Jump to content

Hare(unger)


Bivdi

Recommended Posts

Det enkleste er vel å kontakte noen som driver harehegn. De har som regel gode kontakter, og enkelte av disse driver også oppdrett av hare for eget bruk og salg.

 

Oki, men hvor finner man noen som driver harehegn? Har prøvd å søke på gulesider, men eneste jeg kunne finne var: Hare Krishna Bevegelsen, Gustav Vigelands v 9 B, 0274 Oslo, 22 44 68 20 :wink: He,he....

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er vel å kontakte noen som driver harehegn. De har som regel gode kontakter, og enkelte av disse driver også oppdrett av hare for eget bruk og salg.

 

Oki, men hvor finner man noen som driver harehegn? Har prøvd å søke på gulesider, men eneste jeg kunne finne var: Hare Krishna Bevegelsen, Gustav Vigelands v 9 B, 0274 Oslo, 22 44 68 20 :wink: He,he....

 

Søk på nettet! Da finner du garantert nokon som har harehegn.

Link to comment
Share on other sites

Hær e nånn navn te harehegn

 

viewtopic.php?f=20&t=5435

 

Ser du også etterlyser harehegn lengere nord, disse er langt sør og jeg bor heeeeelt i nord, litt langt å kjøre for å hente. Vil forresten harene tåle en slik kjøretur? Vi snakker da ca. 1 døgns intens kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Håper dere unnskylder en uvitende.

 

- Hva er et harehegn?

- Hva brukes det til? Oppdrett av harer til mat? Bare for å "ha noen harer"?

- Hvor stort er det?

- Etc.?

 

K

 

Kort forklart er det ein hegning som er inngjerda med høg tett netting. I denne hegningen så er det 2-3 harer som ein kan trene hunder for få dei i gang med å jage. Størelsen varier Det minste eg veit om var ca.2 mål og opp til 15 mål.

Fint å slippe hunder som er litt seint utvikla til å komme i gang.

Link to comment
Share on other sites

Bruk heller pengene på rovdyrfeller. Er det ikke hare i dine områder så er det nok mye rovdyr (eller sultne jegere)

Sette ut hareunger i slike områder er en meget dyr måte og mate rev og mår på.

Hare unger koster forøvrig borti 500 kr pr.stk hos enkelte, det er dyr revemat det

Link to comment
Share on other sites

Bruk heller pengene på rovdyrfeller. Er det ikke hare i dine områder så er det nok mye rovdyr (eller sultne jegere)

Sette ut hareunger i slike områder er en meget dyr måte og mate rev og mår på.

Hare unger koster forøvrig borti 500 kr pr.stk hos enkelte, det er dyr revemat det

 

Det er en øy, eneste rovdyret som er der er havørn!!!! Bestanden er veldig liten nå p.g.a innavl, så her trengs det friskt blod, samme var tilfellet for 30 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR at så lenge du ser hare på øya, så skal du iallefall ikke sette ut noe hare.

Du er nok heller bortskjemt med en enorm bestand som har blitt redusert av sykdom, noe som er helt naturlig på disse "hareøyene"

Nei, gi haren tid og du kan være sikker på at bestanden vokser igjen. Kjøp heller noe fint til konemor for hareunge pengene, så skal du se at det blir julekvelden! :mrgreen:

 

(Eller kjøp en Dunker, for harejakt med hund....det er hele livet det!)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg TROR at så lenge du ser hare på øya, så skal du iallefall ikke sette ut noe hare.

Du er nok heller bortskjemt med en enorm bestand som har blitt redusert av sykdom, noe som er helt naturlig på disse "hareøyene"

Nei, gi haren tid og du kan være sikker på at bestanden vokser igjen. Kjøp heller noe fint til konemor for hareunge pengene, så skal du se at det blir julekvelden! :mrgreen:

 

(Eller kjøp en Dunker, for harejakt med hund....det er hele livet det!)

 

Dette er en ganske liten øy. Det er kun observert tre harer der i år og i fjord, og det har gått gradvis nedover de siste 20 årene. Akkurat samme skjedde for 40 år siden, da var bestanden i ferd med å dø ut, og harer ble satt ut, da blomstret bestanden igjen. Det er jo en selvfølge at en liten bestand degenereres av innavl når det ikke tilføres nytt blod, eller har jeg misforstått hele evolusjonen(?) :?

 

Joda, kanskje jeg skal kjøpe meg en dunker, så jeg kan få tatt de tre siste harene :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært morro å sette ut hare hvor jeg bor.

Er mange år siden jeg har sett hare her sist!!

 

Javist, det skulle du gjort. Si fra om du finner noen som har hare lengere nord, hittill har jeg kun funnet på Øst- og Vestlandet, og harene skal til Finnmark. Men jeg kjører omså og henter harer om det er eneste alternativet. Vi kunne evt leid en varebil og hentet sammen. Jeg bor forøvrig i Tromsø.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dersom du skal sette ut harer, må du sjekke at oppdretter har gitt dem kur mot koksidiose. De fleste burharer, og særlig ungene, har store doser koksidioser. Denne smitten kan føre til at de dør eller smitter friske ville harer.

 

Mvh Whiskey

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg fanget tre ville hareunger i sommer ca halvannen måned gamle.grunnen til at jeg fanget dem var at di gikk rett rundt husa her.og her er det en del glupske villkatter.tok di med meg til heis og fant et passene sted med tilgang på vann og skjulmulighetern og slapp di her.blir gøy og se om dunkeren klarer og finne igjen noen av disse.er vel heldig vist en av di lever opp.har fått tatt en del av disse hersens villkattene hvertfall.di tar mye harunger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...