Jump to content

Lyddemper i 30.06


Rainners

Recommended Posts

Det er jo helt avhengig av hvor mye du vil dempe. Jeg har en liten A-tech på min 30-06. Den tar snerten av smellet og halvparten av rekylen så jeg får raskere oppfølgelingsskudd. Samtidig er den så lett at jeg ikke synes den gjør stort med tyngdepunktet på våpenet. Tror den tar rundt 20 db, men det finnes jo masse alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Best i test er et forvirrende uttrykk som blir slengt rundt, men lagå.

 

Maxim er ingen dårlig demper, men det har vel kommet flere versjoner fra Atec i senere tid.

 

Sonic 45 med noen ekstra moduler demper iallefall mye bedre enn Maximen (ref dempertest i Vapentidningen tidligere i år), faktisk på linje med Hausken standar med bakkammer (friskt etter minnet, noen andre får verifisere infoen)

 

Skal du ha en lett jaktdemper ville jeg vurdert en mindre Atec eller evt Sonic 45 og så bare skru av noen moduler.

 

S&L Hardcore er en stygg sak som jeg ikke vil ha i hus. Hausken er for dyrt for forbruksvare og Br reflex er tung.

Alms dempere har jeg ikke vært borti, men tror ikke de har noen lettere jaktdempere.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ser hva trådstarter og Hydrox spør etter så er Maximen helt feil..

 

Det er snakk om lette jaktdempere, og maximen veier 460gram.

Skal man ha Atec ville jeg da valgt CTM-4 på 280gram.

 

Sonic 35 er jo også lett og fin og kan plukkes ned i vekt, men sliter nok med å få 30.06 under 140db.

 

Hvorfor er Hausken best? Fordi den er dyrest?

Hausken standar er jo ikke en gang en modulær lyddemper. :roll:

 

Til mengdeskyting på bane ville jeg hatt br reflex uansett.

Link to comment
Share on other sites

Generelt synes jeg trådstarter kunne kommet med litt mer kjøtt på beinet i sin bestilling.

Allltid lurt å gå to runder med seg selv før en trykker OK knappen og poster.

Bør jo egentlig være unødvendig at de som vil hjelpe må stille oppfølgingsspørsmål når man lager en tråd der en ønsker hjelp... Dette ikke bare til trådstarter av denne tråden, så er det sagt.

 

Men så til demper.

Demper til jakt, ikke så viktig med rekylopptak.

Ser mange kaster seg frempå med de åpenbare, godt kjente navnene, litt sånn i søvne og halvblinde.

 

Vekt og lengde(foran pipen) er vel viktige kriterier for mange, når man snakker kun jaktdemper. (Vi vet jo ikke om dette er et viktig kriterie for trådstarter)

 

A-tec ctm-4 er allerede nevnt. Ø= 39,5mm som jo er nett i dempersammenheng.

 

Hausken har jo kompaktdemperen sin på 273 gr i alu, bygger kun 8 cm foran pipen. Demper 19 dB http://hausken.no/?page_id=95 , men den har Ø=50 noe jeg synes er noe grovt sammenlignet med CTM-4 og Sonic 45. Pen demper å se til.

 

Er selv i min andre jaktsesong med Sonic 45. Har brukt den med 3, 5 og 8 moduler. Med tre moduler bygger den lite foran pipen, men både lyd og rekylopptaket blir merkbart dårligere når en går under 5 moduler. 5 moduler er bra, 8 er litt bedre, men ikke noe jeg ville tatt med meg til skogs. Revejakt på jorder derimot er 8 moduler topp. Som nevnt tidligere i tråden demper denne like bra, eller bedre enn Hausken std. i test.

 

Et annet dempermerke man merkelig nok hører lite om er finske Ase Utra. Leverer kompakte dempere, selv om de kanskje ikke er lettest i klassen. SL-5 er vel den som er mest aktuell i 30-06.

http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... -06-m14x1/

og denne litt for morro skyld:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...