Jump to content

Hvordan skal jeg finne revehiet?


johlov

Recommended Posts

Hei og gå på revehi er utrolig gøy. men vist du skal trene hunden din så har eg ein liten tanke om at du må først få tillatelse til og ta dem når dei har revunger i hiiet de er i mai-jun. vist du finner hi da så bruker reven mye de samme hiiet om vinteren til og såve og bo i de lgger som regel på solsiden og nært vann. vist de er sporsnø kan du og følge noen spor etter den på vinteren.men og finne rev nå er nok litt vanskelig for nå er unga så store og da farter dei mye sjelden i ro. og på sommeren når du kommer til et revehi så er du ikkje i tvil de lukter rev lang vei.

Link to comment
Share on other sites

Det å finne revehi er slett ikke alltid lett...

Men på et terreng som du nevner vil det i allefall være lurt å sjekke skråninger mot sør og i nærheten av en bekk eller lignende. Men det beste tipset er nok som nevnt lukt og på vinter, spore.

Men jeg håper du har trenet hunden i kunsthi? Det vil jeg på det sterkeste anbefalle før du slipper denn i et naturhi.

Link to comment
Share on other sites

En kammerat av meg har en parson på 1,5 år. Han er ikke trent i kunsthi, men har hatt fine loser både på grevling og rev. Så lenge det er jaktlinjer i blodet så tror jeg ikke kunsthi er et must hvis man har tilgang på naturhi med rev i. Hvis hunden er for tøff vil den ofte automatisk lære seg å ta det litt med ro 8) Mrns hvis den er for veik kan man eventuellt oppsøke kunsthi for å prøve å gire opp hunden.

 

Når det gjelder å finne hi så kan det være j**** vanskelig om sommeren, beste tips er å snakke med kjentfolk i området (gjerne eldre karer) som kanskje kan kjenne til hvor hiene er. Men hvis du leter rundt i mrådet vil du se at du er i nærheten av hiet hvis det er mange dyretråkk og avføring.

 

Hvor har du hentet valpen fra forresten?

Link to comment
Share on other sites

Joda, ikke uenig med deg, men jeg mener personlig at det ikke er nødvendig å kjøre land og strand for å få hunden i et kunsthi. Men selvsagt bør det gjøres gradvis slik at hunden blir trygg før du slipper han inn i et stort revehi. Mye kan gjøres med dressur(spesielt med tanke på å bryte). Jeg tror det er viktig å dressere hunden på en slik måte at den blir litt tøff og ikke trene den til en total sofahund siden mye av jaktegenskapene til en hihund avhenger av skarphet. Gemytt er også meget viktig, har sett terriere av den myke sorten som er meget forsiktige når det kommer til å gå i hi selv om de har gjort det utmerket på kunsthi, mens den hunden jeg nevnte tidligere gikk rett inn i hiet første gang det var rev hjemme(en liten tøffing).

Link to comment
Share on other sites

Har et forslag som ble fortalt meg av en gammel revejeger, om en noe spesielt :) Han sa at han slengte ut ei død høne i nærheten av der det ferdes rev, så fulgte han sporet av fjær neste dag til det tok slutt da heiv han ut ei ny høne, og fortsatte slik til han fant hiet. Morsom historie hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Har lokalisert endel hi her omkring og "regelen" her på haugalandet er:

-Steinrøyser eller steinformasjoner, de er jo som oftest under ett bratt berg.

-I nærheten av vann eller en bekk.

-Ofte ganske nærme gårdsbruk, sjelden mer en 1 km radius.

 

Men ingen regel uten unntak selvsagt, noen ganger har de hi på de mest ulogiske plassene.

 

Men her omkring er det ikke mye rev, tror det kan ta seg opp nå fremover, har hørt om endel revekull, bønder som har mistet lam osv.

 

Angående bruk av disse hiene, så er det jo for det meste i ynglingen og da er jo reven fredet, om den ikke gjør skade og tar mye lam.

 

På vinteren har jeg sjekket flere hi, men ikke funnet rev der, utenom 1 gang og da stakk reven før vi kom fram til hiet.

Her er det sjelden noe særlig snø og jeg tror at reven tilbringer mesteparten av døgnet ute, enten sover den under en busk eller så er den kanskje i en av de alt for mange tette granplantefeltene rundt omkring.

 

En skarpsprungen revestøver som står for berg eller er utstyrt med gps peiler, er nok det som må til om du vil bruke hihunden din ;)

Link to comment
Share on other sites

Har et forslag som ble fortalt meg av en gammel revejeger, om en noe spesielt :) Han sa at han slengte ut ei død høne i nærheten av der det ferdes rev, så fulgte han sporet av fjær neste dag til det tok slutt da heiv han ut ei ny høne, og fortsatte slik til han fant hiet. Morsom historie hvertfall :)

 

200m snelle med tynn fiskesene, bind enden i høna og still snella til å slure rimelig lett (men ikke så lett at du får backslash på snella). Da er det bare å følge tråden, forutsatt at hiet er innenfor 200m. Hvis ikke har du retningen...

