Jump to content

Blyfrie varmintkuler


Flatin

Recommended Posts

Fordelen er da rimelig åpenbart at du slipper at det blir blybiter i hva nå enn du skyter på, om det er en egenskap du trenger og/eller er villig til å betale for og/eller er villig til å ofre andre egenskaper for kan du nok bare svare på selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er et miljøvennlig alternativ, og markedet eksisterer. Så vidt jeg har skjønt så er det påkrevd i California. Alt er jo så mye bedre "over there" ;) Kulene må gjerne være blyfrie for min del. Jeg er mest opptatt av hvordan de fungerer. Om de er like bra eller bedre enn bly, og i tillegg er bedre for miljøet, så er det bare positivt. Men bly/blyfri er en helt annen diskusjon. Jeg syns det ser interessant ut med konstruksjonen av kula. Det er nærmest metallpulver inni mantelen, noe som bør føre til heftig fragmentering. Men på bekostning av hva? Presisjonen? Prisen? Dårligere presisjon er dumt, men bra nok er bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt noen 55 gr Nosler BTLF i 6mm. Skal prøve dem i 6BR. I følge Barnes er kjerna i Varmint Grenade laget av kobber/tinn kompositt. Har du prøvd å åpne ei kule og se hva dette egentlig er? Er det metallpulver bundet sammen med lim e.l? Barnes har noen skrytevideoer der kulene fragmenterer når de skytes i ei drue. Jeg er ikke helt sikker på om det er så imponerende. Druer består av veldig mye vann, og at kuler ekspanderer i vann er ikke noe nytt. Jeg ville heller likt å se hva som skjer i et mykere materiale. Jeg vet ikke helt hva slags materiale det burde være. Svamp kanskje? Hva har du skutt med disse Varmint Grendadene? Og på hvor langt hold? Jeg har etterhvert fått et litt mer avslappa forhold til presisjon (heldigvis). Det er grenser for hva en kan utnytte på jakt. Det holder å treffe kråka i hodet, jeg må ikke absolutt treffe øyet. Sånn for å sammenligne det med noe praktisk.Prisen er ikke så viktig. Ikke er jeg blakk, og ikke skal jeg skyte tusenvis av kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller likt å se hva som skjer i et mykere materiale. Jeg vet ikke helt hva slags materiale det burde være. Svamp kanskje? quote]

 

Hvorfor det?

Et levende dyr består av omlag 60 % vann, hvorav lungene består av rundt 90% vann (vell å merke i et svamplignenede materiale), og den mekaniske påkjenningen på kula er nok like stor som i ei drue (skinn/fjærlag, bein).

 

Ellers enig i hva du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller likt å se hva som skjer i et mykere materiale. Jeg vet ikke helt hva slags materiale det burde være. Svamp kanskje? .

Hvorfor det?

Et levende dyr består av omlag 60 % vann, hvorav lungene består av rundt 90% vann (vell å merke i et svamplignenede materiale), og den mekaniske påkjenningen på kula er nok like stor som i ei drue (skinn/fjærlag, bein).

 

Ellers enig i hva du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Det er et miljøvennlig alternativ,

 

:lol::lol::lol::lol:

 

Som en i ammunisjons bransjen sa til meg senest i fjor; "Du tror bly i fast form er farlig for miljøet og grusomt giftig? Ingen problem, vi skal gi deg noe annet, men det blir neppe noe mindre giftig eller bedre for miljøet i virkeligheten. Kanskje til og med verre. Men så lenge det ikke er bly, så tror folk at det er greit." :wink:

Link to comment
Share on other sites

Består lunger av 90% vann? Det høres rart ut. Ikke at jeg vet fasit, men jeg hadde trodd lunger bestod av en stor andel luft? Altså så lenge de er levende og oppblåst. Uansett, jeg har testa en del kuler i vann. Og de har ekspandert alle som en. Og jeg har testskutt varmintkuler på f.eks eple, appelsin etc. Det blir alltid et skikkelig splæsj. Men slik er det ikke alltid på fugl. Ikke på langt nær heller. Og det får meg til å mistenke at en fuglekropp yter vesentlig mindre motstand enn vann.

