Jump to content

Kniv med nytt skaftmateriale....


haretex

Recommended Posts

....om jeg ble først til å vise en kniv med dette skaftmateriale vet jeg ikke, men jeg har ikke sett noen tidligere.

 

 

190-1.jpg

190-2.jpg

190-3.jpg

 

Skaft: stabilisert norsk grankongle, støpt i perlemor-polyester med farge, her i sølv

Blad: Eklund, AEBL

Rød vulkanfiber, corbyniter og messingpins.

 

Morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Nå er grensa overskredet. Julepynten og dekorasjonene i den nordre deler av bua må UT! Du må ha mer plass til - ehhh... kongler!

 

Du slutter aldri å imponere! Bare det å tenke tanken på at det faktisk er mulig å bruke ei grankongle som knivskaft viser at du som skjeftemaker ligger i den ypperste kremklassen både håndverksmessig (i den grad jeg er i stand til å kvalitetsvurdere det :oops: ) og som kreativ kunstner!!

Helt kong(l)e.

 

Editi: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Til skafte Eliten

På skaft av denne kritiker roste kvaliteten :thumbup: er dem av samme tykkelse over hele emnet? "bare" formskåret og polert?

eller er dem tilpasset litt mere for å få enda bedre grep? jeg vet ikke helt hva fagutrykket er. men dere forstår kansje hvor jeg vil?

har du noen bilder av knivene oven ifra?

 

mvh

 

en som er på planleggings stadiet, med egen design.

Link to comment
Share on other sites

Til skafte Eliten

Hvem er det?

......

Du slutter aldri å imponere! Bare det å tenke tanken på at det faktisk er mulig å bruke ei grankongle som knivskaft viser at du som skjeftemaker ligger i den ypperste kremklassen både håndverksmessig (i den grad jeg er i stand til å kvalitetsvurdere det :oops: ) og som kreativ kunstner!!

Helt kong(l)e.

 

Spørsmålet mitt var rettet til deg, og det var et spørsmål om du kontur slipte skaftene dine noe.

har sett at dette er en greie mange gjør på heavy duty kniver for å få litt sikrere grep.

 

etter å ha sett etter på stor skjerm, og ikke bare på mobilen ser jeg at du ikke gjør dette på denne kniven ihvertfall. og hele innlegget mitt kunne vært spart.

 

når det kommer til denne -

spesielt og annerledes skaft!

 

til dere andre; huff..

 

Det er ikke ment som noe angrep på deg overhode, jeg synes kniven du har lagt ut her er pen, spesiell og annerledes med stabilisert kongle skaft.

MEN jeg synes at den type feedback som høstes her, blir litt over the top.

 

Du har kjøpt et stabilisert kongle emne fra trøndelag, tilpasset dette med godt handtverk til din kniv.

Kreativt og fint utført :)

 

Hvis du synes dette er virkelig ufint så ber jeg om beklagelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Middelmodig, ser at du skriver at "haretex" får litt vel mye ros for knivene sine ?? Kan ikke skjønne det !! En person som gjør en god jobb kan aldri få for mye ros, spesielt her på Kammeret hvor det vanligvis gis veldig mye pepper. Syns den snev av kritikk du gir her er lite gjennomtengt. graahund.

Link to comment
Share on other sites

# godt handtverk, skriver middelmådig.

# kremklassen håndverksmessig (i den grad jeg er i stand til å kvalitetsvurdere det :oops: ), skriver jeg.

# Kreativt og fint utført, skriver middelmådig.

# kreativ kunstner, skriver jeg.

Begge kommenterer altså det faktum at Haretex bruker ei grankongle som knivskaft.

Og mine kommentarer var i følge middelmådig "over the top".

Jeg bryr meg mye om hva Haretex klarer å få til i bua si. Og da kan middelmådig huffe seg og "over-the-toppe" seg herfra til evigheten. Det bryr jeg meg fint lite om..

Link to comment
Share on other sites

@ middelmådig

 

Først, gratulerer med ditt 4. innlegg selv om etter hva jeg ser så er halvparten surt oppgulp. Du blir sikkert en ressurs her på forumet framover.

 

Nei, du trenger ikke beklage noe som helst ovenfor meg.

 

Når det gjelder feed-back er den utenfor min kontroll, men hvis den plager deg nevneverdig forslår jeg at du lar være å åpne tråder hvor du ser at undertegnede er trådstarter.

 

Du skriver i går at du har noe planlagt med eget design, høres spennende ut, og med den bråkjekke tonen din antar jeg at kniven allerede er ferdig.

Spytt ut noen bilder, så skal du få feed-back så det holder.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

hvordan oppfører dette materialet seg i kulde? blir det sprøtt?

 

ellers må jeg få sakt på dialekt at du lage nåkka innihælvette fine kniver!!!

