Jump to content

Lokking av elg


beinet81

Recommended Posts

Jeg lokket til meg en okse i helga.

Det er nok ikke den første jeg lokker til meg, men det er den første jeg er helt sikker på at kom på lokk. Dette da den var 100% fokusert på der jeg stod, og den kom direkte mot meg. En utrolig artig opplevelse.

 

Jeg brukte bare nevene som trakt, og stemme.

Ku- og okse- kontaktlåter, forsøkte å legge de litt høyt for å imitere unge dyr (spesielt okse-lydene).

 

Jeg har ikke forsøkt de produktene du linker til.

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelige å beskrive fra tastatur...

Men, kua har ett kort "Øøh".

Oksen har en liten "brytning" til slutt, med noe som ligner "Oah".

Dette er kontaktlåt, det finnes i tillegg flere andre lyder for forskjellige situasjoner.

 

Jeg har også videoen fra Gunnar Sundh. I tillegg har jeg sett på div. snutter her og der.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

 

Jo jeg har NJFF appen på telefonen, men der er det kun EN elg lyd

Men jeg foretrekker å bruke den gode "gamle" metoden, samtidig må det sies at det er fint å ha en lydkilde å herme etter før man kommer ut i det FRI

Øvelse gjør mester

 

Er videoen til Gunnar fortsatt på markedet, eller er denne også "gammel"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hosta inn en okse på søndagen. Skulle gå et drev og skilte lag med to av postene i en myrkant. Syntes jeg hørte noe som tusla lenger borti myrkanten, og etterhvert kom det ei hostekule som jeg ikke hadde noen som helst mulighet til å avverge. Og da kom oksen ruslende fram for å se hvilken kop det var som stod og hosta inni skogen hans...

 

Vi har henstilt om å spare voksne okser til og med 10/10 så jeg lot han bare gå. Senere uti drevet skjøt vi en halvannetåring, og jeg ble sittende igjen på fallet for å vente på transporten - da kom oksen tilbake igjen og passerte på 50 meter enda en gang. Har også hatt en annen okse etter meg i det samme drevet tidligere i jakta, kom bare gryntende mot meg for å se hva som stod på. Tror nok at når brunsten er på topp og spesielt om det er brunstige kyr i nærheten er det ikke så nøye hvilken app du bruker, da kommer oksene for å se om det er en rival uansett hvilken lyd en lager...

 

Ingen av disse to oksene var forøvrig spesielt store, den jeg "hosta inn" var kanskje en sjutagger, mens den andre mener jeg hadde 8 (3+5, så det er vel en "udda tiotaggare")

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...