Jump to content

barnehagle


kilden

Recommended Posts

Hei har en sønn på 11 som har svert lyst til og være med på leirdueskyting,

 

han har skutt noen skudd med en o/u kal 20 og han er veldigt gira på mere :-)

for att han skal få dette til hadde det vært greit og funnet frem til en hagle som passer ham

 

tenkte litt på og skaffe ei enkelløper og så kappe kolben til den passer ham,

har noen noe tips erfaringer med dette, vil kapping av kolben føre til veldigt forringing av balansen i

hagla slik att den blir håpløs og skyte med, går vel kansje og kappe løp og sette inn løschoker okså

for og bedre balansen, har sett att det levere ungdomsmodeller i halvauto men disse blir alikevel lange

våpen og løfte for en kropp som ikke er så stor.

 

en kjenning av meg har en enkelløper baikal som han gjerne ofrer for formålet hvis det er et egnet utgangspungt, det er her snakk om leirdueskyting, det er noen år igjen til han kan jakte og da vil han anntageligt kunne mestre en normal hagle.

 

vet ikke hvilken trangboring det er på denne hagla men det er jo en small sak og åpne den noe

for og gjøre den noe mere egnet til leirdue skyting.

Link to comment
Share on other sites

1) Tenkte litt på og skaffe ei enkelløper og så kappe kolben til den passer ham.

2) Vil kapping av kolben føre til veldigt forringing av balansen?

3) Sette inn løschoker?

4) En kjenning av meg har en enkelløper baikal som han gjerne ofrer for formålet hvis det er et egnet utgangspungt.

5) Men det er jo en small sak og åpne den noe for og gjøre den noe mere egnet til leirdue skyting.

 

1) Enkelløper, dersom du mener enkeltskuddshagle så er det en glimrende guttehagle til jegertrap, men han er da utestengt fra å skyte doubleer, f.eks. under sporting og leirduesti.

 

2) Nei, endringen i balanse blir kanskje til det bedre for jegertrap, de få centimetrene du fjerner veier ikke mye. Hagla blir litt mindre vinglete med litt mer vekt foran.

 

3) Å få gjenget opp løpet til løse choker går fint, men det koster vel mer enn det smaker på en hagle i denne prisklassen.

 

4 og 5) Jeg ville slått til på dette tilbudet. Dersom den faste trangborinen er trangere enn halv ville jeg fått en kompetent børsemaker til å brotsje opp til halv (moderat). Prisen på dette er vel ca 500-600 kroner. Til jegertrap er dette den desidert mest brukte choken, og han trenger ingen andre choker enn det. :D

PS! Det ALLER viktigste i første omgang er at han får den rette kolbelengda :idea: Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei har en sønn på 11 som har svert lyst til og være med på leirdueskyting,

 

han har skutt noen skudd med en o/u kal 20 og han er veldigt gira på mere :-)

for att han skal få dette til hadde det vært greit og funnet frem til en hagle som passer ham

 

tenkte litt på og skaffe ei enkelløper og så kappe kolben til den passer ham,

har noen noe tips erfaringer med dette, vil kapping av kolben føre til veldigt forringing av balansen i

hagla slik att den blir håpløs og skyte med, går vel kansje og kappe løp og sette inn løschoker okså

for og bedre balansen, har sett att det levere ungdomsmodeller i halvauto men disse blir alikevel lange

våpen og løfte for en kropp som ikke er så stor.

 

en kjenning av meg har en enkelløper baikal som han gjerne ofrer for formålet hvis det er et egnet utgangspungt, det er her snakk om leirdueskyting, det er noen år igjen til han kan jakte og da vil han anntageligt kunne mestre en normal hagle.

 

vet ikke hvilken trangboring det er på denne hagla men det er jo en small sak og åpne den noe

for og gjøre den noe mere egnet til leirdue skyting.

 

Den enkeltløpern i Star Baikal, hvis det er en IJ18 så er det full trangboring på den og da bør du nok få den åpnet til ihvertfall 1/2. Ellers så anbefales den type hagle til guttungen, og jeg tror han komer til å få mange fine stunder sammen med deg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei takker for gode svar

jeg tror nokk att jeg hopper over halvauto, klart den har jo noe snillere rekyl men pga

kammer etc så er det langt frem til forskjeftet for en med korte armer,

såg en guttunge som skjøt med en halvauto ungdomsmodel og han hadde helt strak arm

for og kunne holde hagla oppe, så en enkeltløper med juster/kappet kolbe tror jeg nokk

vil gi et bedre grep og gjøre det noe lettere og montere og svinge.

