Jump to content

Montering av Zeiss 6-24x72 på Sako 85 Finnlight.


enrA

Recommended Posts

Er under vurdering/innkjøp av en Zeiss victory diavari 6-24x72 som jeg skal montere på min Sako 85 Finnlight i 6,5x55.

Det jeg lurer på er om Sako sine Optilock 34mm Low ringer da vil passe? Eller trenger jeg en høyere montasje?

 

Har du/dere evt. noen andre montasjer som vil passe til dette?

 

Tusen takk for eventuelle svar eller tips :)

Mvh Arne K N

Link to comment
Share on other sites

Zeiss 72mm passer ikke på en Sako 85 med originale optilock montasjer.

Det blir for lavt.

 

Vil i likhet med andre anbefale enten svingmontasje eller en picatinny skinne på rifla.

Da kan du ha en lettere og mindre kikkert til alminnelig jakt.

Zeiss 6-24x72 passer best til postering grunnet størrelse og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er full krasj i mine ører. Bør ikke legge meg opp i dette, men syns

sakoen din fortjener noe annet enn vekta av Zeiss`n.

Jeg ville ordnet meg med en lett og liten kikkert til vanlig jakt på sakoen, og heller

kjøpt meg ei stødig rifle, gjerne med demper, og montert Zeiss`n på den.

 

Alternativt ei hurtigmontasje som nevnt, og hatt to kikkerter tilgjengelig.

 

Dette har du sikkert kontroll på. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja... det er ikke noen lett kikkert akkurat, men til dere som mener denne blir for tung til Finnlightn :)

Hva mener dere er en passende kikkert da? Ser jo det at kikkerten er tung, samt at den krever større (tyngre) montasjer..

Zeiss 6-24x56 er jo heller ikke noen lettvekter, med over 800 gram.

Ville en feks en swarovski z6i 3-18x50 passe bedre etter deres mening?

 

Skal ikke skryte av noen kontroll, derfor jeg spør her inne for å få litt forskjellige meninger. Setter pris på alle tilbakemeldinger :) !

 

Mvh Arne K Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Til jakt vil jeg påstå at en 10x forstørrelse holder for de fleste praktiske forhold. En 2,5x10x50 eller 3-12x56 burde være en fin størrelse på en slik børse. På gås så setter jeg kikkerten min på full pupp men alt annet lar jeg den være på rundt 4 til 6x. Retikkel størrelse og plassering er vel så viktig som forstørrelse imho.

Link to comment
Share on other sites

Det gode med en 72mm er at man får en god utgangspupill selv med 12-14x (6mm på 12x) forstørrelse, det kan i noen sammenhenger være veldig kjekt å ha. I et sikte med 50mm objektiv får man 5mm på 10x, det virker som en liten forskjell men det er 20% større med 2x mer.

Men jeg ville aldri hatt en så stor kikkert på ei markabørse, en slik børse må være strømlinjeformet.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke noe i veien for å ha en tung kikkert på en lett børse! Da blir jo totalvekten mindre, og man får likevel en knallgod kikkert, men så kommer spørsmålet: Hva og hvordan skal du jakte?

Jeg ville ikke hat noe problemer med å ha en så tung kikkert på en finnlight, men hvis du egentlig burde kjøpe noe annet så er jo det en annen sak:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...