Link to comment
Share on other sites

Bly er da meget giftig, faktisk så giftig at det ble forbudt å bruke i bensin. På samme måte ble kobber forbudt å bruke i bunnstoff på båter. Det er mange grunnstoffer som er farlige, natrium f.eks. Jeg prøver å holde meg unna Farris m.m pga. natriuminnholdet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke sammenligne bly i fast form med bly i bensin. Samtidig er det artig at du nevner kobber som ble forbudt i bunnstoff, ettersom det er mye brukt i "miljø kuler" slik som Barnes etc.

 

Det er så vidt jeg vet en rekke stoffer som blir fremhevet som "miljøvennlige" som ofte er vesentlig mere usunt å få i seg (eller få innkapslet i kroppen) en bly i fast form. Barnes Varmin Grenade for eksempel innholder vel en kobber/tinn blanding som i praksis blir til en støvsky når det treffer noe. Nam nam. Sikkert kjempesunt å få i seg i forhold til bly. :wink:

Link to comment
Share on other sites

bly i fast form vs bly i diverse (mer biologisk tilgjengelige) forbindelser er en gammel klassiker. Desverre er den lite relevant for varmintkuler (men, kanskje i det minste litt, relevant for (grove) blyhagl). Hvor lenge tror du de mikroskopiske spilintene fra en eksplosivt ekspandert sintret blykjærne faktisk vil være "bly i fast form" og ikke "bly i diverse (mer biologisk tilgjengelige) forbindelser"? Tar det minutter eller dager før betydelige andeler er løst opp?

 

At "bly er bra" er vi "alle" enige om, at bly også innehar negative egenskaper og i spesielle situasjoner kan være (svært) skadelig bør være like selvfølgelig.

 

Nok en gang vil jeg minne om at den opprinnelige; og i utgangspunktet fornuftige; avtalen om blyhagl, der planen var frivillig reduksjon av bruken av bly på bane og på jakt på tørt land og forbud i våtmark (selv om det var klønete formulert med ett forbud på and og vadere), var bedre enn det beste vi kan håpe på ved en revisjon av blyhglforbudet. Men den døde etter massiv sabotasje fra 100-tusenvis av jegere og hagleskyttere.... Vi bør greie å vise at vi har lært såpass av fortiden at vi ikke går ned samme blindgate med riflekuler. En god start vil være at vi bruker alternativer, om de finnes, til bruksområder der disse er (minst) like gode.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Omsider har jeg fått testet disse kulene såvidt. At de fragmenterer er det ihvertfall ingen tvil om! Prøvde i snøball - papirark - snøball - plankebit. Det ble et lite merke i plankebiten, og en liten mantelbit hadde kilt seg fast i overflaten. Snøen rundt var full av bittesmå kobberfragmenter fra kjerna. Noen biter med størrelse på fant jeg ikke. Prøvde også en oppvridd svamp foran snø, men der gikk kula gjennom uten tegn på ekspansjon. Presisjon skal jeg teste ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har omsider fått testa presisjonen på disse pillene. Det gikk heller dårlig. Skjøt først 5 stk. 70 gr BlitzKing som jeg vet går bra. Tross litt ustødig anlegg og en del vind, ble det ei bra gruppe. Følte meg derfor "in the zone" for å få til no bra med de blyfrie, men det gikk rett vest. Tegn på ustabilitet. De trenger tydeligvis raskere riflestigning enn mine 1:14. Nesten litt merkelig, da 77 gr Lapua HP går strålende. Og de er ganske lange og slanke. 5-skuddsgruppa ringa rundt med blått. BTLF er de tre i den røde trekanten.

1636688.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...