 

Takk :oops:

 

"fyllmassen" er etter hva jeg har fått oppgitt polyester. Hva det tåler av kulde aner jeg ikke. Tror neppe det er noe problem med mindre du bruker skaftet som hammer.

Link to comment
Share on other sites

Veldig flott Haretex.

Hvordan føler du at det er å jobbe med? Ser for meg at det reagerer nokså likt som metapol? Eller er det mer som et vanlig stabilisert treskaft? Har vært på utkikk etter hele klosser, men tror det er plater til fulltangekniver som er mesteparten av det som blir laget.

Må sies at fulltangekniver er flotte og praktiske, men jeg har fortsatt til gode å få brukt noen av bladene mine. Har dette blitt litt mer din "greie" ? Er vel kanskje det at jeg lager mest kniver med damaskblader for tiden. Og ikke så mange som blir ansett som mer handy brukskniver.

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder feed-back er den utenfor min kontroll, men hvis den plager deg nevneverdig forslår jeg at du lar være å åpne tråder hvor du ser at undertegnede er trådstarter.

 

Det Middelmodig muligens prøver å si, (men gjør en veldig dårlig jobb med) kan være at for en nybegynner er det mer interessant om kommentarene er mer konkrete, hva som er bra og hva som eventuelt er dårlig. Som knivmaker gir det meg lite å høre at mine kniver er "pene". (Dette kan jo komme at jeg har fokus på funksjonalitet, og styrer unna alt som kan anses som pynt.)

Det som er interessant å høre er forklaringa på hvorfor de mener det, slik at du kan lære noe.

 

Jeg har kollegaer på jobben som følger kammeret. Tilbakemeldingen jeg får er at i tråder som dette, som det har kommet mye av, blir det lite interessant lesing og læring.

 

Det er alltid troll på forum, så kommentarer bør tas med takhøyde og humor!

Link to comment
Share on other sites

Men de som lurer på noe kan vel bare spørre?

Hadde skjønt "problemet" om dette var ett forum for kniv/knivmakere,men de fleste her inne er vel stort sett jegere/skyttere som setter pris

på bilder av vakre kniver.

Men mulig jeg er på jordet her nå! :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig flott Haretex.

Hvordan føler du at det er å jobbe med? Ser for meg at det reagerer nokså likt som metapol? Eller er det mer som et vanlig stabilisert treskaft? Har vært på utkikk etter hele klosser, men tror det er plater til fulltangekniver som er mesteparten av det som blir laget.

Må sies at fulltangekniver er flotte og praktiske, men jeg har fortsatt til gode å få brukt noen av bladene mine. Har dette blitt litt mer din "greie" ? Er vel kanskje det at jeg lager mest kniver med damaskblader for tiden. Og ikke så mange som blir ansett som mer handy brukskniver.

 

-Berserk

Takker Berserk!

Helt greit å jobbe med, blir vel mye av det samme som Metapol, begge deler er jo mest plast. Veldig tett og fint, sjelden jeg ikke må fram med lynlimflaska selv på stabilisert, men ikke på denne.

Nei fulltange er vel ikke blitt min greie, men artig med litt avveksling. Blir jo en litt annen måte å bygge kniv på, og et annet slirekonsept. Blir nok allikevel mest stikktangekniver framover.

Så du hadde et par fine med damaskblader ja. Er vel normalt ikke noe problem å bruke i brukskniver det, jeg har levert noen slike og har selv 2-3 stk i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kollegaer på jobben som følger kammeret. Tilbakemeldingen jeg får er at i tråder som dette, som det har kommet mye av, blir det lite interessant lesing og læring.

 

Du får gi kollegaene dine samme råd som jeg ga middelmådig, bare å la være å åpne, det er vel opp til hver og en hva man vil lese her inne. :winke1:

 

Forøvrig ser jeg poenget ditt vedr. feed-back. Selv med nær 19000 brukere er det svært få som driver med kniv her, og utlegg av knivbilder må forventes å gi kritikk av det som går på utseende.

Når jeg ønsker "konstruktiv" kritikk på teknisk utførelse osv. sender jeg noen kniver til knivkonkurranser hvor det gis en skriftlig rapport på hva som er bra og dårlig. :)

Link to comment
Share on other sites

[quote name="E.J"

Hadde skjønt "problemet" om dette var ett forum for kniv/knivmakere' date='men de fleste her inne er vel stort sett jegere/skyttere som setter pris på bilder av vakre kniver[/quote]

 

Godt poeng!

 

Jeg synes det er helt greit jeg at noen synes en kniv jeg har laget er pen.

Når jeg i tillegg får bedømming på en 6-8 kniver i året fra knivdommere så holder det for meg.

 

Så lenge noen gidder å se knivene mine, og det ikke blir for mange "troll" her inne, så kommer jeg nok fortsatt til å legge ut noen bilder i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...