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en metode for å finne revehi engang. Jobba som feltarbeider på Finnskogen, og en av måla var å kartlegge revehi. Dette var i juni. Tok noen daue høner som jeg åpna buken på. Deretter tok jeg og putta radiosendere beregnet på skogsfugl inn i bukhula på dem, og sydde igjen. ( Henger senderen på utsiden gnager reven senderen av.) La ut 4 "radiohøner" i områder jeg hadde mest trua, og hvor det tidligere var observert valper. Alle hønene ble tatt ganske fort, og deretter var det bare å peile seg inn på der senderen hadde blitt frakta av reven. 3 av hønene var ikke frakta til noe hi, men spist omtrent på plassen. Men senderen fra den 4. høna lå foran et revehi. :D

 

Nå hadde forsåvidt jeg utstyr for hånda som de fleste jegere ikke har, men det er mange nevenyttige folk der ute, som kanskje kan få til noe lurt. Kanskje modifisere noe hundepeilings-utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde forsåvidt jeg utstyr for hånda som de fleste jegere ikke har, men det er mange nevenyttige folk der ute, som kanskje kan få til noe lurt. Kanskje modifisere noe hundepeilings-utstyr?

 

Been there-done that :wink:

 

En annen metode er kokt høne...Du tar noen høner og koker noen minutter. Så legges de ut. Da slipper de fjærne som en dunpute, og det er bare å følge fjærveien. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden er for tøff vil den ofte automatisk lære seg å ta det litt med ro

Jeg skal ikke påberope meg å ha førstehåndserfaring med dette, men etter hva erfarne hijegere forteller meg, så blir en hund heller tøffere jo flere erfaringer den får med hijakt, enn mer forsiktig. Jeg ville nå testet på kunsthi helt i starten om muligheten fantes...

 

Foxterrier skrev:

En terrier som jager reven inn i hi med los og så ut igjen vil jeg gjerne se

 

Hei Foxterrier, så møtes vi her og :lol: Det du nevner er faktisk ikke helt usannsynlig. Min første parson jaget faktisk en grevlingmor inn i hiet under full los.... før hun kom ut igjen med en grevlingunge (terrieren altså). Jeg sto oppå en haug ovenfor hiet, som lå nede i et skar og så det hele. Det var på en vanlig skogstur, rett etter at båndtvangen var slutt, så grevlingungen var ikke så veldig stor og den hadde heldigvis fått en rask død som følge av brukket nakke... Hunden var like hel til tross for at moren var nede i samme hi.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden er for tøff vil den ofte automatisk lære seg å ta det litt med ro

Jeg skal ikke påberope meg å ha førstehåndserfaring med dette, men etter hva erfarne hijegere forteller meg, så blir en hund heller tøffere jo flere erfaringer den får med hijakt, enn mer forsiktig. Jeg ville nå testet på kunsthi helt i starten om muligheten fantes...

 

tull!

etterhvert som hunden opparbeider seg erfaring lærer den seg å ikke gå i klinsj med viltet, den holder seg på avstand for å ikke bli skadd.

den lærer seg nok hvor grensa går, men den blir ikke mer uforsiktig med åra.

kunsthi er ren hetsing av vilt og i mine øyne kun for folk som ikke gidder å ha seg ut av sofaen for å jakte.

ingen erfaring er bedre en reell erfaring, uansett hundetype.

 

Foxterrier skrev:

En terrier som jager reven inn i hi med los og så ut igjen vil jeg gjerne se

 

Hei Foxterrier, så møtes vi her og :lol: Det du nevner er faktisk ikke helt usannsynlig. Min første parson jaget faktisk en grevlingmor inn i hiet under full los.... før hun kom ut igjen med en grevlingunge (terrieren altså). Jeg sto oppå en haug ovenfor hiet, som lå nede i et skar og så det hele. Det var på en vanlig skogstur, rett etter at båndtvangen var slutt, så grevlingungen var ikke så veldig stor og den hadde heldigvis fått en rask død som følge av brukket nakke... Hunden var like hel til tross for at moren var nede i samme hi.

 

dette tror jeg faktisk ikke på i det hele tatt.

-båndtvangen oppheves 20.august

-grevlingen hvalper mellom januar og mars

en 6mnd gammel grevling er nært innpå fullvoksen, det stemmer ikke helt med din "ikke så veldig store"grevlingunge.

Link to comment
Share on other sites

klart, det vil finnes variasjoner i størrelse rundt omkring i landet/skandinavia, men bor man langt sør er jeg ganske sikker på at valpene, uten h, jamt over er av en viss størrelse.

