Jump to content

Hvilke 9mm har minst grep for små damehender?


Katteeier

Recommended Posts

Jeg har en Pardini GT9-6" som jeg bruker i felt, og innser at jeg må selge denne og

kjøpe noe annet. Jeg har så små hender, at jeg kommer ikke skikkelig rundt grepet. Selv om

jeg tar av sideplatene og bare setter antiskli tape på siden, så blir grepet for stort.

 

Jeg har prøvd en 1911 single stack, og den passer mye bedre. Jeg antar at jeg kan få

denne ytterligere mindre rundt grepet ved å sette på Slim-Grip skjefteplater

som er noe tynnere en originalt.

 

Men det som er spørsmålet, er om det finnes 9mm modeller fra andre fabrikanter som

har mindre skjefte enn hva jeg vil få på en 1911 single stack ?

Jeg ser primært etter merker som kan tilby minimum 5" løp. Aller helst 6" løp, og den skal

brukes kun til militærfelt og hurtig militær på bane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke ut av dette med 'smallframe Tanfoglio'.

Er det en single stack variant av de modellene som er vist på den siden nedenfor ?

http://www.tanfoglio.it/eng/catalogo/sp ... mpetition/

Kan du linke til den du mener ?

 

Jeg har vanskelig for å tro at en double stack pistol kan bli noe vesentlig mindre en Pardinien

i grepet, ergo så har jeg sett for meg at det eneste som kan bli smalt nok er en single stack.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg leser at disse tar 15 skudd eller mer, så må det være double stack. Ergo så er

magasinet bredere enn ved single stack, og derved grepet også bredere enn om det var

laget for et smalt single stack magasin. Da er man i praksis like langt med den Tanfo'n

som man er med Pardinien.

 

Det mest optimale ville nok vært en single stack modell uten mainspring housing i bakkant

av grepet (men det finnes vel ikke). Da hadde nok grepet vært både smalt og kort (fremover).

 

Det eneste jeg har sett som kanskje kan være likt eller mindre enn 1911, er

en Sig 210, men jeg har aldri fått holde i en slik, så jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør her inne.

 

 

Må legge til at jeg har prøvd en SPS Falcon, og likte den.

 

Takk for innspill! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det mest optimale ville nok vært en single stack modell uten mainspring housing i bakkant

av grepet (men det finnes vel ikke). Da hadde nok grepet vært både smalt og kort (fremover).

 

Vel, det finnes vel, igrunn. Du får forskjellig profiler på mainspring housing. Buet i forskjellige størrelser og flat som er flush med grepssikringen når denne er klemt inn, eller marginalt "smalere" enn grepssikringen.

 

Jeg har latterlig små hender, dvs kanskje ikke så små hender, men veldig korte fingre... Glock 19 passer meg perfekt, CZ med tynne grepsplater passer meg ok, men har byttet til litt større alu-plater, fordi den med små grepsplater får samme profil som en lekte-bit, altså VELDIG firkantet.

Link to comment
Share on other sites

Katteeier, hvis du har muligheten vil eg anbefale et besøk hos Capsicum, ta en titt på en 210. Den finnes tom. i en 6"-versjon http://213.162.225.74/F0216/main.aspx?p ... no=P210-ST Har bare prøvd en 210 en gang, men det var såvidt eg klarte å levere den tilbake til eier. Det var et fantastisk våpen, liker den MYE bedre enn Pardini. Hvis du bor nærmere Oslo kan du jo besøke Intersport i Bogstadveien, de kan skaffe deg både en 6" single-stack Baer PPC Open Class i 9mm m/presisjonsgaranti eller en STI single-stack, begge er nok bedre enn en STS.. Ellers har dei jo et stort utvalg av håndvåpen, og det de ikkje har kan de skaffe.

Men uansett er det beste å tafse litt på det du kommer over av relevante pistoler. Det er ofte små ting som skiller dem, men det er de små tingene som utgjør forskjellen mellom det å nesten klare fullt hus og det å få helt fullt hus i feltløypa..

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg vokte meg for å si noe for bastant for jeg har ikke studert pardini, men jeg mener

og hugse at jeg har sett:

A: Pardinien har et dobbelstack magasin har normalt en rektangulær geometri kall det L X B

B: Skjeftet på pardinien har ikke mere overflødigt metal en at det omslutter magasinet.

 

Altså.......grepsstørelsen er drevet av magasinet, og dama sier at dette blir for

stort med pardini som referanse.

 

Da skjønner ikke jeg at det anbefales alternativer som er basert på double stack

magasiner for dem er like store alle sammen og ergo blir grepet også deretter enten

det heter Tanfoglio, CZ, Glock eller noe annet.

 

Den Sig 210 har single stack, og den kan nok seriøst vere et alternativ som har noe

smalere grep. Om det blir noe mindre en det er på en 1911 må prøves. Ellers er

alternativet å kjøpe 1911.

Link to comment
Share on other sites

Browning HiPower. Winge har en competition med 6" pipe og pipevekt i brukthylla. Denne modellen har som regel veldig god presisjon og fint avtrekk pga fabrikkmonterte tuningtriks som ikke finnes på std modellene. Grep på HP passer perfekt til små hender med vanlige grepsplater. Den føles mindre enn P210 og er vesentlig mindre enn cz75.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...