandsområdet, og uttaskjærs er det flust med fugl. Har plukket nærmest 40 fugl nå. High score med 9 fugl i forgårs og 5 fugl idag. Bare vær forsiktig i og husk å sikre hagla og åra med en snor.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven, Kapittel VII, §32 Retten til jakt og fangst:

 

"[...]Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere[...]"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På ærfugl og skarv så er det om å gjøre og komme seg så langt ut mot åpent vann som vær og vind tillater.

F.eks. ved Lillesand området så ville jeg prøvd på fyret som heter "Gåsa" og kanskje det som blir kalt "Gjeslingene" iflg. kartet.

 

Der ute tviler jeg MEGET sterkt på at det er noen restriksjoner på jakt, men sjekk det for sikkerhetsskyld. Da gjør du ihvertfall ikke noe galt.

 

mvh

sNaikz

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jakta så langt ute før. Skal ta seilbåten ut til Gåsa når vinden tillater det. Må få teste å jakte ved 2 km.-grensa. Kommer nok aldri å begi meg så langt ut med kajakken. Jakter for det meste utenfor Åkerøya, Brekkestø og Lyngholmen. Masse fugl. Egentlig bare å plukke. Prøvde idag, men altfor mye vind, så ga meg etter 10 minutt. Blir nok en liten tur inni fjorden i 3-tia å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

. Må få teste å jakte ved 2 km.-grensa.

 

Husk at 2 km-grensa gjelder til nærmeste skjær ol., med mindre skjæret er overskylt ved vanlig høyvann, og så langt ute er det nok ikke så altfor mye ærfugl. Om noe i det hele tatt. Ærfuglen dykker vel ned til 30 meter på leting etter mat, og 2 km fra nærmeste holme, er det nok stort sett dypere.

Link to comment
Share on other sites

Hele den norske skjærgården er å regne for fritt for offentligheten så denne 50 meters regelen er bare å glemme, aldri hørt om den. Hvis det først fantes en slik regel så ville den jaget deg mer enn 50 meter avgårde ;)

Men det er greit å forholde seg til at man holder noen hundre meters avstand til bebodd bebyggelse.

 

Kanskje du blander inn en regel om maks 8 knop hvis man er nærmere land enn 50 meter som de har noen plasser her i landet. (Eller kanskje det var 6 knop, husker ikke nøyaktige tallet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at havneområder ikke er inkludert i fri jakt-ordningen. Men hvis brygga ikke er en del av havneområdet, er det såvidt meg bekjent, ikke ulovlig. Men det er likevel lov å ta hensyn hvis det er mye bebyggelse/folk i nærheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en regel om 200 meter i fra bebyggelse, eller er det kun en anbefaling? Jeg liker personlig å holde meg unna og litt vekk i fra evt. klagere når jeg jakter. Da sparer jeg lovens voktere for helt unødvendige utrykninger og de kan nytte sin tid til viktigere ting :)

Link to comment
Share on other sites

Bestemmelser for bruk av båt

– Innenfor 2-to km fra nærmeste holme, skjær eller fastland er det)

 

Ikke tillatt å benytte motor.

– Tolkningen er meget streng!

• Evt.motor skal være tatt av båten, det holder ikke at den er tiltet opp

• Ved forflytning med motor skal våpen være pakket ned eller adskilt

• Ettersøk/forfølging/henting av skutt fugl kan ikke gjøres med

 

Motor

– Utenfor 2-to kilometersgrensen kan man fritt benytte motor

 

Ordinære krav til jegerprøve og betalt jegeravgift

 

Jakt på sjøen er en allemannsrett

– Alle norske jegere eller jegere som har bodd mer enn ett år i landet

kan jakte innenfor gjeldende jakttider

– Jakt på sjøen (saltvann) og fra skjær som normalt overskylles ved

yøyvann betinger ikke tillatelse fra grunneier

– Jakt fra fastland eller øyer fordrer som annen jakt tillatelse fra

grunneier

 

dette er tatt fra njff sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at 50m tanken kommer fra Vest Agders brosjyre om sjøfugljakt

 

Det er kun lov å felle jaktbar sjøfugl

(herunder ande-, vade- og måkefugl,

gjess og storskarv) samt kråke og mink.

Det er kun lov å jakte inntil 50 m fra

sjøkanten, som vist i detaljkartene.

• Alle jegere må ha med seg denne

brosjyren i tillegg til annen nødvendig

dokumentasjon under jakten.

http://www.fylkesmannen.no/Sjofugljakt_VA_nettversjon_72dpi_260912_nuY5q.pdf.file

Link to comment
Share on other sites

"ikke i havneområder"

Kunne være kjekt med noen kilder på hvor dette kommer fra

I havneområder (§ 40 i havnereglementet) og nær bebyggelse er det av sikkerhetshensyn ikke lov å drive jakt.

Dette er altså regler som gjelder i Vestfold (i hvert fall, muligens også i andre fylker), i følge fylkesmannens infohefte. Dermed går jeg utifra at dette stemmer, selvom jeg riktignok ikke finner det nedtegnet i noen lov.

 

http://fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=3492&amid=1104498

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...