 

en terrier kan uten tvil jage inn rev, men så skal det nødvendigvis ikke så mye til for å jage inn en rev hvis den ligger i nærheten av hiet.

den første revelosen med terrieren min var nok på en rev som vi jaget inn da vi kom gående.

 

foxterrier:hvorfor skulle ikke en hund som loser lenge over bakken være god under bakken?

er inntil videre uenig med deg.

inntrykket mitt er at en terrier tilpasser seg viltet og kan jakte på mange forskjellige måter.

den er jo fra gammelt av en allrounder.

Link to comment
Share on other sites

klart, det vil finnes variasjoner i størrelse rundt omkring i landet/skandinavia, men bor man langt sør er jeg ganske sikker på at valpene, uten h, jamt over er av en viss størrelse.

 

en terrier kan uten tvil jage inn rev, men så skal det nødvendigvis ikke så mye til for å jage inn en rev hvis den ligger i nærheten av hiet.

den første revelosen med terrieren min var nok på en rev som vi jaget inn da vi kom gående.

 

foxterrier:hvorfor skulle ikke en hund som loser lenge over bakken være god under bakken?

er inntil videre uenig med deg.

inntrykket mitt er at en terrier tilpasser seg viltet og kan jakte på mange forskjellige måter.

den er jo fra gammelt av en allrounder.

 

Hvor har du det fra at en terrier fra gammelt av var en allrounder ?

 

Den eneste terrierrasen jeg kan komme på i farten som er avlet for å være allrounder er Tyskeren. Når det gjelder Fox , Border , Jack Russel , Parson , Lakeland og Patterdale så er det fra gammelt av spesiallister , spesiallister på å sprenge rev ut fra hi i Storbritania.

 

Da snakker vi om hihunder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at en terrier fra gammelt av var en allrounder ?

 

hei, det har jeg fra ei bok om patterdale terrieren skrevet av en som heter plummer.

i denne boka intervjuer han gamle terriermen fra de forskjellige jaktlagene i cumbria hvor patterdale terrieren ble avlet frem.

her er det en som forteller om den beste terrieren han hadde hatt som støkket fasan, apporterte and fra vann, jagde rådyr i flere mil, sprengte rev og oter, stilte grevling osv akkurat som i gamle dager.

de første hundene brukt i hi i england var basset/dachs lignende skapninger, noe som også tilsier at drevegenskaper ligger bak alle terrierrasene.

 

terrierene ble som du sier etterhvert spesialisert, men det tror jeg ikke er noen begrensning i seg selv da en terrier av noenlunde jaktavstamning innehar en stor skarphet som lett gir utslag i en noe ukritisk viltinteresse.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at en terrier fra gammelt av var en allrounder ?

 

hei, det har jeg fra ei bok om patterdale terrieren skrevet av en som heter plummer.

i denne boka intervjuer han gamle terriermen fra de forskjellige jaktlagene i cumbria hvor patterdale terrieren ble avlet frem.

her er det en som forteller om den beste terrieren han hadde hatt som støkket fasan, apporterte and fra vann, jagde rådyr i flere mil, sprengte rev og oter, stilte grevling osv akkurat som i gamle dager.

de første hundene brukt i hi i england var basset/dachs lignende skapninger, noe som også tilsier at drevegenskaper ligger bak alle terrierrasene.

 

terrierene ble som du sier etterhvert spesialisert, men det tror jeg ikke er noen begrensning i seg selv da en terrier av noenlunde jaktavstamning innehar en stor skarphet som lett gir utslag i en noe ukritisk viltinteresse.

 

Er det ut fra 1 hund du konkluderer med dette da ? Det er mulig dette gjelder Patterdale terrieren og muligens Borderen de rasene kjenner jeg litt for dårlig til å si mer ang allround egenskaper.

 

Men Foxen , Lakeland og Whelsh terrierne ble avlet frem på 1700-1800 tallet og da som hispesialister på små rovdyr , som oter , rev , mink. Derimot vil alle de terrierrasene som var i England fra gammelt av og også i dag jage rotter , fordi rundt omkring på gårdene i England er det mye rotter. Det strider TOTALT imot den Engelske måten å avle / jakte med sine hunderaser på at de skal være allroundere , Engelskmenn vil ha spesialister.

 

Mine Foxterriere gjør alle de tingene du nemner , bortsett fra å jage rådyr eller grevling for det har vi ikke her , men elg vil de gjerne jage hvis de får lov. Men alt annet enn rev / grevling og evt minkjakt vil de gjøre særdeles mye dårligere enn andre spesialiserte raser , nettopp fordi de er avlet som rovvilthunder for arbeid under bakken.

