Jump to content

Lapping av løp


Niclas

Recommended Posts

Jeg har fått meg et nytt løp som det er litt grov finish på invendig,ønsker og gjøre det best mulig før jeg begyner og skyte med det og lurte på om jeg skal lappe det.

Har hørt at det ikke bestandig er heldig og gjøre det da diameter kan åpne seg for mye,tenker og ta en fin lapping kun for og ta toppene,ingen grov sliping.

Det finnes flere måter og lappe et løp,man kan helle flytendes bly i løpet og lappe med den og slipepasta,dette er vel det som skal være best har jeg hørt men litt usikker selv.

Man kan også skyte lappe,det vil jo kun ta toppene og vil ikke hjelpe med tanke på pussing seinere trur jeg men noe på presisjonen.

Er det en mulighet og bruke fin pasta på en pusseklut? pusser man MYE kan man kansje runde bommende litt men ved forsiktig pussing med fin pasta ser jeg for meg at man kun tar toppene i hele løpet,det vil jo også hjelpe med tanke på pussing senere.

Jeg har også kjøpt inn en poleringspasta som legger igjen en glatt "hinne" som skal minske friksjonen betraktlig og gjøre det enklere og pusse senere.

Tar i mot alle råd og advarsler her,ønsker kun og forbedre og ikke ødlegge løpet :?

 

Er litt pusse nerd og ønsker og gjøre det enklest mulig for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn ett sånt sett med lappe pasta man setter inn valgfrie kuler med,dette er jo helt klart det enkleste men jeg TROR at det ikke vil hjelpe mye på pussingen men antar det vil minske litt på friksjonen på kula etter vært og gi noe bedre presisjon.

Med fin pasta så er nok også den måten den snilleste tror jeg.

Jeg håpet på og bruke noe som også tok litt mellom bommene men tar ingen sjangser med dette løpet.

Link to comment
Share on other sites

Eg har firelappet et par piper og det hjelper.Jevnest og best resultat har eg hatt med å firelappe i sub hastighet.

Skyter da 20 med 220 grit 20 med 320 grit 40 med 600 grit og 40 m 1000 grit.Pusser hvert 5 skudd Polerer pipa etter firelapp med KG2 dette har gitt meg bra resultater.Er nok ein fordel å følge litt med og bruke borescope under hele prosessen

Dette fjerner verktøymerker og pipa blir lett å rengjøre.Kan nok ikkje påstå at presisjon blir mye bedre men liker å tro at det hjelper

 

S

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisan takk for god informasjon når det gjelder fire lapping,,problemet er at jeg ikke har noen bore scope for og følge med under prosessen så litt vansklig og vite hvordan man ligger ann,hadde nok ikke turt 20 av vært men noe snillere er en mulighet.

Kansje 5 320 og 10 600 er en mulighet ?

Link to comment
Share on other sites

Er vel skjelden behov for å lappe custom piper da de fleste av desse kommer håndlappet fra fabrikk.Tror ein 5 string blir lite men eg aner jo ikkje hvordan denne pipa ser ut. Det finnes jo andre løsninger for å få pipe som er lett å rengjøre. Sjekk Dynabore eller boronnitrate desse skal vistnok gi lengre pipeliv også.Har brukt begge og det har noe for seg på rengjøring

 

S

Link to comment
Share on other sites

Merke er Savage 110 BA

Kjøpte en for en liten stund siden og den var GROV invendig og hadde en bulk,riktignok liten en men samlet dårlig og var håpløs og pusse.Var innom Ragnar Hansen og så invendig og det var ikke bra.

Reiste på Jaktdepotet og sa i fra og de ryddet opp på en veldig ryddig måte,det ble ny rifle når det var en så klar feil og jeg hadde gort litt jobb på forhond.

Det er klart at det er en Savage så man kan kansje ikke forvente alt men ei rifle som koster rein 23500 så forventer man at løpet skal være bra.

