Jump to content

Forsvarlig/humant å jakte med einløparhagle???


ungjegern

Recommended Posts

Hei! Tenke på å prøva meg på lokkejakt på kråka og kansje skogsfugl/rypejakt i løpet av dette jaktåret, men einaste hagla eg har tilgjenglig er ei einløparshagle..

 

Hagla er ei Star Baikal hagle i 12/70, og lurer på om det er humant å jakte fugl med denne då eg ikkje vill ha sjangse til eit oppfølgarskot om eg skulle bomma/skadeskyta på fysta skotet..

 

På hagla står da 2 3/4, og da e vell trangborinsgraden???

 

So tenke at da e sånn at om eg fyst treffe med hagla vil fuglen gå i bakken og eg kan rekka å springa bort å avliva fuglen??

 

Seier tusen takk til alle innspel!! då eg aldri har jakta med hagla før so eg blir klokare av alt dåke seie so lenge da e rett ;)

 

Kom med dåkas meining.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tren med å bytte patroner litt fort.Ha den ene patrona i handa og tren leenge på omladinene,det bgår stygg fort etter kort tid.

Men tern met tomme hylser,jeg gjorde ikke det.Satte hagla i fanget og trykte av(heldigvis var pipa opp,Men golba i fanget,ga meg ett slikkelig slag i pungen.:crazy:

tørrtrener med klikk patroner nå

ren jeg har skutt en dublet på rypa med star hagla,så det går bramed litt trening :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vil si at man blir en bedre skytter med enkeltløpet hagle, man har kun en kjangs :mrgreen:

 

Han som hadde jegerprøven for meg, fortalte en episode han hadde på andejakt en gang, han tok med seg hagla snekk seg ned til vannet og fikk øye på 2 dykkender bare 10 meter fra der han satt, han hadde bare 1 skudd men ville ha begge så han kunne få litt mat med seg hem, så han satt der og følgte med de, den ene dykket, han fyrte av et skudd, fikk ladet om i en helvetes fart og fikk felt den andre når den kom opp, samtidig som pulsen og hjerte gikk i 740. :mrgreen:

 

Lykke til med jakten :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lerte meg å jakte med ei gammel beretta 10/89(? eller noe sånt) som sparka noe helt inni helvette, løpet var på nesten en meter å børsja var laget av bly. (føltes det som)

 

Men fortsatt den dag i dag 5 år etter min første tur med den hagla å jeg går med O/U så er det sjeldent at begge skudda går på ei rype, grunnen er at jeg har lært at skuddet skal telle, enten treffer du eller bommer du.

Men gud så god den hagla er på stor fulggel.

Arvet den av min bestefar å den er fortsatt med på gås, rev å andejakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...