Link to comment
Share on other sites

neida, jeg konkluderer ikke alt dette ut i fra en hund.

men etter å ha lest denne boka satt jeg igjen med det inntrykket at terrieren, ihvertfall patterdale`n, var en allrounder og at dette gjaldt terriere generelt i større eller mindre grad.

det virket også som at dette var et positivt trekk.

 

jeg tror vi får si oss enige i å være uenige om dette, ellers blir det alt for mange timer foran pc`n og jeg skal bruke tida mi på å leite grevlinghi, for på torsdagen skal det felles grevling!

Link to comment
Share on other sites

neida, jeg konkluderer ikke alt dette ut i fra en hund.

men etter å ha lest denne boka satt jeg igjen med det inntrykket at terrieren, ihvertfall patterdale`n, var en allrounder og at dette gjaldt terriere generelt i større eller mindre grad.

det virket også som at dette var et positivt trekk.

 

jeg tror vi får si oss enige i å være uenige om dette, ellers blir det alt for mange timer foran pc`n og jeg skal bruke tida mi på å leite grevlinghi, for på torsdagen skal det felles grevling!

 

Det stemmer at det har blitt blandet inn mange typer hunder og raser for å ende opp med de forskellige terrierrasene vi ser i dag. Det stemmer nok også at terrierne hadde litt forskellige egenskaper , men da snakker vi 1500-1600 tallet. Og med en retningsbestemt avl , som Engelskmennene er meget dyktige til , så mener jeg at etter 400-500 år så må nok terrieren ( iallefall foxen ) kalles en spesialist :wink:

 

Men det er nok mer fornuftig å lete hi enn å bruke tiden på internett , der er vi enige :D Selv skal jeg på jobb i 2,5 uker fra og med i morgen :(

Link to comment
Share on other sites

neida, jeg konkluderer ikke alt dette ut i fra en hund.

men etter å ha lest denne boka satt jeg igjen med det inntrykket at terrieren, ihvertfall patterdale`n, var en allrounder og at dette gjaldt terriere generelt i større eller mindre grad.

det virket også som at dette var et positivt trekk.

 

jeg tror vi får si oss enige i å være uenige om dette, ellers blir det alt for mange timer foran pc`n og jeg skal bruke tida mi på å leite grevlinghi, for på torsdagen skal det felles grevling!

 

Det stemmer at det har blitt blandet inn mange typer hunder og raser for å ende opp med de forskellige terrierrasene vi ser i dag. Det stemmer nok også at terrierne hadde litt forskellige egenskaper , men da snakker vi 1500-1600 tallet. Og med en retningsbestemt avl , som Engelskmennene er meget dyktige til , så mener jeg at etter 400-500 år så må nok terrieren ( iallefall foxen ) kalles en spesialist :wink:

 

Men det er nok mer fornuftig å lete hi enn å bruke tiden på internett , der er vi enige :D Selv skal jeg på jobb i 2,5 uker fra og med i morgen :(

 

Jobbe i 2,5 uke, med revejakta som har startet, og grevlingjakta som starter nå på torsdag? Stakkars mann! :lol:

 

Jeg har også Parson Russell terrier, og kjenner til flere med rasen. Selv om det er en rase avlet frem for hijakt, fungerer de fint på det meste - vil jeg si. De har nemlig en meget stor viltinteresse og jaktlysten er medfødt. Kjenner en som kun jakter rådyr med sin Parson, en annen jakter rev, grevling og elg med sin. Vet av en sør i landet som brukte sin på hjortejakt. Ellers har du jo flere som jakter mink. Er også en som med suksess har felt mer enn en storfugl for sin Parson. Jeg personlig tror du får det du trener frem, og preger hunden på. Når viltinteressen er der, er det ikke mye som skal til for å få hunden til å jakte på mer enn en type vilt.

 

Selv er jeg mest interessert i hijakt, men vil nok prøve meg på rådyr også etter hvert.

 

Ellers vil jeg si meg uenig i utsagnet om at en terrier vil bli tøffere jo mer den brukes på jakt, det strider jo mot all logikk. Får hunden seg en over snuten, og er normal i topplokket vil den jo lære av det, og holde seg på fornuftig avstand fra grevling/rev under bakken etter en slik hendelse. Men det er bare min erfaring, kan være noen der ute sitter med annen erfaring på det området?

 

Ellers sier de lærde jeg har snakket med, som selv bruker kunsthi at en hund som trenes mye på kunsthiet kan bli for "trygg", og bare buse på ute i naturhiet, noe som ikke er så lurt.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg å ha førstehåndserfaring med dette, men etter hva erfarne hijegere forteller meg, så blir en hund heller tøffere jo flere erfaringer den får med hijakt, enn mer forsiktig. Jeg ville nå testet på kunsthi helt i starten om muligheten fantes...