 

att det er enkeltløper gjør ikke noe, på den banen jeg går på er det mest trapp som skytes

og på sporting så velger vi selv hvor mangen duer vi slipper,

 

det viktigeste er og finne en hagle som han lærer seg og skyte bra med slik at han treffer

noen duer innimellom, kan ikke tenke meg att det må være morsomt i lengden og ikke treffe noenting

med en hagle som gjør det til en tilfeldighet om en treffer.

Link to comment
Share on other sites

Hei takker for gode svar

jeg tror nokk att jeg hopper over halvauto, klart den har jo noe snillere rekyl men pga

kammer etc så er det langt frem til forskjeftet for en med korte armer,

såg en guttunge som skjøt med en halvauto ungdomsmodel og han hadde helt strak arm

for og kunne holde hagla oppe, så en enkeltløper med juster/kappet kolbe tror jeg nokk

vil gi et bedre grep og gjøre det noe lettere og montere og svinge.

 

 

Nuh vel....nå er denne 1/2-autoen tilpasset barn fra levrandør sin side....

Skal ta bilde av den.... Mine, kortvokste og små, poder på 10 og 12 trakterer denne helt fint.

 

Her er bilder http://skautussa.jalbum.net/ungdomshagle/ Har lagt en "vanlig" voksenhagle ved siden av...

 

Her er ett av bildene DSC_0002.JPG

 

Her ser man forskjellen....

DSC_0004.JPG

Link to comment
Share on other sites

hei skautussa

hagla såg kort og grei ut i kolba men det blir jo allikevel langt frem til forskjeftet på en halvauto

samt att de har som regel svert tjukkt forskjefte, men att de vil kunne oppleves behageligere og skyte med for en liten kropp er vel helt klart

 

har selv både O/U pumpe og halvauto og jeg har selv klare formeninger om hvor disse har sine fordeler og begrensninger til mitt forskjelige bruk.

 

er det noen som har erfaring med begge deler når det gjelder barnehagler.

 

mvh

Ben

Link to comment
Share on other sites

hei skautussa

hagla såg kort og grei ut i kolba men det blir jo allikevel langt frem til forskjeftet på en halvauto

samt att de har som regel svert tjukkt forskjefte, men att de vil kunne oppleves behageligere og skyte med for en liten kropp er vel helt klart

har selv både O/U pumpe og halvauto og jeg har selv klare formeninger om hvor disse har sine fordeler og begrensninger til mitt forskjelige bruk.

er det noen som har erfaring med begge deler når det gjelder barnehagler.

mvhBen

 

Du spør om råd i ditt første innlegg......

Og mener Youth hagla jeg har tatt bilde av og lagt ut, blir for lang og lite egnea til en gutt på 11..... Har du lest hva jeg har skrevet? Jeg har selv 2 gutter....når de begynte å bruke hagla var den ene 10 og den andre var 12. Begge gutta mine er små av vekst....minstemann er for øvrig like stor som 12 åringen, 12 åringen er liten og spinkel for alderen.

 

Ikke vær så bastant for du har sett denne i "levene" live.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd ei Baikal enkeltløper ein gang, og klarte ikke mer en to skudd pga at den slo noe voldsomt. Under rekyl vippa liksom våpnet opp og slo meg i nesen. Selføgelig kan det være meg som holdt hagla feil, eller at jeg brukte spesielt kraftig ammo(noe nike greier tror eg...) ,men ville bare nevne det. Kanskje du kan la gutten prøve hagla før du begynner å justere lengde osv.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett på denne (ikke til meg selv). En kjenning av meg fikk tak i en slik til sin 11år gamle fant, og han har ingen problemer med å skyte med den. Det er ikke så langt frem til forkolben, som på mange andre halvauto hagler! Den er også MEGET behageli å skyte med! Lette korte hagler kan slå ubehageli mye! Begynte selv med en McKinly med kappet løp, og ekstremt kort koble når jeg var 10år gammel. Den slår ubehageli mye selv i dag... Se på denne du, ambefales!

Link to comment
Share on other sites

Begynte selv når jeg var 10-11 år. Jeg var ikke av de største selv, men begynte rett på kaliber 12 :wink: Var tungt og holde hagla. Etter 10-15 prøveskudd begynte jeg rett på full serie og skjøt 19.(montert) Hagla var en lanber, som senere ble modifisert til meg, med kappa kolbe. Hadde noen ifra barnevernet sett meg etter de første 200 skuddene jeg hadde skutt, hadde de begynt å spekulere på foreldrene mine :D

 

Å de yngre jeg har sett i det siste som har skutt(10-12 åringer) Har ikke hatt noe problemer med å takle "normale våpen"(korte jaktvåpen, ladyhagler osv.) Begynn med trapen å skyt med hagla montert, lerduesti med raske duer er ikke noe for unge kropper, når til og med voksne jegere sliter :!:

 

PS: Enig med Norman, enkeltløpere av baikal slår å er som baikal flest, røffe våpen som trenger noen skudd for å gå seg til. Skaff et våpen en slipper å ta brytekamp med hver gang for å lade :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også sett på denne (ikke til meg selv). En kjenning av meg fikk tak i en slik til sin 11år gamle fant, og han har ingen problemer med å skyte med den. Det er ikke så langt frem til forkolben, som på mange andre halvauto hagler! Den er også MEGET behageli å skyte med! Lette korte hagler kan slå ubehageli mye! Begynte selv med en McKinly med kappet løp, og ekstremt kort koble når jeg var 10år gammel. Den slår ubehageli mye selv i dag... Se på denne du, ambefales!

