Jump to content

Kniv med nytt skaftmateriale....


haretex

Recommended Posts

Guest graahund

Når det gjelder feed-back er den utenfor min kontroll, men hvis den plager deg nevneverdig forslår jeg at du lar være å åpne tråder hvor du ser at undertegnede er trådstarter.

 

Det Middelmodig muligens prøver å si, (men gjør en veldig dårlig jobb med) kan være at for en nybegynner er det mer interessant om kommentarene er mer konkrete, hva som er bra og hva som eventuelt er dårlig. Som knivmaker gir det meg lite å høre at mine kniver er "pene". (Dette kan jo komme at jeg har fokus på funksjonalitet, og styrer unna alt som kan anses som pynt.)

Det som er interessant å høre er forklaringa på hvorfor de mener det, slik at du kan lære noe.

 

Jeg har kollegaer på jobben som følger kammeret. Tilbakemeldingen jeg får er at i tråder som dette, som det har kommet mye av, blir det lite interessant lesing og læring.

 

Det er alltid troll på forum, så kommentarer bør tas med takhøyde og humor!

 

I min nærmeste familie har vi nå to av knivene fra "haretex". Og to til er bestilt. Det ikke uten grunn !! Min er ikke brukt på vilt ennå, men den andre kniven er brukt til både flåing og alt ellers som må gjøres i fobindelse med slakting av elg. Kan også si at de holder godt på skjærpingen og er gode og bruke. Selv om det er en staskniv !!! Pynten som du kaller det er bare en bonus. Morro og ha en kniv som er flott da !. Og atpåtil funksjonell !!Så nå er det vel gitt et svar på det og :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kollegaer på jobben som følger kammeret. Tilbakemeldingen jeg får er at i tråder som dette, som det har kommet mye av, blir det lite interessant lesing og læring.

 

Du får gi kollegaene dine samme råd som jeg ga middelmådig, bare å la være å åpne, det er vel opp til hver og en hva man vil lese her inne. :winke1:

Er det ikke bedre å jobbe for å få til et bedre, mer lærerikt forum for alle deltakerne, enn å råde folk til å ikke gå inn her?? :wink:

 

Forøvrig ser jeg poenget ditt vedr. feed-back. Selv med nær 19000 brukere er det svært få som driver med kniv her, og utlegg av knivbilder må forventes å gi kritikk av det som går på utseende.

Når jeg ønsker "konstruktiv" kritikk på teknisk utførelse osv. sender jeg noen kniver til knivkonkurranser hvor det gis en skriftlig rapport på hva som er bra og dårlig. :)

Det er mer kompetanse her inne enn du tror, men de er dessverre ikke så aktive. Jeg kjenner godt til hvordan knivkonkurransene blir bedømt her i landet, og det er begrensa hva du får ut av det også, spesielt om man vil utvikle seg.

 

Det er meget bra med positiv tilbakemelding, men det er viktig å tåle annen tilbakemelding også. Blir det et groupieforum forsvinner ihvertfall de med kompetanse. :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre å jobbe for å få til et bedre, mer lærerikt forum for alle deltakerne, enn å råde folk til å ikke gå inn her?? :wink: /quote]

 

 

 

Hvis det er så at det jeg legger ut her bidrar til å gjøre det til et dårligere forum, så er det absolutt ikke noe must for meg å legge ut noe.

Mulig jeg uttrykte meg litt upresist, det var ikke min mening å råde folk til ikke å gå inn på forumet, det var bare mine tråder de kunne la være og åpne.

 

 

 

Jeg kjenner godt til hvordan knivkonkurransene blir bedømt her i landet, og det er begrensa hva du får ut av det også, spesielt om man vil utvikle seg. :)

 

 

 

Tja, hvor mener du man bør henvende seg for konstruktiv kritikk da?