 

 

Selvsagt blir en hihund tøffere jo flere erfaringer den får.... Det er jo akkurat det samme som med hvilken som helst annen jaktbikkje... Men hvis en uerfaren hund kommer for nært grevlingkjeften så vil nok de fleste hunder lære av det. Det er jo også stor forskjell på hvordan hihunder jobber. Fra forligger, sprenger og til hihunder i russland som skal dra grevling og rev ut av hiet med et solid nakkegrep.

 

Min nabo har drevet revjakt i snart 50 år, han hadde en foxterrier for maaange år siden. Hvor mange rever som ble skutt,tatt for den tørr jeg ikke tenke på engang. Men taktikken til den hunden var angrep. Fløy rett i halsen på reven. Endte ofte med at hunden måtte lappes sammen og ligge ved peisen og gro et par uker før det var på den igjen med samme iver. Så noen hunder er nok skarpere enn andre, men eneste måten å lære på er ved å få jakterfaring.

 

Å teste hunden i kunsthi er sikkert ikke dumt, men å trene opp en jakthund i kunsthi tror jeg verken er bra eller er nødvendig.Hunden vil lære seg å forsere hinder og å bryte losen, men vil aldri få en naturlig kontakt med viltet siden det sitter i et bur. Har hatt med meg flere terriere som har fungert kanongodt på kunsthi som etter min mening ikke har fungert ute i et naturhi (Uten å mene å fornerme noen eiere her inne :roll: )

 

Så min konklusjon er: Test hunden i kunsthi som unghund hvis du har tilgang på kunsthi, deretter kom deg ut av sofaen og gi hunden massevis av erfaring in real life (allier deg helst med en erfaren revejeger med støver for å få mikkel inn i huset sitt).

Link to comment
Share on other sites

foxterrier:hvorfor skulle ikke en hund som loser lenge over bakken være god under bakken?

Selvsagt kan den være god både over og under bakken, ingenting er umulig.

Men er det ønskelig at en hihund jager vilt over lengre strekninger med los ?

Ikke om du spør meg, om den jager med los er den for uærlig(løs i kjeften) og bærer det langt av gårde, så risikerer du at bikkja forsvinner.

 

Tenk deg at du støkker opp en rev el. og losen drar avgårde, kanskje går reven innom eller forbi ett hi som det kan være grevling i og terrieren skifter byttedyr.

Da kan du for få ett seriøst problem med å finne bikkja igjen...

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt å dra det lenger dette med hihund osv siden det ikke er det tråden handler om men.......

 

Jeg har jaktet og felt mink , rev og hare med 3 forskellige Engelsksettere , men de er og blir ikke annet enn fuglehunder , alt annet gjør de halvdårlig. Jeg har også felt rev og mink for 2 forskellige Schæfer hunder uten at jeg vil kalle disse for noe i nærheten av jakthunder. Jeg har også skutt rype og orrfugl i LOS for en Dachs uten at noen kan kalle den rasen for fuglehund av den grunn.

 

Det er IKKE hevet over enhver tvil at hihunder verken blir hetere desto gamlere de blir eller omvendt. Dette er forskellig fra hund til hund. Men generelt kan man si at de som blir for skarrp blir det uansett hitrening eller ikke. Det kan også sies generelt at en hund kan fort ødelegges om man starter for tidlig i naturhi , det gjelder begge veier , dvs for skarp eller for veik.

 

En hihund som loser over lengre distanse over bakken vil generelt være mye løsere under jobbing i et hi. En slik hund vil være veldig vanskelig å lese i hiet. Jeg jaktet mink engang med en Dachs som var etter både drev og hilinjer , den kunne ligge 4-5m fra minken å lose. Jeg hadde Foxterrieren med slik at jeg fikk studert dette.

 

Ingen av de Foxene jeg har hatt eller jaktet med har laget så mye som et pip over bakken om de har jaget noe. Hilinjene skal være slik etter min mening , FOR dette er først og fremst raser for jakt UNDER bakken. Og etter min mening gjelder dette også Parson.

Link to comment
Share on other sites

Litt enig med foxterrier her mart, tror kanskje ikke det er en stor fordel at hihunden jager viltet over bakken. Se for deg at reven lurer seg ut en ukjent inngang og terrieren setter igang i full los utover bygda. Hijakt foregår ofte på steder der det ikke kan aksepteres løs på drevet halsende hund (bl.a nær bebyggelse og motorveier)

 

Men at de fleste terrierrasene kan trenes som flerbrukshunder er det mange eksempler på (både elg, hjort, rådyr, mink, rotter, villsvin osv). Jaktinstinktet til de terrierene jeg har møtt har vært såpass sterkt at alt som rører seg er veldig interessant å løpe etter.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at en spesialist på et vilt/jaktform vil være bedre enn en flerbrukshund, men det er mange som ønsker seg en hund som kan benyttes til flere jaktformer og fungere ok på disse istedet for å ha en hund som kun fungerer til en ting. Er ikke tyskeren en flerbrukshund?

