Jump to content

Myter om jakt


SideBySide

Recommended Posts

Jeg er på utskikk etter en fornuftig forklaring på hvor anden min ble av da den etter sikkert treff under kajakk-jakt dykket og forsvant. Jeg vet at det gamle svaret om at den "biter seg fast i bunnen" er avkreftet som myte, men akkuratt denne situasjonen fikk meg til å lure...

 

Jeg skøyt fra kajakk på åpent vann og anden etterlot noen fjær mens den fallt på første skuddet. Klokkeklar treff, tenkte jeg, men i det anden lander forsvinner den under. Dette var 60-70 meter fra land og selv om jeg kan tro på at de kan svømme et stykke virker det veldig rart om en så tydelig såret fugl kan klare så langt strekke. Jeg ble på plassen i 15 minutter og speidet som en gal, både med å uten kikkert.

 

Det er ikke første gangen det skjer, men jeg har opplevd at dykkender og fiskeender flyter opp igjen da de går tom for krefter.. Så hva skjedde?

 

(kom gjerne med andre diskutable myter... http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290798.ece)

Link to comment
Share on other sites

En skadd sjøfugl ( inkl gås) kan svømme så lavt i vannet at du ikke ser den. Den holder kun neseborene over og svømmer med hele kroppen under vann. Gir ingen krusninger, så du må faktisk være rett i nærheten for å se at det faktisk går an.

 

Så kjedelig er svaret :oops:

Ingen biting til bunnen eller annen trolldom...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre enn å justere egenvekten sin det, for så å ligge helt i ro. Bølgene gjør resten. Om dette er mulig for fugler å justere egenvekten sin på denne måten, må du spørre en biolog om, jeg vet ikke. Men jeg antar det, siden den klarer å ligge under vann med kun neseborene over vannet. Med tanke på at du ikke har noen fasit, hvordan kan du da svare "morroklumpen" når jeg kommer med en mulig forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Som noen har nevnt allerede: det er ikke særlig mye som stikker opp av vannet på en skadet/skremt and, de kan svømme ett godt stykke under vann (opptil hvertfall 100m per dykk), de trenger ikke mer enn 1-2 sekunder for å trekke luft og "helt flatt vann" er ikke så veldig flatt. Tenk så at du går glipp av første plassen anden kommer opp i 1,32 sekunder før den dykker igjen, da har du ett område på ca 10 mål (100mx100m) ca 100m fra dag. Innen dette området skal du oppdage en ca egg-stor andeskalle med omtrent samme farge som vannet rundt.

 

 

 

Siden du bruker kajakk: Når slikt skjer pleier unge fugl og dumme fugl å være "lette" å få tak på. De fortsetter rett frem den rettningen de var da de dykket og de svømmer 10-20-30m per dykk, dvs at om jeg padler noen meter forbi der anden dykket har jeg fått alt fra "munningskontakt" til behagelig 15m skyteavstand i riktig sektor innen 1-2 dykk, ofte kan man også se anden under vannet før den kommer opp. Større problem er de gamle og lure endene som tydelig har vært med på slikt før, de legger stor innsats i å dukke opp bak deg og de svømmer betydelig lenger for hvert dykk. Her er trikset å rydde vekk hagla i noen minutter å heller satse på fart, slik at anden blir sliten. Da må den snart (innen 15-20 minutter) ta en lengre pustepause (for å bli kvitt CO2), har du gjort jobben din tar du den da.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre enn å justere egenvekten sin det, for så å ligge helt i ro. Bølgene gjør resten. Om dette er mulig for fugler å justere egenvekten sin på denne måten, må du spørre en biolog om, jeg vet ikke. Men jeg antar det, siden den klarer å ligge under vann med kun neseborene over vannet. Med tanke på at du ikke har noen fasit, hvordan kan du da svare "morroklumpen" når jeg kommer med en mulig forklaring?

 

beklager, Ranger44.. Jeg misforsto det du skrev til å være litt for teoretisk til at det var praktisk mulig.. ikke verdens største problem dette, men virkelig noe som fikk meg til å lure. Og da beklager jeg når du kom med et oppriktig ment svar...

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem. Du kjenner det gjerne selv når du glir i kajakken din med bølger fra siden. Da får du en sideveis sirkulær bevegelse. Er denne effekten jeg ville frem til :wink:

 

Siden hele anden er under vann, samt at den ikke er glatt (slik som din kajakk), vil bølgene påvirke anda mye mer enn din kajakk. Du opplever det samme om du snorkler.

 

Om dette er det som faktisk skjer med anden, vet jeg som sagt ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...