Jump to content

hvilket luftgevær anbefales å kjøpe (helst ikke gass)


Syrstad95

Recommended Posts

takk for svar:)

 

har noen av dere erfaring med dette hær: http://game-on.no/products/benjamin-tra ... l1500-45mm" target="_blank

 

eller hatsan mod 125 sniper: http://game-on.no/products/hatsan-mod-125-sniper-45mm

 

håper på svar:)

 

har tenkt mest på de hær men har sett at mange har kommentert at de hær er dårlige men er ikke helt sikker på det:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med noen av børsene, for jeg er ikke gammel nok, og mamma nekter og kjøpe nytt til meg etter at hun fant fant igjen kuler i blomstene sine :twisted:

Men søskenbarnet til en venn av en bekjent har ett slik hatsan 125, og han skyter rett igjennom plank med sitt ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det hele her er litt urettferdig. Hva hvis han kjøper en slit drittbørse og er da forbanna på hele skyting etterpå? Er det som vi verve nye medlemmer?

 

Jeg anbefaler å bruke søk inni her og Google generelt til å få info om det du skal kjøpe.

 

Weihrauch er bra, Hatsan er bare dritt! Med den Weihrauch på finn har du gleden resten av live ditt, kjøper du en Hatsan så havner den på finn om ikke så lang tid!

 

Folkens, kom med litt mer en det og for all del ikke lur noen med feil råd.

 

Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og har hatt mange luftblørser opp gjennom årene.

Weihrauch er meget bra, har hatt 2 stk, har et hw 97 stående og kan sterkt anbefale det.

Har hatt et Hatsan 125 og for å si det pent jeg skal aldri kjøpe et til.

Gå inn på airgunworld så finner du mye gode svar, men det blir aldri feil med et Weihrauch.

Det blir BESTANDIG feil med et Hatsan :idea:

Link to comment
Share on other sites

Weihrauch er selvfølgelig noe av det bedre man kan kjøpe, men det var vel spørsmål om Benjamin XL1500 og Hatsan 125?

 

Både Benjamin XL1500 og Hatsan 125 (av nyere modell) er svært gode luftvåpen. Benjaminen er lettere å spenne opp. Den gir heller ikke så mye lyd fra seg under avfyring. Husk at disse børsene går best med tunge kule. Mine våpen liker H&N Baracuda mest av alt. Crosman Ultra Magnum 10,5 grn som en god nr 2.

 

Jeg har målt mine, og Hatsan er desidert kraftigst. Hatsan skyter Baracuda i javne 1055 fps. Benjaminen i ca 950 fps. Dvs Hatsan gir ca 26 fpe, og Benjaminen ca 21 fpe.

Presisjonen er topp på mine våpen. Tar greit en blikkboks ut på 70 meter.

Avtrekket på Benjaminen er noe langt, men ikke tungt. Tok ikke mange skuddene før jeg hadde vent meg til det.

 

Hatsan av gammel og ny modell kan ikke sammenlignes. De nyere utgavene med "quatro" avtrekk er svært bra.

 

Jeg kan forøvrig anbefale både Benjamin XL1500 og Hatsan 125/135. Hatsan 135 er samme som 125, men 135 har valnøttstokk.

 

Husk bare at dette er tunge børser. Rundt 4 kg for begge våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva har du tenkt å bruke luftgeværet til? Ser du vil ha masse utgangshastighet (noe som reduserer presisjon i mange tilfeller), er det tilfeldigvis energimengde du primært er på jakt etter? I så fall, hvis du skal greie å håndtere dette på skikkelig vis, kommer du ikke utenom å vurdere et PCP-gevær (f.eks. HW100), og bruke _TUNGE_ kuler for å holde farta lavt nok til å beholde noe presisjon (og ta med seg energien nedover skytebana).

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Hører blant flere at Hatsan 125 ikke er av de du skal skaffe deg om du skal treffe noe.

 

Her er det blant annet en tråd om det: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=48&t=70833&p=836374&hilit=hatsan+125#p836374. Får ikke akkurat gode skussmål...

 

En kamerat har en slik. Han har trodd det har vært noe galt med det, for selv med kikkertsikte treffer han stort sett ingenting, og den slår verre enn noe. Ubehagelig og upresis. Om du vil ha en slik, kan jeg godt si fra til han, for han vil ikke ha den... :wink:

 

Han velger heller å beholde en gammel "halv-konkurranse" luftgevær. Med den skyter han behagelig, med lite rekyl, lite lyd og kanonpresisjon. Treffer fluer på 30 meters hold (har selv gjort det, bille vel å merke, men dog...).

 

Han kjøpte Hatsanen fordi den hørtes litt rå ut, med heftig fart og greier, men akk...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte bør du bruke tunge kuler i denne børsa. Helst H&N Baracuda. I mitt våpen går også JSB Exact 8,44 grn bra, men best går den med disse Baracuda kulene.

Med tunge kuler holder hastigheten seg under lydmuren. Skyter du med lette kuler vil du få ett kraftig smell. Presisjonen er skjelden bra med lette kuler i såpass kraftige våpen.

 

Benjamin XL1500 er ett av mine favoritt våpen. Den er noe tung, men gir en fantastisk presisjon. Den kommer i ferdig pakke med kikkertsikte, montasje samt en berereim/sling.

Hastigheten er javn og fin. Den er også lettere å spenne opp en andre fjærvåpen med samme kraft.

 

Spørsmålet er om du trenger ei magnum børse. Skal du skyte på lange hold så trenger du mer kraft. Skal du bare skyte på 10-15 meters hold så ville jeg nok ha kjøpt feks en HW50 eller en HW95. De er lettere å spenne opp og de gir topp presisjon (de og). Kommer ann på hva du har lyst på og råd til å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

På 20 til 25 meters hold duger de aller fleste luftgevær. Hadde jeg hvert deg så ville jeg nok ha kjøpt et HW 95. Disse ligger på rundt kr 3000.

Et annet type luftvåpen som duger til det meste er BSA. De har flere fine modeller og de selges hos XXL.

Hos BECO i Nittedal selger de også luftvåpen fra Air Arms, Webley samt flere andre merker. Titt litt rundt før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...