Jump to content

Rikosjettfare 22lr mot vann


M17

Recommended Posts

.22LR, og alle andre prosjektiler kan sprette på vann.

 

De spretter i min erfaring aldri tilbake til skytter, og nesten aldri til venstre. Stort sett skrått til høyre.

De kan sprette 50m, eller flere hundre meter, flatt langs vannet eller nesten rett opp - eller de kan ta flere hopp i en bue mot høyre. Kuler kan også "sprette" på snø. Det som da skjer er at de går litt ned i snøen, og skifter retning til oppover og til høyre for hver sprett - jeg har et bilde av det et sted - med både -22LR og .223. Det er det samme som skjer på vann, men mindre skånsomt og mindre forutsigbart.

De kan sprette om de går i vannet rett foran skytter, og om de har fløyet 200m, på flatt vann, og i sjø...

 

Mitt inntrykk er at sentertente kalibere spretter akurat like mye på vann som .22LR, det er bare det at folk flest har skutt 100ggr mer på vann uten å treffe noe med .22LR. Og at kulene ofte går i oppløsning i kontakt med vannet.

 

Vil si at farlig område er 90° til sidene for der kula treffer vannet, og med f.eks. 3-500m radius? For .22LR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dine observasjoner om farlig område stemmer godt med det jeg selv har opplevd (har noen tusen skudd med vilje mot sten, stein i vann og vann fra ungdommen bak meg, og ofte men ikke alltid, kunne jeg beregne rimelig nøyaktigt hvor kula ville ta veien. De som ikke oppførte seg som forventet har for egendel gjort at jeg oppererer med det samme som M67). Når det er sagt, er der folk i båt utpå nærmere enn ett par km, skyter jeg uansett ikke.

 

Som ett P.s. kan jeg nevne at dette var grunnen til anskaffelse av 17hmr, som med 17gr varmint amo går så i filler ved kontakt med vann, at jeg setter 90 grader og 300m som sikkerhetssone ved skudd ned i vann (selv fra svært flate vinkler), forutsatt at skuddholdet er under 300m.

 

Samme kule har jeg brukt ved avlivning av forvilletkatt (etter eiers ønske) som nektet å gå i fella, da kunne jeg bruke husmuren som bakgrunn i tilfelle bom (blir kun en rose med blystøv etter treff, selv på pussa leca)). Men man må ta hensyn til mulig sprut noen m til hver side (minimalt). Ville aldri ha tenkt tanken på å brukt 22lr eller 223r eller kraftigere til slik jobb.

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det som at raske kuler lette fragmenterer, spesielt om man skyter med litt vinkel mot vannet, mens tregere kuler lettere beholder formen og kan endre bane, sånn generelt.

Her regner jeg med at skytevinkel betyr mye også, kommer man seg litt opp i høyden vil den horisontale kraftvektoren bli betydelig redusert når kula treffer vannet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med vann er at det normalt ikke er flatt (bølger), det gir at der alltid vill være usikkerhetsmomenter som gjør at man ikke kan oppgi noen "sikker" regel. (vinkelen kan bli noe helt annet en det man tror om man treffer inn i en bølge).

 

Generelt kan man si at dess større vinkelen mot vannet er, dess mindre er risikoen for rikosjetter som tar langt avgårde.

Dette betyr at des høyere over vannet man er når man skyter, dess trygere er man for farlige rikosjetter som tar langt avgårde. Og dess nærmere nedslaget i vannet er, dess mindre er risikoen for farlige rikosjetter som tar langt avgårde.

 

I tillegg kan man si at des lettere, raskere og mer fragmenterende en kule er, des mindre er risikoen for rikosjetter som drar langt avgårde. (kulen har lettere for å bli "knust" i nedslaget, slik at kun mindre lette fragmenter blir spredd utover, men dette garanterer ikke at at man ikke får en kjærnedel av kula som holder sammen og tar langt avgårde).

 

Det værste man gjør er å ligge helt nede ved vannflata, og skyte langt utover før kula slår ned. Det er oppskriften på en syk rikosjett som kan dra saftig langt avgårde. (Det er derfor man ofte må ha fritt hav som bakgrunn når en jakter sel).

 

Håper dette var til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...