Jump to content

Vil MAG2 våpen blokkere for eventuelt revolverfelt våpen?


LilleBjørn

Recommended Posts

Hei, jeg skyter mest praktisk og vendt meg til halvauto pistoler har jeg dermed ikke hatt noe behov for å skaffe meg revolver før nå. Og da jeg har fått skikkelig lyst på en .460 Magnum til Mag2 lurer jeg på om den vil ødelegge mine sjanser for å kunne få innvilget en tillatelse på et revolverfelt våpen en gang i fremtiden?

Jeg har kjøpt våpen nok ganger i løpet av livet til å vite at det kan søkes taktisk, men føler mest for å gå rett på sak.....Lar det seg gjøre?

(Har 10mm i Mag1, så kan ikke bruke den bakveien)

 

PS! Har heller ikke lyst til å kjøpe revolverfelt våpen under "praktisk kvoten" da jeg ikke kunne tenke meg å drasse på uegnet våpen på stevne.

Link to comment
Share on other sites

En S&W X-ramme er vel i utgangpunktet for stor for revolverfelt. Det er noen mål der som må følges.

Forøvrig er det ingen problemer å skyte mildere ladninger (Og patroner....) i en .460 s&w

 

Når det gjelder hva man får tilatelser så man man se bort fra den gamle "ikke ha våpen i samme kaliber" begrensingen. Det er aktivitet, behov og progam som teller, ikke kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser reglene er det ikke noe krav til størrelse på revolverfelt, noe som jeg er redd kan gi meg noe unødvendig krangling med mitt våpenkontor. Jeg vil liksom ikke bruke .460 med svake hånd i felt pga egenvekten på over 2kg, samtidig som jeg har blitt fortalt at presisjonen med slappe ladninger i 460XVR ikke er helt optimal.(håper jeg tar feil her,noen som vet?)

 

Reglene for revolverfelt lyder:

Revolverfelt

8.25.7.1.4.1 Revolver kal. 9 mm – 11,56 mm (kal 0,355” kal 0,455”).

Ingen begrensing på løpslengde og totalvekt.

Siktemidler, og skjefte i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol,

ref. ISSF 8.9 og 8.10, dog ingen krav til avstand mellom siktemidler

(sikteradius) pga. fri løpslengde.

Avtrekkesvekt 1360 gram.

 

Setter pris på alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Igjen, det er ikkje tillatt med magnumammunisjon i revolverfelt. Får ein kjøpt ammunisjon i .460 som ikkje er "magnum"? Finns det noko "ikkje-magnum"-patron som kan kamrast, a'la 38 special i 357 mag?

 

At ein kan lage sin eigen ammunisjon er ein sak, men viss ein ikkje kan skyte revolverfelt med fabrikkammo i .460 vil eg seie at den ikkje vil blokke for eit seinare kjøp av våpen til revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte .45 LC i den... Du kan skyte 454 Casull og du kan skyte .460.

.45LC er neppe magnum. Uansett er poenget aktivitet, ikke kaliber.

 

Har du aktivitet får du alt det du trenger uten noe problem, fokuser på aktivitet i stede for hva som blokkerer for hva, det er ikke en problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Har du aktivitet får du alt det du trenger uten noe problem, fokuser på aktivitet i stede for hva som blokkerer for hva, det er ikke en problemstilling.

Ikkje 100% einig. Eg har vore borti at folk har vore nekta å kjøpe Mag 1 våpen fordi vedkommande hadde ein snub i .357 til spesialrevolvar. I følgje kontoret var den heilt fin å bruke for eksperten deira sa den var fin ut til 100 m. Dei ga seg da vi dokumenterte hald på 200 m under spesial-NM. Men aktivitet er som regel løysinga.

Link to comment
Share on other sites

Den revolverfelt definisjonen var ny for meg... ikke alt en får med seg alltid, ast det var fri løpslengde altså.

Og selv om det ikek har noen betydning så er det ikke noe problem å kjøpe ammunisjon som ikke ikke står magnum på (elelr er magnum)

 

Det er forøvrig kulevekt x hastighet i fot delt på 1000 som avgjør om det er magnum eller ikke. Ikke hva det står på hylsa. Og det er ingetning som hindrer deg i å bruke 460 S&W i vanlig revolverfelt SVJV... så lenge du ikke har mer en 275 i faktor.

