Jump to content

Ruger 10/22. Hvilken modell skal jeg velge?


StianSH

Recommended Posts

Heisann.

 

Har godkjent våpensøknad for halvauto i kal 22. Og jeg skal ha en ruger 10/22! Men spørsmålet er hvilken modell? Jeg tror jeg går for en rustfri/Synt, men får jeg for eksempel kjøpt ekstrautstyr til denne? Ser det er et hav av muligheter når det gjelder ekstrautstyr, så jeg vil gjerne ha et svar på om alt passer på 10/22 eller om jeg må f.eks velge en spesiell modell fra 10/22?

 

 

Mvh

Stian

Link to comment
Share on other sites

Alle tre linkene dine viser en 10/22 Target Stainless med laminatkolbe, så ja, jeg vil vel tippe at det er samme børsa ja. :winke1:

 

Bare å handle på Jaktdepotet fort som fy da, hvis det er den du vil ha.

 

Edit: Svar var til Stian. Øyvind var kjapp og kom imellom.

 

Edit2: Trodde jeg trykket "edit". Beklager dobbelpost.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg sitter litt i samme båt.

 

Sitter å lurer på om man skal ha Tactical, Target eller synth. Ønsket er å ha en salong som er morro og skyte med og samtidig er lett og greit å ta med på jakt.

 

Spørsmålet er da om Target/Tactical er tunge og drasse med på jakt, er det stor presisjonsforskjell på synth med tynn pipe og de 2 andre? Og og om svaret er ja på begge deler.. hvordan vil man komme ut med f.eks flutet løp? noen stokker som er gode å bruke med tanke på vektbesparelse?

Link to comment
Share on other sites

Samme våpen eller???

 

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 29&uid=141" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/sa ... lr-9000409" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=6161" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

1300,- kr i prisforskjell. Nesten for godt til å være sant. For meg ser det ut som det er samme våpen...?

Jaktdepotet sin nettbutikk er vel "nedlagt", og priser/utvalg har ikke vært oppdatert på årevis.

 

Angående modellvalg så er jeg generelt skeptisk til rifler med tykt løp, men 10/22 har vel ikke frittliggende løp så da har det kanskje litt for seg med varmint-pipe som ikke blir varm like raskt. Selv hadde jeg definitivt gått for takedown-modellen.

Link to comment
Share on other sites

Ja sett litt på vekter her nå.

vanlig 1022 synth ligger på 2.3kg (2.8 m kikkert)

 

og det blir da ca 3.9 og 3.6 for target og tactical (med kikkert begge to)

edit: kikkert eksempel BSA 22 sweet (rett under 0.5kg)

 

med andre ord litt over/under kiloen ekstra for tjukk pipe.

 

jeg har ikke så mye erfaring med jakt utover et par turer med hagla etter rype, men ønsket er som sagt at rifla skal kunne puttes i sekken for de dagene rypa er litt skvetten, eller brukes til annen jakt. (hovedbruken kommer nok til å bli papirjakt)

 

noen som kan vise til hvor store forskjeller det er i samling på disse riflene på 50m? (standard og target pipe)

og hvor mye merker man en kilo ekstra? får vel drasse med meg noen liter vann ekstra på tur neste gang jeg er ute å se hvordan det er kanskje. men om noen har erfaringer så bare å dele =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg mener eg så en takedown på våpensøylen i går ettermiddag. Kan eg anbefale den? Hell yee. Eneste negative med den vil eg si er at det er ikkje mange stokker til den ENDA. Men vist du ikkje skal ha en tactical zombie slakter av et eller annet slag så ville eg kjøpt takedown, presisjonen er rimlig bra så langt eg har fått testen den, den er liten og hendig du får med bagg du kan plassere den i, du får plass å ha sikte på den, du har 2 rom du kan plassere 2 x 25 skudd mag, pluss egen pistol lomme i toppen, men eg som ikkje er pistol skytter enda så har eg avstandmåleren i den lommen. Eneste eg synst mangler på baggen er 2 stropper så eg kan bruke den som sekk, men det vudere eg å montere sjøl. Her har du tråden min, viewtopic.php?f=80&t=73662&hilit=ruger+10%2F22+takedown vist du virkelig vil leste en som klarer å skrive endel bedre en meg så kan du lese Malle sin tråd, han er virkelig flink å skrive. viewtopic.php?f=80&t=75254&hilit=ruger+10%2F22+takedown

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Løfter opp igjen denne tråden.

Har levert inn ein søknad på halvautomatisk salonggevær, og no går tankane på kva slags modell eg skal velge. Eg kunne tenke meg ei med rustfritt stål, så valget mitt er mellom Target og Carbine.

Vil den ekstra vekta fra Targeten gjere at rifle skyt betre, eller bør eg berre velge Carbinen? Opplevar folk at dei får betre presisjon med Targeten?

Vil ein også få ei rifle som varar lengre ved bruk av rustfritt stål, eller er dette berre jåleri?

 

Er veldig interresert i kva kam(m)eratane meiner som dette....

Link to comment
Share on other sites

Rustfrie løp tåler vel gjerne litt mer varmskyting, men det er vel ikke akkurat noe problem med ei salongrifle. Kjøp rustfri eller blånert etter smak, tror ikke det betyr det store fra eller til så lenge børsa får normalt vedlikehold og ikke skal på sjøen. Du skyter ikke ut et løp i .22LR med det første.

