Jump to content

FTX til elg - tvilsom erfaring


peders

Recommended Posts

Jeg er egentlig usikker på hva denne erfaringen kan skyldes og søker litt info fra andre som har felt vilt med Hornady sine FTX kuler.

Jeg bruker 325 grs utgaven i en 450 marlin (boltrifle).

Etter å ha skutt en kalv med denne kula i morges ble jeg litt skremt av å finne kulene sittende i skinnet på utgangssiden. Begge skuddene satt bak bog og har kun vært innom ribbein og vitale organer. De ser helt eksemplariske ut og har perfekt "oppsvamping". MEN,,,,, burde ikke disse plystre rett igjennom så det holder?

 

Jeg syntes også inngangen minnet litt om ekspansjon før de hadde passert skinnet. Utover dette ble det 0 blodslått og 0 avkjæring grunnet spreng. Kan dette skyldes at trykket ble utløst før de kom inn?

Skuddhold 120 meter på første og 160 meter på andre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ikke krono ennå da denne er skutt i filler :oops:

Men, basert på alle mine ladninger med 300 og 350 grs fra tidligere bør de ligge på 640-660 m/s.

De går svært godt i børsa også.

 

Jeg har hatt mange ulike erfaringer, også tilnærmet dine peder, men her ble jeg rett og slett i tvil da det gjelder to karameller som oppfører seg helt likt.

 

358 Win`en er plukket frem igjen. Fikk en okse med den på lørdag (250 grs Hornady sp) og den kula satt ikke i skinnet selv etter å ha passert begge bogene.

 

Må tenke litt :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha letet etter erfaringer om kuler til 45-70 på div fora, har jeg fått det inntrykket av at FTX er for småvilt..

 

Ifra en kuletest til 45-70: http://www.ballisticstudies.com/Knowledge+Base/.45-70+U.S+Government.html

 

The Hornady FTX 325 grain bullet is now available as a hand loading component. The FTX is very effective when hand loaded to modern rifle velocities, the FTX is an incredibly spectacular medium game killer producing very dramatic wounds, several inches in diameter. Unfortunately though, the increase in velocity takes the FTX bullet outside of its design parameters and penetration is only mild and as such, should never be used on large animals.

Link to comment
Share on other sites

Elgkalv er jo nærmest som "medium game" å regne da, men man skal ikke undervurdere seigheten i elgskinnet :!:

Ikke uten grunn at svenskekongen kledde opp hele hæren sin i elgskinn da de dro for å tape 30-årskrigen. :wink:

 

Min erfaring er at godt ekspanderte kuler har en tendens til å ikke suse tvers gjennom på 160 meter, men tvert om bli sittende igjen i skinnet på utslagssiden, nærmest uansett kaliber.

Nåja, normalkaliber altså, magnumene kan nok gjøre mer vei i vellinga, men om elgen blir mer eller mindre død av det er et annet spørsmål. :)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om du har vært oppi nakke / rygg?

Leste litt på amerikanse medier i går kveld og lander litt der ruger 1022 er.

Bytter ut med 350 grs Hornady så ser vi om det kommer flere erfaringer etter hvert.

 

Skitt jakt videre karer og takk for raske svar i en noe stresset og "rådvill" situasjon.

 

Jeg skal legge ut bilder av kulene, de ser helt 100% ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...