Link to comment
Share on other sites

Back to topic

 

Var ute på en rekognoseringsrunde i går. Åkerkanter/grenser mellom åkrer, Skog langs elver/bekker i kulturlandskap er sikkerstikk. Fant flere hi, både grevling og revehi. Har et par grvlinghi vi vet det er noen hjemme i så til helgen lever de farlig. Men å finne revehi med rev i på denne tiden ser vanskelig ut ja....

Link to comment
Share on other sites

rett etter at båndtvangen var slutt

Uuups, helt riktig Mart! Dette er ikke riktig, det var selvfølgelig på våren, rett etter at båndtvangen var innledet og hele min familie (på 4) var med. Spør min mor om hva hun synes om hendelsen :oops: Hun var ikke glad i den hunden på noen dager for å si det sånn. Kan innhente skriftlig erklæring på sannhetsgehalten om det er ønskelig :lol: En annen ting er at hunden var løs etter at båndtvangen var satt inn, men hun var bare en agilityhund og hadde aldri vært anvendt i jakt eller trent på hi, bortsett fra et par runder hos gamle Mogensen.

 

Nå skal jeg lese resten av diskusjonen...

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Får hunden seg en over snuten, og er normal i topplokket vil den jo lære av det, og holde seg på fornuftig avstand fra grevling/rev under bakken etter en slik hendelse. Men det er bare min erfaring

 

Jeg har i motsetning til deg ikke egen erfaring her, bare utsagn fra andre med veldig mye erfaring på praktisk jakt og de mener at hunder flest, dersom de ikke blir skremt vekk fra alt som heter hijakt en gang for alle, som oftest blir tøffere for hver sesong, ikke mer forsiktig. De fleste er glade for en hund som ikke går for hardt ut i starten.

 

Ellers sier de lærde jeg har snakket med, som selv bruker kunsthi at en hund som trenes mye på kunsthiet kan bli for "trygg", og bare buse på ute i naturhiet, noe som ikke er så lurt..

 

Her strides visst de lærde :lol: De jeg snakker med, som introduserer en kommende jakthund på kunsthi og deretter går ut i praktisk jakt, sier at hunden får en helt annen og mer forsiktig oppførsel når de kommer ned i en stokkmørkt naturhi enn den eventuelle overmodige oppførselen de etterhvert opparbeidet på kunsthi.

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Men er det ønskelig at en hihund jager vilt over lengre strekninger med los ?

 

De fleste som driver med terrier her i Norden, unntatt tysk jaktterrier, er vel mest fokusert på å bevare hijaktegenskapene, ikke drevegenskaper eller hvor bra de loser. Det må vel være hiegenskapene det er viktig å ta vare på, ettersom det er dette som er unikt for terrierne. Det finnes jo allerede flust av bedre tilpassede drevhunder og apportører.

 

På den annen side kjenner jeg flere i Tyskland som bruker parson på en lignende måte som tysker. Dvs. at de bruker en og samme hund på flere typer jakt og det værste er at hundene etterhvert ser ut til å kunne skille fint mellom oppgavene. Jeg var med på en slik jakt (sammen med 7-8 personer) der de hadde med flere parson og pointere som alle var løs under hele jakta. For meg virket det som om de bare skjøt mot alt som ble "flushet" opp av hundene underveis over åkere og gjennom kratt. Det ble felt hare, som parson apporterte og det ble felt and som parson apporterte over en liten elv (pointerne synes vannet var for kalt). Vi fant ingen hi med noen hjemme og traff heller ikke på villsvin, men jeg vet at de jaget begge deler med suksess for de samme hundene. Hundene var imponerende førerfokuserte og løp ikke ukontrollert over stokk og stein selv om de var på jakt. Det så virkelig ut som om de visste hva de var med på og det gjorde de vel, for dette var et jaktlag som jakter myyye. Mulig det er tysk dressur som har skylda for den utrolige kontrollen på hundene, men den vil jeg ikke vite noe om...

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rev i et terreng som det vrimler av rev i. For to dager siden talte grunneier 14 rev samtidig på en åker. Terrenget er blandet fra hogstfelt til beiteland og åker. Noe skog og gamle bygninger finnes det også. Mye elvegrus i grunnen. Vegetasjonen står halvannen meter de fleste steder.

 

En viktig del av jakten er å trene en Parsonrussellterrier på 1,5 år. Bikkja har sålangt tatt to rever på bakken og hatt to-tre reveloser på bakken i tillegg. Hunden er jo en hihund, så det er jo ikke det mest ideelle.

