Jump to content

Reklamasjon?


Onarh

Recommended Posts

Hei. Kjøpte Gordon Setteren min for snart 2 år sio, 11 måneder gammel blei hunden røntget pga. stivhet i bakbeina. Hunden blei påvist sterk grad av HD.. Oppdretter blei oppringt raskt etter å forklart situasjonen, han gav meg då beskjed om at det ikkje var mulig å gje tilbakebetaling, men hunden kunne bli erstatta med ein ny (gratis) men han hadde ikkje planlagt kull på da tidspunkte. Ringte igjen å snakkte med han nylig sio ny hund e blitt aktuelt no, då kunne han fortella da at så lenge hunden ikkje var forsikra hadde eg ikkje rett på nåkenting fra han. Men detta må jo vera ein reklamasjons-sak?

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ut som en seriøs oppdretter? I min kontrakt (standard NVK) står det at vis hunden får påvist HD så kan jeg levere tilbake hunden og få hele beløpet -15% tilbake betalt. Og vis jeg beholder hunden, så har jeg krav på 50% av kjøpe sum og forplikter meg på å ikke avle.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Hvis oppdretter oppfyller visse krav, kan denne forsikre valpekullet fra lenge før levering. Jeg husker ikke nøyaktig, men i praksis er det nesten å oppfatte som fra de er født.

 

Hvis denne forsikringen blir videreført av valpekjøper, dekker denne forsikringen risikoen for HD.

 

For å kunne holde valpepriser lavest mulig, er det vel naturlig av oppdretter eliminere denne risikoen, ved at valpekjøper, i kontrakten, forplikter seg til å videreføre denne forsikringen ?

 

Jeg vet jo ikke om dette er tilfelle her, men i så fall vil jeg ikke si at dette tyder på noen useriøs oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan være en vanskelig situasjon.

Har dere skrevet kontrakt etter NKKs mal?

Personlig ville jeg tatt en tlf til NKK og forhørt meg om hva som er vanlig.

 

I NKK-kontrakten under Kjøpsvilkår står følgende:

Punkt 1: "Hunder er bærere av en sum av arvelige anlegg, hvorav flere kan resultere i, eller betinge anlegg for sykdom eller lyter. (...)

Selv om hunden ved levering er funnet frisk og fri for sykdomstegn, jf. veterinærattesten, kan det allikevel skje at hunden er bærer av anlegg som foran nevnt. Selgeren kan ikke garantere at hunden ikke senere kan utvikle lidelser hva enten disse måtte være arvelig betinget og/eller skyldes miljøpåvirkning. Med dette er avtalt de egenskaper hunden har eller måtte få. Foreligger det særlige arvemessige problemer for rasen, bør disse opplyses i punkt 6 "særlige vilkår" nedenfor.

 

Punkt 3: "Latente feil: Skulle hunden utvikle sykdommer av avgjørende (invalidiserende) betydning for hundens sunnhet, og så fremt disse beviselig er medfødt eller oppstått i den tid hunden har vært hos selger, kan kjøper kreve tilbakebetaling inntil kjøpesummen. Hvis kjøperen krever kjøpet hevet på grunn av vesentlig mangel, må han hvis selger forlanger det, mot refusjon av kjøpesummen, levere hunden tilbake til selger. Dette kan bare unnlates hvis veterinærattest bekrefter at omgående avliving var uomgengelig nødvendig. Hvis hunden er forsikret, og kjøper får utbetalt forsikringssummen, skal det tas hensyn til dette i det endelige oppgjør mellom kjøper og selger"

 

HD regnes jo som 30 % arv, og 70 % miljø. Dersom linjene er fullstendig frie for HD vil jeg i stor grad utelukke de 30% arv, og holdt en knapp på at HD-graden skyldes miljø. Da er spørsmålet om dette har skjedd hos oppdretter, hos valpekjøper - eller hos begge to.

 

Som oppdretter vil jeg alltid gjøre det beste for mine valpekjøpere. Jeg er gripende engasjert i min rase, og kjenner til hvilke linjer som har og har hatt HD. Dersom det nå dukker opp HD på en av valpene, vil jeg holde en stor knapp på at dette skyldes miljø.

 

Eksempler på hva som kan påvirke en HD-status:

- Harde belastninger som unghund - lange gåturer kan være nok

- Sykling, snørekjøring, trekking, kløv o.l. før 12-15 mnd alder (HD på en side er sees ofte etter sykling, da hunder normalt drar litt ut fra sykkelen).

- Mye trappegåing

- Glatte gulv (dette kan også gjelde i valpekassa!) Kennelgulv, gulv som er lette å renholde er ofte en killer.

- Tung kroppsvekt i hele valpestadiet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil bare legge inn en kommentar til Hypr-Jinta

 

Enkelte rasemiljøer forsøker å skylde på miljøet, og mener at hundene skal bæres i trapper osv.

Dette er store raser. Men det er også raser som representeres i sunnhetsmiljøet i NKK.

Jeg oppfatter dette som en meget dårlig unnskyldning som har blitt gjentatt så ofte at de fleste har begynt å tro på det.

For en hund (og eier) er resultatet det samme, uansett årsak.

 

Hvis mine avkom får HD, på grunn av trappegåing eller glatte gulv, må jeg avle bedre hofter, eller slutte å avle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...