Jump to content

ca 100gr 6,5x55 kjøpeammo til Rådyr?


Trond99

Recommended Posts

Tja hvorfor 100gr?

 

Kjøpe ammo i 6.5 har jeg kun erfaring med remington core lockt 140gr, det viktigste som altid er skuddplassering.

Uansett ville jeg gått for 140gr kule, vet heller ikke om at det selges med lavere vekt på jaktammo i 6,5 da den ikke vil holde kravet.

Til småvilt kan man bruke mantlet.

Link to comment
Share on other sites

ferdigrulla i den vekta er nok vanskelig, særlig med såpass lav hastighet. Ser Norma har en med 120 grains ballistic tip, men med høyere hastighet.

Selv kuler på 100 grain er skjelden i 6.5. Men her er et godt alternativ dersom du vil prøve noe nytt:

 

http://impalabullets.co.za/reloading-data-264

 

Men da må du lade selv. Og jeg vil ikke ha ladd så lett kule ned i den hastigheten du ønsker. Underlading tror jeg kan være skummelt i 6.5. Tror du må regne med 850-900 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt ca 100 rådyr med 120 grs kule i 6,5x55. Jeg har ladet selv med ei presis konvensjonell blyspisskule, med trykk på presis, for som det nevnes over er skuddplasering alfa og omega..

Du får kjøpt fabrikkladet Norma med 120 grs Nosler Ballistic Tip med V0 på ca 860 m/s. Stiv pris, som med det meste fra Norma (ca 30 kr smellen), men lader du selv hjelper det jo betraktelig.. Har ikke brukt akkurat den kula selv, men har flere kompiser som er fornøyd med den på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle prøvd meg på å lade en 100grain jakt kule i 6,5x55 til 800ms ville jeg funnet fram en boks med nc96m (skytterlagskrutt)

Brukt ladevekten til rekrutt ladningen (lavt trykk med 100grain match kuler, nede på kragnivå) den skal gi 800 - 810ms i 74cm løp.

Trekk fra litt for kortere pipe i jaktbørse og legg til litt for hardere kule en match kula så kansje du lander på 800ms

Om du prøver dette så ikke gå over data for 8grams kule sånn uten videre. Kansje kommer maks tidligere å. har aldri ladet så lette jaktkuler

Link to comment
Share on other sites

ferdigrulla i den vekta er nok vanskelig, særlig med såpass lav hastighe

Norma Rekrutt skyter vel ei 100grs kule i 800m/s - http://www.norma.cc/en/Products/Hunting/65x55-Swedish-Mauser/Norma-HP-Rekrutt-100-gr/. Jeg er nesten helt sikker på at kula i disse er Sierras 100gr HP, og den ekspanderer i massevis, hvorfor ikke prøve den? Den er jo nøyaktig på det trådstarter spør om.

Ballistic Tip må da være gull på rådyr, men i 860m/s kan det muligens bli noe voldsomt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å lade 100grain Barnes TTSX til ca 790 m/s i 6.5 grendel og bruke på rådyr. Den tror jeg blir knallbra!

I 6.5x55 blir det en redusert lading dersom du skal ha så lav fart. Med raskt krutt (N135/N133) burde det være mulig, men dette blir absolutt ikke noe du får kjøpt ferdiglada.

 

Jeg lurer også på hvorfor 100grain og 800? Svak rekyl?

Hvorfor kan du ikke bare bruke en tyngre kule til 6.5x55. 140 corelokt er nevnt og gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Tanken bak 100gr og 800m/s, er som M67 var inne på, Norma Rekrutt.

Ønsker da ferdigrulla rådyrammo som går "likt" med denne.

Men en HP-kule på rådyr? vil ikke det ødelegge mye?

Ei litt tyngere kule i litt høyere hastighet vil muligens gjøre nytten.

Men 140gr? Da kan jeg vel like gjerne bruke 150gr i 30-06'n ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...