 

Hvordan skal jeg finne hiene til disse revene? Noen som har tips?

 

Kanskje på tide å komme tilbake til det egentlige spørsmålet :oops:

 

Fortsatt bare etter utsagn fra de garvede hijegerne, som har jaktet både med tysker, lakeland, fox og border og i veldig mange år... De deler jo ofte litt av sine erfaringer med oss noviser etter endt hitrening. Etter hva jeg har hørt legger de masse jobb i å kartlegge hi i perioder med sporsnø. Før plottet de bare inn på kart over områdene hvor de forskjellige hiene lå, mens nå kan de legge inn GPS-koordinater. Det kan sikkert lønne seg å bruke den førstkommende vinteren veldig aktivt for å prøve å lokalisere flest mulig hi i de aktuelle områdene. Ifølge en av de "garvede" hadde han på det meste oversikten over 80(!) hi. Det må jo ha betydd ganske mange mil med tråkking i tung snø :shock:

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

kunsthi eller ikke kunsthi... Der blir vi nok aldrig enige. Men når det gjelder en rase som parson der brorparten er utstillings/agilityhunder i norge må jeg si at det er bra at mange i det minste stiller hundene i kunsthi selv om de ikke skal brukes på jakt.

 

Det skjer ganske mye i støvermiljøet for tiden der man prøver å få harejegerene til å jakte mer rev. Dette pga en økende revestamme. Interessen for revjakt med hund (og serlig da hihunder) har vært lav de siste 20 årene. Men når det kanskje nå skjer noe på støverfronten så håper jeg dere oppdrettere satser på å selge valper til jegere (og da fortrinnsvis jegere med jagende hunder slik at rasen kan bli brukt til det den er skapt for). Har jaktet mye med parson de siste årene og sett at revjakt med terrier, uten drivende hund i tillegg, er vanskelig. Så ved å aktivt gå inn for å fremme rasen som jakthund tror jeg dere kan få parson opp på et nivå der det blir sett på som en habil hihund.

 

Jege vet at både revefoten og revejegern har avlet mange gode hunder som har gjort det meget bra i utstillingsringen og noen av de brukt på jakt. Så jeg tror at hvis dere gjør en jobb med dette så blir det resultater av det...

 

Huff, det ble litt av en moralpreken 8)

Link to comment
Share on other sites

brorparten er utstillings/agilityhunder i norge

 

Litt flisespikking her, ellers ville det jo ikke vært meg :oops: De fleste parson er nok rett og slett familiehunder hos folk som er glad i friluftsliv. Noen brukes i praktisk jakt og litt flere er himerittert. Man får jo håpe at "ordet går" mht. jaktegenskapene. Det merkes at noe er på gang og jeg har selv valpekjøpere som kommer tilbake etter en hihund nr. 2, så personlig har jeg tro på framtiden.

 

Det kommer forresten en 6-siders artikkel om ny dyrevelferdslov, hiprøver, hitrening og hihunder i september-nummeret av Hundesport. Det blir spennende å se hvordan folk flest reagerer på det. Vi har jo ikke prøvet dette før. Det er ikke en typisk jaktblad-artikkel, mer en tema-artikkel som skal være til info for hundefolk generelt.

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Nå hørte du ikke hva jeg sa revefoten.... Dere oppdrettere bør gjøre en innsats for å fremme rasen sine jaktegenskaper ved å oppsøke og forsøke å selge hunder til jegere som bruker dem på jakt. Hvis ikke de store oppdretterene gjør en jobb vil nok de fleste jegere som ønsker hihund ty til mer kjente raser som foxterrier.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere gjør dette i disse revjaktoppfordringstider tror jeg dere vil oppleve en positiv respons. Mange lokallag i jeger og fisk arrangerer jo revjakt og revjaktkurs, dette er jo en unik mulighet hvis dere tar kontakt og får sendt ivei parsons til å delta på disse arrangementene enten med egne hunder eller valper etter dere. På den måten vil mange se rasen i praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Sorry trådstarter :roll:

 

Blir litt engasjert...

 

Jo det er sesong for hijakt, men som tidligere nevnt er det vanskelig å jakte rev med hihund uten støver til å jage reven i hi siden reven sjelden oppholder seg i hiet. Reven oppholder seg for det meste i hiet på våren/sommeren mens den har valper, men da er det jo ikke jakttid.... En kan selvsagt være heldig, og da særlig når det er skikkelig uvær. I tillegg skal du vite at reven ofte skyr hiet i mange uker hvis det har vært folk og hunder og herjet der.

 

Så hvis det er revjakt med terrieren du ønsker så ville jeg prøvd å spore opp revejegere med drivende hund i nærområdet og spørre de pent om å få være med.

 

En annen mulighet er å prøve deg på grevling. Disse oppholder seg somregel i hi på dagtid. (Jakten starter torsdag!!!)

