Jump to content

Fyllingsgrad eller friflukt - Hvilke bør prioriteres?


jjrckd

Recommended Posts

Ladet og prøveskjøt mine første hjemmeladede patroner i helgen og sitter nå å funderer på veien videre. Under ladingen forholdt jeg meg til produsentens generelle annbefaling på friflukt. Oppnådde samme hastighet som fabrikkammo med litt lavere ladning enn forventet og lurer på om jeg muligens har litt dårlig fyllingsgrad. Da kula lett kan settes dypere lurer jeg på hva som er den viktigste bidragsyteren til presisjon; fyllingsgrad eller friflukt?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av delene spør du meg, hvis du ikke er BR-skytter. Et godt eksempel: i min 22-250 lader jeg trenings og jaktfeltladninger med 23 grs n-120 og 52 grs nosler cc. Denne setter jeg dypt for å unngå soting og har massevis av friflukt. Col 58 mm. Skal jeg ha god hylsefylling må jeg lade med 36-37 grs n-140/150. Friflukt har jeg ikke målt av den enkle grunn at jeg gidder ikke. Jeg bruker å testkamre patroner ved å sette kula 1mm lengre ut enn jeg skal, kamrer den greit setter jeg kula 1 mm lengre inn og da vet jeg at kula ikke står i bommene. Uansett.. Presisjonen med den slappe ladninga med halvfull hylse og "en km" friflukt? 10-15 mm på 100 m. Friflukt kan ha noe å si for presisjon men å prioritere noe orker ikke jeg :)

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Den viktigste faktoren for god presisjon er at forholdet kulevalg/hastighet (kruttype/tennhette inkludert) treffer "sweet spot" i rifla di. Det er presisjon å hente på både fyllingsgrad og friflukt, men nokså marginalt. Da er det i såfall verdt å prioritere å lade med et krutt som fyller hylsa godt uten å forsårsake for høyt trykk. Uansett så er det ofte magasinlengden og ikke kammeret som begrenser friflukten i mange jaktvåpen (hjelper så lite med 10 mm presisjon på 100 meter dersom det gjør børsa om til en enkeltlader). God presisjon er forholdsvis enkelt. Ekstrem presisjon er en egen vitenskap.

Link to comment
Share on other sites

viktigste bidragsyteren til presisjon; fyllingsgrad eller friflukt?

Det er tre hovedbidragsytere til presisjon. den ene er at rifla er satt sammen av gode komponenter og at alt er rett, det andre er at du lader nøyaktig med gode komponenter og lager rette patroner (ikke skjeve).

Den 3. er hastigheten, eller hvor lenge kula er i løpet. Du finner at presisjon og treffpunkt varierer med hastigheten (for ei kule og et krutt), velg et fornuftig punkt uten for mye trykk og med god presisjon.

Velg gode hylser, ei vanlig, god kule og et vanlig krutt til kaliberet, og prøve med forskjellige kruttladninger så finner du "nodene", ikke tulle med ørten kuler og ørten krutt.

Når du er lei av at du til stadighet har ei tynn stripe av papir mellom et kulehull og de andre kan du jåsse med friflukt og slikt. Fyllingsgraden vil jeg påstå betyr ingen ting. JEg har svært presise ladninger med 65%, og med 110%, og faktisk helt grei med rundt 30%.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for informative tilbakemeldinger! Har ett oppfølgingsspørsmål:

Kaliberet vi snakker om er 6,5x65R og våpenet er en Krieghoff Trumpf. Ladningen jeg har kommet frem til er 53,5gr MRP2, 120gr TTSX, L:88,8mm, V0:803m/s. Patronlengden ble valgt ut fra en friflukt på 1mm da problematikken med magasinlengde ikke er relevant for meg. Med lengden jeg nå opererer med ligger bakerste rille såvidt inne i hylsa. Dvs at ringen mellom bakre og midtre rille ligger såvidt utenfor hylsa. Hvis jeg setter kula 1mm dypere vil hylsa og ringen mellom bakre og midtre rille i kula ligge flush noe som vil si at kula får støtte fra hylsa litt lenger frem enn hva jeg har i dag. Hva vil det i teorien ha og si for trykk/hastighet om jeg setter kula 1mm dypere og beholder alle andre parametere?

 

Som blodfersk hjemmelader syntes jeg forøvrig det er interessant å se at når jeg lader med 56gr MRP2, 123gr Lapua Scenar, L:84mm får samme V0 som tidligere nevnte ladning (som har 2,5gr mindre krutt). Syntes også det var interessant å se at jeg kronograferte fabrikkammoen som er oppgitt med en V0 på 890m/s til kun 801m/s. Er et avvik på 10% det :shock:

Link to comment
Share on other sites

Interessant at du spør. Fremre hurtigmontasjen hadde fått seg en smell under flytransport noe som resulterte i at jeg traff ca 15m til venstre. Dunket festet tilbake da jeg var på skytebanen men etter en grov innskyting slet jeg fortsatt med samlingene selv om jeg lot løpet kjøle seg ned i mellom 3 skudd seriene. Usikker på om dette skyldes at hurtigmontasjen er løs, at jeg skyter dårlig med våpenet da dette fremdeles er temmelig nytt for meg, ladningene eller en kombinasjon.

 

Testet med åpne sikter. 2 skudd med fin samling (9ere kl 1130) og en slenger (6er kl 9). Statistisk sett er dette for få skudd til å konkluderer med noe som helst.

 

Må skyte mer før jeg kan konkludere Hva er forresten "worst case" for spredning som kan skyldes ladning når en tar i betraktning at ladningene kun skiller noen få m/s på utgangshastigheten?

Link to comment
Share on other sites

Alles und nichts.. Jeg har sett en ladning gå på 3-4mm og en annen på 5-7cm.. eller i et annet løp der jeg ennå ikke har sett over 25mm.

Alt som er diskutert i denne tråden henger på presisjon, hastighet er noe annet.

 

Men jeg ser ingen grunn til å endre p noe av det som er nevnt før en ser hva slags presisjon en har, har en 10mm er det Good Shit, har en 25 kan en kanskje fin tune seg til noe bedre, har en 70mm så må en vanligvis endre noe dramatisk. Har en ei fabrikkbygd rifle så er det kanskje ikke så mye under 25mm å hente, osv..

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg var på skytebanen men etter en grov innskyting slet jeg fortsatt med samlingene selv om jeg lot løpet kjøle seg ned i mellom 3 skudd seriene.

 

Har du versjonen med frittliggende rifleløp? Hvis ikke så må du kjøle mellom hvert skudd nå du tester presisjon. Tipper våpenet er god for en strålende presisjon. (Jeg har en selv).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...