Jump to content

Siktemidler!


Dr.Nielsen

Recommended Posts

Jeg er høyrehendt og har hatt høyredominant øye, i fjord sommer ble jeg tilnermet blind på høyre øye etter en ulykke.

Fram til nå har jeg skutt links med rifle og links med hagle med redringsikte. Redringen kjøpte jeg da jeg hele tiden har vist at jeg skulle opereres og få igjen et "greit" syn på høyre øye.

Ble operert for en mnd siden men har blitt kraftig venstredominant. Redring siktet gjør at jeg kan skyte med begge øyne åpne, noe som er helt nødvendig for meg som ser såpass dårlig på sikteøyet.

Konklusjon: kjøp redring, dyrt men det løser problemet ditt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mere tro på Speed beat eller lignende. Halve prisen og mere "nøyaktig". Kan brukes på samme måte som en easyhit, bortsett fra at på en easyhit kan du faktisk se lysprikken med begge øynene. Tror heller ikke speed beat er like "nøye" på kinnkontakt som vanlige haglesikter.

Har sett det bare på ei hagle. Innehaveren av Sportshytta på Steinkjer har en slik montert på en Benelli. Tror faktisk feil øyedominans var årsaken der.

 

Det går jo an å høre med ham om brukererfaringer også. http://www.sportshytta.no/public.aspx?pageid=48400" target="_blank Telefonnr. nederst på siden

Link to comment
Share on other sites

......... er ringen "på" treffer du.
Grunnen til at jeg ikke har helt sansen for dette, er at jeg er en aktiv konkurranseskytter. På de raskeste sideduene, så må jeg 1,2 til 2 meter foran. Alt etter målets fart, avstand og sving på hagla. Da tror jeg et punkt er lettere å forholde seg til enn en ring med masse plass inni. Det hender faktissk at man må så langt foran på jakt også.

 

Easyhit kan også prøves før man invisterer i tusenkronersklassen. Problemet med disse, er at man faktisk kan se "lysprikken" med begge øyne. Dette løste jeg med å forlenge "tunellen" bak siktet. Jeg skar av røret på en gammel easyhit og limte på som en forlengelse. Ble helt supert.

Link to comment
Share on other sites

......... er ringen "på" treffer du.
Grunnen til at jeg ikke har helt sansen for dette, er at jeg er en aktiv konkurranseskytter. På de raskeste sideduene, så må jeg 1,2 til 2 meter foran. Alt etter målets fart, avstand og sving på hagla. Da tror jeg et punkt er lettere å forholde seg til enn en ring med masse plass inni. Det hender faktissk at man må så langt foran på jakt også.

 

Easyhit kan også prøves før man invisterer i tusenkronersklassen. Problemet med disse, er at man faktisk kan se "lysprikken" med begge øyne. Dette løste jeg med å forlenge "tunellen" bak siktet. Jeg skar av røret på en gammel easyhit og limte på som en forlengelse. Ble helt supert.

 

Ser denne, mener sånn generelt at redring er tull for de fleste, men for folk som har såpass alvorlige problemer med øyet som meg er det gennialt. hadde aldri i verden kunnet skyte rechts uten redring. da øyet var på det verste skjøt jeg links men det var helt klart et handikap. Kjenner en hagleinstruktør som sier at det gjør underverker for nybegynnere, men samtidig leirduer for 6000kr gjør nok også underverker.......

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfaring merker jeg at jeg egentlig ikke legger merke til EasyHiten på raske duer. Når duene kommer sideveis eller flyr fort følger jeg bare etter dua og trekker av når jeg tror det passer. Den kan fungere som et siktemiddel på lengre avstand, men da vil jeg tro at et vanlig korn fungerer på samme måte. Dersom du sikter med hagla derimot, og vil ha to øyne åpne, tror jeg EasyHit vil være til stor hjelp. Den lyser hvertfall svært godt og gjør at kun sikteøye ser prikken. Jeg har sett at enkelte folk sier at dersom de ikke ser prikken, så skyter de ikke fordi da ligger hode feil på kolben. Du skal ligge ganske mye feil for ikke å se den prikken, og da vil det være normalt og ikke trekke av.

 

I de fleste jaktsituasjonene legger du ikke merke til kornet, eller forsåvidt løpet heller, man er altfor fokusert på fuglen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere er jeg høyrehendt, venstredominant med mye bedre syn på venstre øye enn høyre. Bruker redring på hagle og det fungerer veldig bra.

Har akkurat kjøpt drilling med hakemontert kikkert men ønsker muligheten for å kunne skyte uten kikkert men da kommer dominansproblemene inn...

Hvordan vil det være å bruke easy hit?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Av egen erfaring merker jeg at jeg egentlig ikke legger merke til EasyHiten på raske duer. Når duene kommer sideveis eller flyr fort følger jeg bare etter dua og trekker av når jeg tror det passer. Den kan fungere som et siktemiddel på lengre avstand, men da vil jeg tro at et vanlig korn fungerer på samme måte. Dersom du sikter med hagla derimot, og vil ha to øyne åpne, tror jeg EasyHit vil være til stor hjelp. Den lyser hvertfall svært godt og gjør at kun sikteøye ser prikken. Jeg har sett at enkelte folk sier at dersom de ikke ser prikken, så skyter de ikke fordi da ligger hode feil på kolben. Du skal ligge ganske mye feil for ikke å se den prikken, og da vil det være normalt og ikke trekke av.

 

I de fleste jaktsituasjonene legger du ikke merke til kornet, eller forsåvidt løpet heller, man er altfor fokusert på fuglen uansett.

 

- men du har jo aldri jaktet duer stian? :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...