Når det gjelder knivkonkurranser, er det dommerne eller reglene du mener ikke holder mål?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å spore helt av fra hva emnet egentlig handlet om, men det er vanskelig å kunne gi noen andre tilbakemeldinger om annet enn det estetiske som en får ut av bilder. Man kan jo ikke bedømme om en kniv ligger godt i hånda, eller om den er solid. Man kan ikke si noe om hvilken balanse det er vektmessig. Heller ikke stort om overflatebehandlig og finish. Heller ikke om bladenes funksjon eller skarphet osv. Dette er ting en må ha i hendene for å kunne bedømme i en tilfredstillende grad.

 

Jeg kommenterer hovedsaklig det estetiske her på forumet, hvorvidt jeg liker buen og fargekombinasjoner og slikt på kniven. Også har du jo det faktumet at for å kunne gå dypere til verks så må man ha rimelig gode bilder av kniven, som Haretex somregel byr på.

Også ønsker jeg å tro at de som skriver om noe her på forumet ikke tar seg nær av spørsmål som vedrører hvordan en lager det eller prosessene underveis og at det er helt greit at en kan komme med både kritikk og tanker rundt det en legger ut.

Men dersom en ikke kanskje har så mye annet å si, og noen har kanskje ikke helt greie på hva de skal se etter, eller ikke føler behov for annet å si at "Dette var en fin kniv" så syns ikke jeg det gjør noe.

Et forum brukes jo som et sted for å diskutere. Ikke for å hente hyllest av andre.

Så lenge ting leveres saklig, så burde det ikke være noe problem.

Jeg bruker dette forumet vel så mye for å se flotte ting, som jeg gjør for å lære eller diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvor mener du man bør henvende seg for konstruktiv kritikk da?

Når det gjelder knivkonkurranser, er det dommerne eller reglene du mener ikke holder mål?

Jeg diskuterer som regel kniv ved enhver anledning. Det er ikke alle som nødvendigvis har like god peil, men er interessant å høre forklaringen på det de mener, så siler man etterhvert ut det som kan tas videre. Skal jeg diskutere i detalj snakker jeg med folk jeg kjenner som jeg vet kan mye om kniv.

 

Om du ikke legger ut bilder her for å få tilbakemelding eller en diskusjon, hvorfor gjør du det da?

 

Med et dommerpanel blir komunikasjonen kun en retning og du får ingen mulighet til å forklare hvorfor du har gjort dine valg. Dette er spesielt en utfordring når det blir gjort nye vrier. Dommere blir som regel valgt fordi de har holdt på med kniv lenge. Dette betyr ikke nødvendigvis at de er flinke til å vurdere hele spekteret av kniver objektivt.

Reglene varierer nok, men ofte er de tiltenkt bedømmelse av Voldbakken-kniver.

Det er ingen konkurranse nå hvor jeg kjenner til at eggen, herdinga eller stålet blir vurdert.

Link to comment
Share on other sites

Men ett spørsmål de som kansje vet slikt, jeg holder mest på med fisking, hadde det vært mulig å få fiskebein stabilisert? Slik at man kan få en kniv med fiskemønster isetdenfor kongle?

Bare beina?

Klarer du å tørke det og få det til å holde sammen mens du henger det i en form og helder på en epoxy eller smelta plast, så går det.

Slike ting er mer en innstøpning enn stabilisering, siden tilsatsen (plasten) utgjør en del av skaftet.

Det er folk som har støpt inn edderkopper også. Mener det er et bilde i en utgave av Knivbladet for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Men ett spørsmål de som kansje vet slikt, jeg holder mest på med fisking, hadde det vært mulig å få fiskebein stabilisert? Slik at man kan få en kniv med fiskemønster isetdenfor kongle?

 

 

Du kan iallefall få med innstøpt skorpion, bilde fra en kniv jeg jobber med akkurat nå:

 

192pre.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest graahund

Jeg var så heldig og få se kniiven til Hansendelux, og det var ikke no dritt. (for og si det som vi sa i gamle dager). Veldig flott kniv. Hansen kan være stolt av den der !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...