Jump to content

Junior-salongrifle ("youth rifle")?


omega

Recommended Posts

Tida begynner å nærme seg for at to av husstandens juniorer kan få prøve seg med salongrifle, selvfølgelig under streng veiledning av far i huset. Jeg er derfor på utkikk etter ei kort og håndterlig - men selvfølgelig lovlig! - boltrifle i .22 LR. Noen med erfaringer, tips eller forslag?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje sett om du fikk tak i ei Kongsberg M29 rollingblock salongrifle? Enkeltskudds og i "barnestørrelse". Både sikker, lett å håndtere og artig å eie.

 

Nå vet jeg ikke med boltrifler i 22lr, men Ruger 10/22 har jo drøssevis med stokker tilgjengelig med innskyvbar kolbe, noe som kanskje kan være greit for barn som vokser (og gjerne ikke likt) slik at våpenet passer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så bevandret i DFS-lingo at jeg helt vet hva Aspirantrifla er for noe. Men et Google bildesøk indikerer at du og jeg muligens kan ha ulike tolkninger av "liten og nett".(?)

 

Det er jo ikke utenkelig, men denne er hvertfall mye brukt innen DFS hos de minste, og den er ikke akurat verken lang eller tung, men det går sikkert ikke å få festet kikkert på den uansett på en enkel måte, så den er nok ikke aktuell uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så bevandret i DFS-lingo at jeg helt vet hva Aspirantrifla er for noe. Men et Google bildesøk indikerer at du og jeg muligens kan ha ulike tolkninger av "liten og nett".(?)

men det går sikkert ikke å få festet kikkert på den uansett på en enkel måte,

 

min Anschutz rekrutt rifle har samme spor som cz min, altså 11mm skinne/fester passer rett på.

cz er også en god rifle. en 455 eller noe slik, er fine gode våpen. litt mere jaktvåpen utsene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Savage GY og GLY er aktuelle. Kort løp og stokk og kan leveres både i links og rechts. Koster ca 2700,- og veier under 2,5kg.

 

CZ Scout'n er en av de få andre som er tilgjengelige til denne brukergruppen.

 

Crickett rifles er kanskje det eneste virkelige alternativet om det skal være til de aller minste. Problemet er (mangelen på) totallengden.

Link to comment
Share on other sites

Her kom det sannelig en rekke fine forslag! Må si jeg liker det jeg leser om Crickett. Mon tro om løsningen kunne være å kjøpe en Adult-modell og modifisere derfra. (Hvis noen fra øvrigheta leser dette og skulle være i tvil: Dette skal selvfølgelig gjøres lovlig.)

 

Likte også CZ 455-idéen. Noen med erfaringer med å modifisere denne, slik det er beskrevet ovenfor? Kan man forresten montere en 452 Scout-stokk på en 455, ev. med litt mods?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...