 

Når det gjelder sjansen for at hunden jager andre dyr over bakken så mener jeg personlig at du ikke skal bry deg så mye om det. Parson er en kortjager og vil nok ikke holde på lenge. Når jeg og mine bruker terrieren så er den i tillegg i bånd frem til vi har funnet hiet, så det er ikke noe problem på jakt.

Link to comment
Share on other sites

okeei.

 

Mart sin Parson er i samme alder. Har hatt 1 revlos og flere grevlingloser på den. Ser ut til å fungere kjempebra. Fikk seg en over kjeften første gang han var inne på grevlingen, og lærte seg å holde litt avstand etter det :lol: Men så lenge hunden er moden og har en god psyke så tror jeg ikke det er noe farlig å slippe på grevling. Problemet her i trøndelag er at det er veldig mye grevling, og disse tar over gamle revhi. Derfor blir det naturlig nok athunden kommer ut for noen grevlingsfanter..

Link to comment
Share on other sites

Dette med grevling snakket vi akkurat om på hitrening forrige onsdag. Treneren ble spurt av en som jager inn en ung foxterrier på rev, om dette med grevling. Treneren, som jeg tror må være den med lengst erfaring med hihunder her i landet, ønsket at hans terriere var "grevling-rene" så lenge de ble brukt i hijakt på rev.

 

Dels fordi arbeidsmåten er forskjellig og det finnes dachs som gjerne er bedre til den oppgaven og dels for at han ikke ønsket å måtte vente på hunden i timevis, eller grave seg ned til den i et grevlinghi, når det var rev han var ute og jaktet på... Er det mye stein/røtter i området er jo ikke graving så lett heller... Er det rev du først og fremst vil jakte, høres dette fornuftig ut etter min mening.

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte valp av Haga-Russels i Karmøy(?)

 

Grevling har vi lite av her nord. Det er noen grevlinger her, men ikke mye. Jeg ble anbefalt å holde meg unna grevling inntil videre av kunsthiinstruktører.

 

hei 50, når det gjelder innjaging av terrier har jeg merket meg at de fleste vil starte med rotter eller mink for å få i gang innstinktene til hunden, så over på grevling for å lære den diskresjon/forsiktighet og så rev tilslutt.

poenget er at de fleste hundene er hardere mot rev en grevling, og vil få seg en real omgang hvis de trår grevlingen for nære.

det trenger ikke å være et problem å jakte rev og grevling med samme terrier, de fleste vil oppføre seg forskjellig over for forskjellig vilt, iom at viltet selv har vidt forskjellig oppførsel.

har hatt rev og grevlinglos med min, og det blir en del mer inn og ut når det er rev i hiet, sannsynligvis fordi reven flytter mer på seg enn grevlingen.

det er også rimelig greit å se forskjell på hiene, hvis man studerer åpningene og området rundt, så man kan jo unngå grevlingen om man abolutt vil.

 

foslaget mitt til deg er derfor å lete etter ett brukbart støverkull(nordisk rase selvfølgelig) som du kan jage inn på rev.

i mellomtiden, mens du venter på at støveren skal vokse til, jakter du grevling med terrieren din.

da får bevist at hunden fungerer samtidig som du rydder plass til rev som du kan jakte på senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei 50 Calibershooter.

 

Hvordan går det der oppe med revejakten, Har dere funnet noen hi i nærheten av der bonden hadde sett alle revene?

 

Hadde det vært meg som skulle lett etter hi der oppe så hadde jeg gått med hunden i band og sjekket alle steinrøyser og sørvendte skråninger med lommelykt for benrester og slikt.

 

Slik har vi funnet en del eldre histeder her sør. Da ben restene ligger veldig ofte veldig lenge synlige.

Link to comment
Share on other sites

det er også rimelig greit å se forskjell på hiene, hvis man studerer åpningene og området rundt, så man kan jo unngå grevlingen om man abolutt vil.

 

Nja, tja... Jeg kjenner til en del hi i området her, og stort sett brukes de av både rev og grevling. Ikke like mye, og noen av dem regner jeg som rene grevlinghi selv om jeg mistenker at reven er innom av og til likevel. I Hine Hårde fanget jeg en del grevling i 333CB som jeg satte i hiåpningen og stengte rundt (dvs viltet kunne kun komme i fella fra innsiden av hiet) og i ett hi fanget jeg 10 grevling og en rev i løpet av ett år.... I samme hi var det revevalper en periode et par år etter, mens vi alltid har funnet grevling når vi har jakta med hihund.

 

Om vinteren mistenker jeg at reven kan gå inn i grevlinghi hvor grevlingen ligger i søvn dypt i hiet, mens reven bruker "overetasjen" som dagleie på styggværsdager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...