Jump to content

Ruger 10/22


pumpehagle

Recommended Posts

Target'en har ett trangere kammer enn vanlig og vil normalt gi bedre presisjon. Men det er ikke like trangt som matchløp man kan kjøpe (som har et såkalt Bentz-kammer).

Så det kommer litt an på hva du har tenkt med våpnet.

Skal du bygge det ut videre, bør du nok bare starte med en vanlig og så bytte deler (som forøvrig er VELDIG enkelt) etter hvert.

Ellers kan du vurdere target modellen

 

Selv kjøpte jeg en vanlig som jeg byttet løp på til ett Green Mountain, B&C stokk og Volquartsen avtrekkdeler.

Link to comment
Share on other sites

Target'en har ett trangere kammer enn vanlig og vil normalt gi bedre presisjon. Men det er ikke like trangt som matchløp man kan kjøpe (som har et såkalt Bentz-kammer).

Så det kommer litt an på hva du har tenkt med våpnet.

Skal du bygge det ut videre, bør du nok bare starte med en vanlig og så bytte deler (som forøvrig er VELDIG enkelt) etter hvert.

Ellers kan du vurdere target modellen

 

Selv kjøpte jeg en vanlig som jeg byttet løp på til ett Green Mountain, B&C stokk og Volquartsen avtrekkdeler.

 

Beklager at jeg kidnapper tråden litt... ;-) Bør løpsskifte gjøres hos børsemaker? Er det søknadsplikt på løp?

Link to comment
Share on other sites

Er det søknadsplikt på løp?

Nix, ikke ved bytte til samme kaliber:

 

§ 2-4. Erverv av pipe til skytevåpen

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren plikter i tillegg til de opplysninger som er nevnt i forskriften § 11-3 å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Bestemmelsen i denne paragraf gjelder ikke ved distansesalg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er et bra og presis løp til 10/22en?

Mest for penga er nok kanskje en Green Mountain. Jeg har en gammel Adams & Bennett som er laget av GM, og den skyter fantastisk.

 

Ellers er jeg veldig veldig veldig keen på en Shilen i Factory Contour, kappet til 40cm (når den nye forskriften trer i kraft) og gjenget for lyddemper. Volquartsen har ellers et veldig godt rykte på seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en target utgave, men det var fordi jeg fikk tak i en brukt til en rimelig penge. Er kjempefornøyd med den, men den er litt tung og det er ikke åpne sikter på den. Så skulle jeg kjøpt en ny fra butikk, hadde jeg nok valgt den vanlige mod. å da pga. at den har skur og korn.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...