Jump to content

Presisjonsproblemer med helmantel i Browning A-bolt 223


xc70

Recommended Posts

Hei. Etter mye frem og tilbake om valg av rifle i cal 223, endte jeg til slutt opp med en Browning A-bolt i links. Smekker rifle som går godt med enkelte kuler. Twisten er 1:12 så jeg har testet forskjellige kuler mellom 40-55gr. Presisjonen er ca fra 13-25mm på 5 skudds serier med Hornady v-max 40gr og a-max 52gr. Klarer og ca 20mm me Winchester 55gr balistic silvertip ferdiladdet. Dette skutt på 100m med anlegg og pøll under kolbe bak. Har brukt N-130 og Hodgedon Varget krutt. Har en følelse av at Varget er best, men det kan vere innbilninger. Dette er jeg fornøyd med. Men så er det helmantelen da. Den får jeg bare ikke til. Har prøvd S&B 45gr, Sierra 52gr og Norma 55gr. Med N-130 og Varget. Forskjellig friflukt har og blitt prøvd uten resultater. Farter fra 730ms til 900ms. Men ikke bedre samling enn ca 40mm på det beste. Har og prøvd ferdigladdet winchester 55gr og American eagle helmantel. Desse var serdeles dårlig med ca 80mm spredning.

Da rifla er tiltenkt brukt på rypejakt, er 40-45mm spredning med helmantel for dårlig mener nå jeg. Så nå er jeg i tenkeboksen. Hva gjør jeg? Ser for meg at rifla ikke blir tatt med på rypejakt pga dårlig presisjon. Liten vits å drasse på en rifle der en vet en bommer dersom en løsner skudd. Er det generelt vanskligere å få god presisjon med helmantel ? Eller er det riflen min som ikke takler dette? Går en tikka t3 eller cz527 bedre enn dette med helmantel ? Noen som har synspunkter på dette ? Er taknemlig for svar.

Er taknemlig for svar og synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd helmantel fra div produsenter. Gjengangeren i min 223 er at de fleste går "så der", mens noen samler greit og vil vært brukbare til mindre fugl opp til 100 meters hold.

 

En kule utpekte seg og gikk skikkelig godt, det var Sierra 55 Game King som satte 5 skudd på 12 - 15 mm @ 100m, mao mer enn godt nok til rype på litt hold.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar. Den Sierra 55gr game king skal prøves. Har og fått tips på pm om å prøve Hornady 55gr fmj. Denn har ikke Alvestad inne. Har søkt hos Midway og finner den ikke der heller. Noen som vet hvor jeg får tak i denne kula?

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213097996" target="_blank

 

Det er denne norma 55gr kula jeg har testet. Butt og egnet til fugl.

Link to comment
Share on other sites

Den 50gr til Norma har jeg ikke sett i handelen. Jeg har nå bestilt Hornady 55gr fmj og Sierra 55gr game king hos mister Alvestad. Kommer til lager i første del av desember sier han. Usikker på om jeg skal dele opp å ta ett avsnitt nå, men jeg tar sjansen. :lol:

Hadde håpt at noen med Tikka t3 eller Cz527 ville dele sine erfaringer med helmantelkuler. Peis på ! :D

Link to comment
Share on other sites

Da er du heldigere enn meg LeivVidar. Min klarer ca 80mm med Winchester 55gr fmj fabrikkammo. Gleder meg til å få teste Hornady og Sierra sine 55gr fmj. Håper jeg finner en løsning til slutt. :D

 

Men jeg ladet selv, kjøpte ikke ferdigrulla. Kan være verdt et forsøk. koster ikke mye for 100 kuler

Link to comment
Share on other sites

Takker for flere svar. :D jeg har ikke prøvd Norma kulen i serlig større fart enn ca820ms. Kanskje jeg bør prøve den i ca 900ms for å se om den samler bedre da. Men har lest at mye over 800 ms bør en ikke ha på mindre fugl med tanke på kjøtødeleggelse. Men kanskje den kula er formet slik, butt, at det ikke gjør noe med litt mere fart.

 

Jeg har og tenkt å prøve raskere krutt som N-110. Winchester fmj kulen blir vel og testet tenker jeg. Ikke så dyrt for 100 kuler, men begynner å bli en del esker nå so mest sansynlig ikke blir brukt mere enn 20 stk av. Men slik er det vel bare.....mr Alvestad skulle ha solgt esker med 20 stk i for testing. :D

 

Virker og som det er flere som sliter med fmj kulene. Så da er det vel kanskje generelt vanskeligere å få til desse i de fleste rifler da.

 

Vi får håpe på en kort vinter og tidlig vår så en får starte testingen. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg sendte Browningen min tilbake til selger for 14 dager siden. De ville teste den. Har ikkr hørt i fra dem ennå. Vil ringe fredag å høre hvordan det går.

 

Rypert: Har du testet hjemmeladet i din cz527 med helmantel? Og eventuelt hvordan går det? Angrer på at jeg ikke kjøpte cz.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...