Jump to content

Problem med avtrekk på M98


Villmainn

Recommended Posts

Avtrekket på min Mauser M98 er treigt inntil jeg når trykkpunktet. Nesten så treigt at det er litt vanskelig å snike avtrekkeren fram til trykkpunktet uten at skuddet går av ukontrollert. Tregheten ligger i sluttstykket da selve avtrekket er helt glatt når sluttstykket ikke står i. Har prøvd å tørke av delene og smøre et tynt lag olje på, men uten bedring.

 

Noen som har et tips, eller MÅ jeg ty til børsemaker for å få fikset dette?

Link to comment
Share on other sites

Er det orginal avtrekket du snakker om, eller har du fått montert på et nytt avtrekk på denne rifla ?

 

Hvis du har et orginalt avtrekk, så ville eg vurdert å bytte til f.eks Timney avtrekk. Har et slikt sjølv på min Mauser, og det er eit knallfint avtrekk, som er full justerbart med tanke på avtrekks vekt og trykkpunkt/etterslep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått avtrekket byttet, og jeg går ut fra at det er originalt. Men jeg vet at også dette avtrekket kan være langt bedre enn mitt er akkurat nå. Synes faktisk at det har forverret seg...

 

Passer meg dårlig å kjøpe nytt akkurat nå, så jeg håper noen har et tips?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på min Mauser M98 er treigt inntil jeg når trykkpunktet. Nesten så treigt at det er litt vanskelig å snike avtrekkeren fram til trykkpunktet uten at skuddet går av ukontrollert. Tregheten ligger i sluttstykket da selve avtrekket er helt glatt når sluttstykket ikke står i. Har prøvd å tørke av delene og smøre et tynt lag olje på, men uten bedring.

 

Noen som har et tips, eller MÅ jeg ty til børsemaker for å få fikset dette?

feilen ligger nok i avtrekket. når skyttstykket ikke er i, er det ikke motstand på avtrekket. da blir det lett og glatt.

mine førte tanker er at det kan være:

dårlig smurt? dårlig rengjort? eller en grad på en av delene.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så kan også avtrekket være så og sei ubrukt. Enkelte av dei Mauserene som blei solgt ut, var ikkje skutt så mange skudda med.

Du kan jo også ta ut heile avtrekket, og prøve å polerer det med ein Dremel, eller noko i den dur.

 

Men eg hadde tatt og sendt adressa mi til Thomasnb, så har du et avtrekk tilnærma gratis... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...