Jump to content

Uregistrert 16. kaliber hagle. Kjøpe ammunisjon


affaon

Recommended Posts

Min far har en hagle etter min bestefar, denne er uregistrert og han er ikke jeger/tatt jegerprøven selv. Jeg er 16 og har våpenkort kun til ei 12. kaliber hagle. Kan jeg da kjøpe skudd til 16. halga? og noen erfaringer om hvordan dette praktiseres rundt om på butikkene ?? :D

Link to comment
Share on other sites

Fra forskriften: "Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort."

 

Det som kan bli et problem her er at du er for ung til å eie ei lovlig uregistrert hagle, hvordan dette praktiseres vet jeg ikke. Tror det enkleste her vil være at dere får registrert denne hagla på deg.

Link to comment
Share on other sites

Utlånserklæring skal ha opplysninger om eiers våpenkort. Vet ikke hvordan det løses når våpenkortet ikke eksisterer?

Du skriver alle de opplysningene du har (kaliber, våpennummer, våpentype, merke etc), men isteden for "utlåners våpenkortnummer:000XXX" skriver du "Lovlig uregistret hagle"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det sikre er å søke om dispensasjon fra 18 års kravet med begrunnelse bestått jegerprøve og fylt 16 år, og deretter registrere hagla. Det påløper ikke gebyr for etterregistrering av lovlige uregistrerte hagler, og heller ikke ved arv i rett nedadstigende linje.

 

Da får han våpenkort og ikke noe problemer med noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...