Jump to content

Et merkelig trykktegnproblem


B.E.E.

Recommended Posts

Har i lengere tid ladet "god ammoen" til min sako trg, men her om dagen fikk jeg noen underlige resultater.

 

For å ta det fra begynnelsen; kaliberet er .308, og komponentene er som følger: nye lapua hylser, federal 210 tennhetter, lapua scenar 155 kuler og 44grn VV n150 krutt. Col er 72mm, og friflukten målt til 1,3mm. Alle komponentene; kuler, krutt, hylser og tennhetter er av samme lot, og både hylser og kuler er veiet. Jeg helpresser hylsene og er neste sikker på at disse ikke presses for mye. Dette oppsettet har jeg nå benyttet på over 500 ladninger uten problem, og med gode resultater. Hastigheten er målt til 836m/s.

 

Her om dagen startet problemene, tungt hevarmsløft og merke etter ejektoren på hylsebunnen, samt soting på hylsenakken(ikke bare på hylsehalsen som normalt) Dette skjedde ikke med alle patronene, men kun 6 av 20. Resten fungerte som normalt. Kammeret og patronene forøvrig er rent, uten rester av olje eller hylsefett.

 

Hva kan dette skyldes? I utgangspunktet er soting et tegn på for lavt trykk, mens merkene på hylsebunn og tungt hevarmsløft taler sitt. Det er ingen fare for at kulene går i bommene. da jeg sjekker mulig friflukt ved hver nye lot kuler. Temperaturforandringen i senere tid har kun vært på ca 6grader fra forrige skyting, og da til det kaldere, så dette skal jo ikke øke trykket. Har i tillegg målt headspace, og "go" og "no go" gjør det de skal. Hylsenes totallengde er ikke over 51,10mm, og de er kun ladet en gang tidligere, og da skutt i samme kammer.

 

Nå trenger jeg virkelig noen gode råd fra dere der ute!

Link to comment
Share on other sites

Hvor hardt sitter kulene i hylsehalsen?

 

Jeg tror i utgangspunktet det er for lavt trykk - om ikke hele veien, så for lavt starttrykk. For lite krutt, for lav temperatur for lite av et eller annet.

Det som får meg til å tro det er:

- 44grs er lite, jeg ville brukt 48-50 hvis jeg kunne få det oppi

- soting

- årstiden

- friflukten

 

Man kan få merker etter ejektoren av mange andre årsaker, blant annet for mye sizing.. Noe jeg sterkt mistenker at du gjør

 

- hvorfor veier du hylser og kuler, Lapua? det står for meg omtrent som et toppmål av bortkastet tid sålenge du ikke skal på et stevne og vet nøyaktig hvem av ringrevene innen norsk BR du trenger å slå.

- hvorfor så slapp ladning? I et originalt TRG-løp kan du jage 900m/s med 155gr Scenar

- hvordan måler du hvor mye du presser hylsene?

- hvor mye har hylsene forlenget seg på de to avfyringene?

- nøyaktigheten på de 44grs?

- er det samme hylsene som sote rog som får merker og tung hevarm

- hvor tung hevarm?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Merke etter utstøter kan komme av for høyt eller for lavt trykk.

 

Om du helpresser (kansje for mye, som fører til for mye headspace) kombinert med lavt trykk (som igjen fører til soting, som igjen fører til dårlig klebing, så får hylsa rennefart mot støtbunnen og du får ting som paddeflate tennhetter og merke etter utstøter). Dette ser ut som tegn på for høyt trykk.

 

En annen ting er at dersom du helpresser hver gang og setter skuldra tilbake hver gang kan du ha fått for lange hylser pga strekking av hylsene. Har du målt hylselengde på de 6 hylsene som hadde trykktegnene? Om de har lengre lengde enn de som ikke hadde trykktegnene kan det komme av for lang hylselengde. Det kan gi for høyt trykk selv med moderate ladninger.

 

Det første jeg ville gjort var å måle hylselengde på de hylsene som hadde trykktegn opp i mot de som ikke har trykktegn.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for raske tilbakemeldinger.

 

Jeg får forsøke å svare så godt jeg kan;

 

Når det gjelder våpenpussen, er alt ok. Ingen mantel. Våpenet pusses grundig etter hver skyting.

 

Noe av grunnen til at valget falt på 44 grn. 150 krutt, er at når jeg forsøkte 46 grn, ble hastigheten målt til 893m/s, og hevarmen ekstremt tung. de samme merkene etter ejektor på hylsene var da tilstede på alle hylsene. Dette er også noe av grunnen til col på 72 og ikke 71mm, da dette reduserte hastigheten med ca 15m/s og forhåpentligvis et noe lavere kammertrykk. Jeg har ikke merket forskjell på presisjonen med forskjellig friflukt. Jeg skyter ikke lenger en 700 meter, og 836m/s er tilstrekkelig hastighet for meg, da kula enda ikke går transsonisk på denne avstanden. I henhold til Lapuas ladedata, skal ladningen med n150 krutt ikke overgå 46,5grn.

 

Grunnen til veiing av hylser og kuler er for å eliminere eventuelle faktorer etter at problemet oppsto. Jeg gjør vanligvis ikke dette.

 

Det er kun de hylsene som gir tungt hevarmsløft og ejektormerke som soter lengere ned en selve halsen. Alle de andre hylsene ser normale ut. Hevarmen er ikke fult så tung som ved ladningen på 46grn, men merkbart tyngre.

 

Jeg tror kanskje dere kan ha rett hva for mye pressing angår. Når jeg kjøper nye uskutte hylser måler jeg samtlige av disse til 51mm. Deretter helpresses hylsene (selv om dette kanskje ikke er nødvendig), og hylsene måler da fra 50,86mm til 50,95mm, noe kortere dog. Etter skyting måles hylsene til et sted mellom 51,05mm og 51,14mm. Etter annengangs pressing ligger gjennomsnittslengden på 51,10mm.

 

Det er ingen forskjell på lengdene på hylsene som har merker etter ejektor og soting og dem uten.

 

Nøyaktigheten på kruttmålet tror jeg er bra. Bruker en automatisk Hornady autocharge, og kontrollmåler hver .10 lading mot en rcbs 5-0-2. Disse viser det samme.

 

Måten jeg har stilt inn helpresse dien på, er å ta utgangspunkt i en hylse som er skytt i et noe større kammer enn TRGen (som vistnok har et trangt kammer) Deretter tas tennstempel ut av bolten, og hylsen presses og prøves i kammeret helt til bolten kan lukkes (les faller ned). Kan jeg eventuelt gjøre dette på en annen måte?

 

Kan virkelig ladningen jeg bruker være for svak, når ladningen ligger i øvre skiktet i henhold til lapua sine tabeller? Problemet blir jo større etterhvert som ladningen økes. Og det merkelige er jo at jeg har ladet over 500 patroner uten noen form for problemer med samme oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Noe av grunnen til at valget falt på 44 grn. 150 krutt, er at når jeg forsøkte 46 grn, ble hastigheten målt til 893m/s

Ramler over mot for mye pressing da ja. Det er jo et stykke mellom maks og min, normalt. Men jeg tipper på for langsom trykkoppbygging uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ville invistert i Redding type S necksizer og Lapua Palma hylser. Ville satt kulene til 0,5mm friflukt. Trg har 75mm magasin så ingen problemer med det og man unngår problemer med smultering. Med Palmahylser så kan man spa på godt med krutt uten å få problemer med trykk på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...