Jump to content

Stativ til Gong


lennart

Recommended Posts

hei. jeg har holdt på med langholdskyting i ca. 1,5 år og husker da jeg skulle begynne å lage meg stativer til gongene.

jeg lette lenge på nettet for å finne en grei løsning som tålte regn, hagl, snø og sprut fra kuler i uante mengder og var lett å plassere. :shock:

noen løsning var ikke å oppdrive :cry:

 

etter en liten tur i tenkeboksen og senere på Ahlsell var planene klar :D

løsningen ble 12 meter 1" gjengede rør, to T-Rør, to 45grader bend og to 90grader bend.

total kostnad ble ca. 400,- for TO stativer

en rørlengnde på 6meter ble kappet i fem og gjenget i enden, utenom tverr-røret som selvfølgelig fikk gjenger i begge ender :)

for å feste kjettingen borret jeg to hull gjennom røret, med litt større avstand fra hverandre enn bredden på plata som var tiltenkt stativet. så festet jeg ett 10mm gjengestag gjennom hvert hull, med mutter på hver side. stativet ble satt sammen på stedet med lock tigth gjengetetting og har ikke rørt seg siden jeg satte det der :D

 

521626_4884039543271_1085220435_n.jpg

 

dette er 40x40 plata mi på 640meter, lenger inni dalen kan man se 980 plata mi som er 55x55

 

håper andre også legger ut hva de har gjort, så blir det kanskje mye enklere for andre å finne rett løsning for seg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er tilhenger av resirkulasjon og gjenbruk jeg da.

 

Som bestefar får en ofte jobben med å holde barnebarna som kommer på besøk i aktivitet. Aller helst hele tiden, noe som er ganske så vanskelig, da bestefar ofte er mer sliten enn unga etter besøket :mrgreen:

Husking er en utmerket måte å slite ut barnebarna på, men de vokser og når både de og besteforeldrene har blitt gamle nok, er ikke husking det viktigste her i livet.

 

Nuvel - nok om det

Under ser dere bilde av et helt utmerket gongstativ.....med plass til minst 3 stk gonger i 40x40 cm størrelse. Trenger ikke gjøre så veldig mye arbeid her før gonga er på plass.

Muligens fram med baufila for å justere høyden på stativet, det er alt.

Ikke kast huska, men gjør den om til oppheng for gonger.

Så neste gang dere tar en tur på søpplefyllinga, så kan det hende dere kommer med mer hjem, enn dere kaster. Vært borti det flere ganger :mrgreen:

Koster ikke en eneste krone heller.

IMG_5123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har et lite prosjekt som skal til skytebanen etterhvert.

Fikk stativet av en lokal kar :)

Må forlenge fotpartiet på stativet først, ellers er jeg redd den tipper fort over ved treff.

34t4bjo.jpg

 

Få sveiset på kjetting og sveiset igjen hullene, så holder en stund til morro skyting :)

Platene stammer fra jernbanen. Ligger slegt overalt langs banen.

Sekken holdt på å revne når jeg gikk hjem. Stygge lyder i sømmene hehehe..

2h3bjwh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...