 

Personlig er jeg litt skeptisk til de 10/22 modellene med tung pipe, da kassa er i (billig) aluminium og løpsfestepatenten ikke akkurat er verdens beste. Men det er min mening/følelse da, sikkert ikke noe stort problem i praksis. Vil jeg ha ei mest mulig presis salongrifle hadde det uansett blitt ei boltrifle og ikke en 10/22, selv ikke en med tjukt løp. Og, hvis maks mulig presisjon ikke er førsteprioritet så holder det med vanlig pipetykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Rustfrie løp tåler vel gjerne litt mer varmskyting, men det er vel ikke akkurat noe problem med ei salongrifle. Kjøp rustfri eller blånert etter smak, tror ikke det betyr det store fra eller til så lenge børsa får normalt vedlikehold og ikke skal på sjøen. Du skyter ikke ut et løp i .22LR med det første.

 

Personlig er jeg litt skeptisk til de 10/22 modellene med tung pipe, da kassa er i (billig) aluminium og løpsfestepatenten ikke akkurat er verdens beste. Men det er min mening/følelse da, sikkert ikke noe stort problem i praksis. Vil jeg ha ei mest mulig presis salongrifle hadde det uansett blitt ei boltrifle og ikke en 10/22, selv ikke en med tjukt løp. Og, hvis maks mulig presisjon ikke er førsteprioritet så holder det med vanlig pipetykkelse.

 

Eg synst at dette høyrtest rart ut ettersom diverse forum utanlands hyller 10/22 med tungt løp. Kan dette ha noko med at dei ikkje er vant til kvalitet? Det er også diverse matchløp som ein får kjøpt i tung pipe til dette geværet. Skulle tru at desse ikkje vart solgt dersom låskassa revner pga. vekta til det tunge løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier da overhodet ikke at kassa kommer til å revne, jeg sier bare at jeg er litt skeptisk til å hive svært tunge løp på en 10/22, gitt at innfestingen er som den er. Titt litt på en, så skjønner du sikkert hva jeg mener. Ikke tror jeg det er det helt store å hente på et tyngre fabrikkløp heller, da jeg tror ikke akkurat at det er tykkelsen på en vanlig 10/22 som er hovedhinderet i forhold til topp presisjon. Det stiller seg selvsagt annerledes hvis du kjøper et kvalitetsløp fra Shilen e.l., men det er nok fortsatt ikke tykkelsen som er alfa og omega. Hvor tykt løp trenger du egentlig på en .22LR? Men, alt dette er bare mine betraktninger. Du trenger selvsagt ikke være enig, og du kjøper hva du vil. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en 10/22 Target. Takedown derimot, den kan jeg anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha gjennomført en heller ekstrem ombygging av 10/22 inkludert matchløp har jeg satt meg ganske godt inn i denne problemstillingen. Lindskog er delvis inne på noe, men der er en vesentlig del som ikke tas med i betraktningen. Løpsinnfestingen er, som han påpeker, ikke den mest solide der ute.Det betyr at låskassen utsettes for stor belastning hvis løpet er frittliggende.Derfor er det påkrevd at løpet har støtte fremme i stokken for å avlaste låskassen, og det fungerer utmerket. I .22LR er det ikke tema med varmskyting og termisk ekspansjon i den grad at man ser utslag på treffpuntet, spesielt ikke med tungt matchløp. Skal jeg oppsummere de faktorene som er viktigst for å oppnåpresisjon i en 10/22,så blir det følgende:

- Bruk en V-blokk som tåler at du tighter festeboltene for løpet skikkelig

- Hvis du bytter løp, velg et som er oversized og press det på plass i låskassen

- Søylebedd festepunktet

- Sørg for at løpet har støtte fremme i stokken

- Velg en kikkertmontasje som står på løpet

 

Alle disse punktene går på å eliminere muligheter for slark mellom låskasse, løp og sikte.

Link to comment
Share on other sites

Er man ute etter god presisjon i en halvauto er 10/22 Target det åpenbare valget. Er man ute etter veldig god presisjon er spesialbygg nok veien å gå, men det er dyrt og krever kunnskap.

 

Jeg måler ikke presisjon som veldig mange pleier (beste gruppe noengang), jeg måler det jeg er sikker på å treffe med rimelig grad av sikkerhet, feks snittet av 5x2 eller 3x3 skudd. Min 1022T samler pålitelig innenfor 15-20mm på 50m, hver gang med flere typer usortert ammo så lenge dagsformen er OK. Jeg har selvfølgelig klart mye bedre, men dette er det jeg vet jeg og børse kan prestere pålitelig. Det er ikke dårlig i mine øyne, og ikke stort dårligere enn jeg opplevde med min Brno 452 (ca 1990-modell).

 

Fordeler med en Target er en stokk som passer voksne mennesker og en vekt og balanse som gjør skyting lett, minuset er at børsa veier mye og ikke er noe en tar med i tillegg til andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Takedown ser ikkje så dum ut ettersom det blir enklare å pusse løpet. Eg ser for meg ,etter at eg har kjøpt salongenrifla, at eg kjem til å skifte stokken på sikt. Då vil vel ikkje Takedown vere så aktuelt ettersom stokkane ein får kjøpt til 10/22 ikkje er laga for å bli delt i 2?

Har du dremmel? Og tid til et lite proskjekt så kan du bruke ka stokk du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...