Off topic, men gratulerer med seier i Nordisk-i gjenn tutigard :D

Har forresten en Star enkeltløper cal 20 som er kappet til 89cm inkl stillbar choke, den veier ca 2300gram og det merkes om man skyter jaktammo i den! Er ikke egnet for de minste, og det er ofte et råttent avtrekk på disse haglene.

Link to comment
Share on other sites

har lånt ei sånn baikal enkel løpet hagle mange ganger og jeg syns egentlig det er ett fint våpen. overhodet ikke plaget med noe av det som nevnes over her. værtfall ikke avtrekket og når alt kommer til alt så er baikal, baikal ;) de er grope så det er bare noe man må akseptere. ikke noe å bry seg med når gutten bare skal bruke den i 2-3 år fram til han er stor nok til å ta over fars børse.

Link to comment
Share on other sites

har lånt ei sånn baikal enkel løpet hagle mange ganger og jeg syns egentlig det er ett fint våpen. overhodet ikke plaget med noe av det som nevnes over her. værtfall ikke avtrekket og når alt kommer til alt så er baikal, baikal ;) de er grope så det er bare noe man må akseptere. ikke noe å bry seg med når gutten bare skal bruke den i 2-3 år fram til han er stor nok til å ta over fars børse.

 

Skriver under på den. har hatt en slik selv, derfor min anbefaling tidligere i tråden...

 

Har ikke hatt noen negative ting å si om den. Jeg startet selv med en star baikal ij 18 enkeltløp, eneste jeg hadde å si på den, var at det var full trangboring på den...

 

Men men..... forskjellig erfaring. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har også sett på denne (ikke til meg selv). En kjenning av meg fikk tak i en slik til sin 11år gamle fant, og han har ingen problemer med å skyte med den. Det er ikke så langt frem til forkolben, som på mange andre halvauto hagler! Den er også MEGET behageli å skyte med! Lette korte hagler kan slå ubehageli mye! Begynte selv med en McKinly med kappet løp, og ekstremt kort koble når jeg var 10år gammel. Den slår ubehageli mye selv i dag... Se på denne du, ambefales!

Off topic, men gratulerer med seier i Nordisk-i gjenn tutigard :D

Har forresten en Star enkeltløper cal 20 som er kappet til 89cm inkl stillbar choke, den veier ca 2300gram og det merkes om man skyter jaktammo i den! Er ikke egnet for de minste, og det er ofte et råttent avtrekk på disse haglene.

 

Takk skal du ha, morro å slå de treige finnene! :D

 

Men jeg vil ambefale å tenke litt på det med rekylen når det gjelder folk som skal begynne å skyte i den alderen der! Det vil være mye mer morro å skyte for en liten krabat når han ikke trenger å gru seg til å dra på skytebanen (for å overdrive da selvfølgeli..) Prøv den ungdoms halv-autoen, den ambefaler jeg til alle som skal skaffe en våpen litt lillemann!

Link to comment
Share on other sites

Prøv den ungdoms halv-autoen, den ambefaler jeg til alle som skal skaffe en våpen litt lillemann!

Hvor godt mener du en sideligger med 20-tommers løp (Westernhagle) vil egne seg for junior ?

Jeg har en som jeg har tenkt å selge, da den kun står i våpenskapet, men kanskje den burde beholdes til guttungen blir litt større ?

Den er nokså lett og hendig, og balansen burde passe en småvokst person.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ein 10 åring ikkje spesielt stor av vekst heller, han skyter nå med ei Benelli M2 Field ComforTech klart den er jo i lengste laget for pjokken men tross de så går oppkast og peking og skyting på leirduer som ein lek for han. Og fordelene med så lite rekyl som der er i den børsa er at han kan skyte både tre og fire serier på ein kveld uten og vere skamslått av rekylen. Skulle sett skuldra hans (og tårene i øynene) etter ein serier med ei kaliber 20 Diamond lettvektshagle (lady utgave ? ) han skøyt mange serier med den men de var ei pine for gutten. I mine øyne så er ei halvauto perfekt for de yngste. Lett vekt lett rekyl !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...