Jump to content

Sikteteknikk


Tigerskott

Recommended Posts

Tok mine første hagleskudd med egen hagle på skøytebanen i dag, og det var jo veldig artig! Synes det er vanskelig å sikte med begge øynene åpne, og jeg har i tillegg skjeve hornhinner som muligens forsterker vanskelighetsgraden :roll:

Ut i fra diverse tester man kan ta så ser det ut til at mitt dominante øyet er venstre, men hvordan skal jeg kunne sikte med venstre øye så lenge jeg er høyrehendt og skyter med kolben i høyre skulder? Eller blir jeg pakka nødt til å lære meg å sikte ed begge øynene åpne, eller med høyre øyet??

Link to comment
Share on other sites

Verdt å prøve med en rund lapp med klar teip på venstre brilleglass/skytebrille. Rundt 20-25 mm stor, bare nok til å tvinge fokus til sikteøye. Ellers er jeg interessert i å prøve div. rødpunktsikter på hagle senere.

Link to comment
Share on other sites

Eg er høyrehendt har venstedominant øye, skyter links, problemet mitt er at eg sliter å få høyre øye til å fokusere, og eg klarer ikkje å lukke venste øye. vist eg holder over øyet, så tar høyre øye over.

 

Du kan feks prøve på papp og se ka som er best for deg, om du må ha et øye lukket eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt og har hatt høyredominant øye, i fjord sommer ble jeg tilnermet blind på høyre øye etter en ulykke.

Fram til nå har jeg skutt links med rifle og links med hagle med redringsikte. Redringen kjøpte jeg da jeg hele tiden har vist at jeg skulle opereres og få igjen et "greit" syn på høyre øye.

Ble operert for en mnd siden men har blitt kraftig venstredominant. Redring siktet gjør at jeg kan skyte med begge øyne åpne, noe som er helt nødvendig for meg som ser såpass dårlig på sikteøyet.

Konklusjon: kjøp redring, dyrt men det løser problemet ditt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med nesten lik dominans på begge øyner. Uten fiberoptisk sikte foran så forekommer det at venstre øye tar over hyppigere enn når jeg har fiber på. Har forsøkt å trene bort dette og har uten at jeg var klar over det lagt meg til en "vane" med å lukke halveis igjen venstre øye til høyre er dominant. Stort sett i det hele går det greit særlig når jeg bruker fibersikte, men desverre noen ganger når jeg er sliten så spiller hjernen meg et puss.. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dominans kan trenes opp. Se på dua, aldri kornet. Det skal bare sees som en skygge. Ingen behov for å være nøyaktig. Det kan man se hvis man skyter på en plate på 25 meter, og ser hvor langt vekk kornet kan være fra senter og likevel treffe. Stort sett er det bevegelser i løpet i skuddøyeblikket (møter rekylen, napper etc.) som gjør at man bommer. Hvis løpet ikke følger målet etter rekylen er det noe muffens i skuddøyeblikket.

 

Har selv ikke så bra syn, minus 0,75 på venstre øye og minus 1,25 på høyre øye, samt skjeve hornhinner. skyter ikke med briller, og har samlet 6 NM gull med det synet. Skyter høyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er kanskje feil tråd men jeg vil gjerne si hva jeg mener om redring. Virker som det er lite fokus på ett stort problem. Når den brukes på jakt en stund ute i skogen blir jo linsen skitten. Da står det på redring sine sider at det skal skylles med kaldt vann å tørkes. Du kan i værste fall bruke en ren klut å pusse forsiktig med. Det er jo greit men mitt sikte ble ødelagt uansett. Det begynte å flasse fra linsen og det virker som den er av veldig dårlig kvalitet. En kamerat har samme problemet. Vi fikk nye på garantien men det fikser jo ikke problemet! Jeg er egentlig veldig imponert over redring i seg selv men det er dyrt og det at linsa ikke tåler ett løv en gang så blir man litt deppa for man vil liksom at det skal være topp. Kjøpte det for å kompansere for venstredominant øye å til det fungerer det topp!

 

Da har jeg fått det av hjertet!

Link to comment
Share on other sites

Med et fiberoptisk sikte ala "Easyhit" som fåes til ca 300 kr i mange forretninger tror jeg dette problemet er løst. Sikekornet (som "lyser" rødt) ser du bare med ditt høyre øye.

 

Eller grønt. Det fines begge deler. Om man skal oppleve at man ser rødpunktet med kun riktig øye, så må man ha litt lenger "tunell" på easyhiten. Dette kan løses ved å kappe tunellen av en easyhit til, og montere denne bak den første. Funker knall, men koster selvfølgelig mere å kjøpe 2. Men da skal du kunne fokusere kun på dua, og likevel ha full kontroll på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...