 

@fagers

Det er felles bruksområde som er problemet der, ikke kalibret. Man kunne fått samme grunn om man hadde en 44 magnum snub.

Men også her er det feil forståelse av behovsrekka, men i ditt eksempel fra våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte .45 LC i den... Du kan skyte 454 Casull og du kan skyte .460.

.45LC er neppe magnum.

 

Der har du det ja. Det vil vel seie at ein revolver i .460 som er godkjent til Magnum 2 også vil vere godkjent til revolverfelt, så sant du får den med seksskuddstønne som gomslork poengterer.

 

Uansett er poenget aktivitet, ikke kaliber.

 

Har du aktivitet får du alt det du trenger uten noe problem, fokuser på aktivitet i stede for hva som blokkerer for hva, det er ikke en problemstilling.

 

Forskriftene seier vel heilt eksplisitt at du ikkje får innvilga eit nytt våpen dersom du allereie har eit våpen som er godkjent til det aktuelle bruksområdet? "Hva som blokkerer for hva" er i høgste grad ei problemstilling for folk med eit normalt aktivitetsnivå. Du kan berre gløyme å få kjøpt deg ein revolver i 38 Special til revolverfelt viss du allereie er den lykkelege eigar av ein revolver i .44 magnum. Derimot kan du få kjøpt deg ein revolver i .357 Magnum til magnum 1. Jepp, sjølvopplevd eksempel frå i vår.

Link to comment
Share on other sites

Flott, 5 hull i tønna er vel det argumentet jeg trenger. Med litt aktivitet og saklig "sakføring" går nok det glatt igjennom. Men hva er definisjonen av Magnumladning, har lest Vingmutter'n kranglet med både fagkomite og POD om det, men ble det egentlig fastsatt noe faktorkrav?

Link to comment
Share on other sites

Faktorkrav står på side 13 her:

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... er2012.pdf

 

 

Hadde nesten samme problem. Saksbehandler mente at min .45 ACP gikk i Mag2, hun tok ikke hensyn til faktorkravet. Måtte klage, og legge ved dokumentasjon (liten tekst om utregning av faktor skrevet av våpenmester i klubben, pluss en uttalelse fra et par personer i fagkomiteen).

Link to comment
Share on other sites

Antall skudd er ikke et gyldig argument, dette handler kun om våpenet er lovlig i klassen og ikke hvorvidt den er egnet.

 

Faktorkravet for "magnum" må nødvendigvis regnes utfra Mag1, og jeg er redd for at 45Colt kommer under dette kravet i fabrikk. Det er ikke noen målkasse å forholde seg til, men det er grenser for bl.a. vekt (1400g) som en S&W 460 neppe klarer.

Link to comment
Share on other sites

Bra at du ikkje går "taktisk" fram - slikt øydelegg tilliten me er avhengige av hos politiet, på sikt. Etter alle solemerke skulle du få dette innvilga. Likevel, ein ting til du kan gripa etter, og som er halmstrået til alle som har ein overmåte vrang Onkel og ein magnum som står i veien: Sjekk ut grepsbreidda. At skjeftet skal vera i hht. ISSF's bestemmelser for 25m grovpistol, innebær ei maksgrense på 50mm. Fram med skyvelæret. Evt. bytt til/ lag deg eit skjefte med brei botn.

 

Det står ikkje eksplisitt i regelverket at det må konkurrerast med egna våpen, men det går implisitt av eit regelverk som definerer felt som konkurranse med 6 skot per standplass, at ein skal lada våpenet med 6 skot. Eg hadde ikkje vore redd for eit avslag på det grunnlaget - bare ein ekstrarunde i POD .

 

Spel alltid på lag med forvaltninga, det løner seg aldri å kødda med overmakta: Underbygg søknaden med dei relevante paragrafane, og ta aller helst med eit notat kor du forklarer behovet med eigne ord. Dette har fungert godt for meg. Har ein eit reellt behov, skal forvaltninga innfri søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...