Jump to content

Odin ammunisjon, erfaringer?


fjompen

Recommended Posts

Er ikke Odin og partisan fra samme leverandør? partisan hylsene er iallefall av god kvalitet. tåler like mange omladinger som Norma hylsene mine iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Odin er det samme som MagTech som CBC produserer ja. Våpensmia solgte/selger både Odin og Magtech.

Jeg bruker fortsatt CBC-hylser som er mange år gamle og som er omladet minst 4-5 ganger, både i 308 og 30-06. Bra kvalitet virker det til. Ammunisjonen i seg selv er vel helt grei såvidt jeg vet.

 

Eneste forskjellen (var tidligere hvertfall) var at Odin var med europeiske betegnelser og toleranser (7,62x51 ol.) i motsetning til Magtech som var med amerikanske bet. og toleranser (.308 win ol.). I likhet med vanlig Nato-ammo og en del andre fabrikat så liker ikke en del amerikanske rifler disse med europeisk betegnelse, selv om de i utgangspunktet skal være nesten identiske. Hvertfall de Remingtonriflene jeg har vært borti er leie med dette. Hylsene sitter mer eller mindre fast så man må slå opp hevarmen etter skyting.

 

Men dette er et generelt problem og ikke noe som er spesielt for Odin ammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

På jaktlaget har de fleste brukt ulike kuler; Barnes TTSX, Hornady GMX, Oryx, Speer Deep Curl, Woodleigh og Odin, og sikkert et par til. Kalibrene brukt er 6,5x55, .308, .30-06 og 9,3x62.

 

6,5-karen bruker Oryx. Har fungert greit den. Elgen stuper, og slaktet har sett greit ut. Woodleighkula moste to kalvboger, så den så sprengt ut. Oryx i .308 har ikke sett pent ut i et par av elgene. Speer i .308 har sett pent ut. GMX i .308 så perfekt ut (min, selvsagt... :wink: ), TTSX i .30-06 har ikke endt opp i en skrott enda. Kulene har til sammen felt 15 elg på tre sesonger. Flest felt med Oryx i 6,5 og .308.

 

Odin-kula er brukt i .308 og har veltet to elger, kvige og kalv. Jaktkompisen brukte denne patronen fordi det var den de hadde på skytebanen da han skulle ta storviltprøva. Dette er to av de styggeste slaktene, med knapt noe igjen i det hele tatt av den ene bogen på kalven. Skulle egentlig tro de ble skutt med Vmax... Kan jo hende det var litt utur, men voldsomt blodslått og mye "graps" gjør at det hele ser noe uapetittelit ut.

 

Fant for øvrig igjen kula i kviga. Mener å huske det var ca 90% restvekt, så pussig at slaktene ble så stygge, spesielt kalven. Tror nok uansett hvilken kule man lurer på, så vil du få vidt forskjellige svar. Mange har hatt dårlige erfaringer med samme kula som mange andre forguder.

 

Vet ikke hvordan kula er i 6,5x55, men den går jo litt fortere enn i .308. Er litt skeptisk til å bruke denne på matvilt.

 

Ikke spar på jaktammunisjon, er mitt tips. Sjansen for stygge slakt er større med de billigste alternativene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...