Uansett så ønsker jeg og gjøre det best mulig for og gjøre ting enklest mulig for meg selv seinere.

Nå skal det sies at dette løpet virker vesentlig bedre en det forige så det er for og få en god finish på det invendig,ingen grov sliping.

 

Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville latt det være. Løpet skal ikke være polert, da mantler det. Er det maskineringsmerker kan du ikke fikse det, så jeg ser ikke helt hva du kan oppnå.

 

Skaff deg KG12, hold øye med mantlig de første skudda. Er mantling et stort problem enda etter 100 skudd så får du vel revurdere.

Link to comment
Share on other sites

Osse

Sier du det,trodde det mantlet mindre ved glattere finish jeg men så feil kan man tydligvis ta,regner med siden du sier det så er du sikker?

Og fjærne dype maskineringsmerker hadde jeg ikke regnet med men det som er "rufsete" i overflata.

Har pusset meget godt med div midler før skyting,også kg12,har nå skyti 5 skudd med pussing i mellom med kg 12 og det føles ganske greit ut men ikke helt.

Fortsetter med det noen skudd til også setter jeg det inn med en spesiell "voks" jeg har kjøpt,ser ut til at jeg må tygge litt til før jeg i tilfelle tar skrittet ut og lapper,selv om jeg har veldig lyst :wink:

Dyre løp er jo stortsett lappet men de har nok litt mere fansy utstyr en meg :(

Link to comment
Share on other sites

Teorien bak mantling ved for glatte løp er vel at det blir mer direkte kontakt mellom løp og kule ved "perfekt" løp. Er det litt ujevnheter så "rir" kula på toppen av disse og legger igjen mindre mantel. Det er snakk om små enheter når det gjelder overflateruhet, så tror nok ikke det er så lett å bedømme om det er for glatt. Men er det slik at du ser det er ujevnt så vil jeg tro ruheta er langt over der det kan bli mer mantling pga for fin overflate. Kan lese om dette på border sin side under artikler. Hva som er fasiten vet jeg ikke, men vt at en .44 mag revolver jeg har brukt en del ble betydelig bedre på blying etter skytelapping. Det var det grov konus og røfft løp. Om man skal lappe tror jeg skytelapping er lurest for den uinnvidde. Lett å få ting ujevnt for hånd om man ikke har gjort det noen ganger. Lav hastighet og blykuler var det som ble anbefalt den gangen vi drev med det på .44'n og en us.

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen var bra og intresang lesing:D

Etter hva jeg forstod så blir stortsett alle løp bedre med lapping men i begrensede mengder.

Sto veldig bra forklart hva dere mente med glatthet og mantling.

Sier seg på en måte selv at mindre friksjon vil mantle mindre at det var og ri på toppene var ikke noe jeg tenkte på før :?

Tror det blir en lett lapping på måten som sto forklart der,var jo samme som jeg antok var best før også så noe rett hadde jeg heldigvis he he.

Takker og bukker for alle svar og hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er vel mye teorier ute å går som m alt annet når det gjelder skyting. I min verden vil ei jevn glatt pipe tette bedre og hindre lekkasjer av gass foran kula dette vil da øke fart og stabilitet.

Gni ei kule på ei glassplate å se hvor mye mantel som ligger igjen..

 

S

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe dokumentasjon på at dette har noen som helst effekt? Mtp presisjon?

Eller snakker vi om våpenverdens svar på hostesaft?

 

Spander deg et nytt løp. Det er ikke så dyrt, i ditt tilfelle "in for a dime, in for a....." :)

Uansett så har du fått en rimelig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Eg har firelappet et par piper og det hjelper.Jevnest og best resultat har eg hatt med å firelappe i sub hastighet.

Skyter da 20 med 220 grit 20 med 320 grit 40 med 600 grit og 40 m 1000 grit.Pusser hvert 5 skudd Polerer pipa etter firelapp med KG2 dette har gitt meg bra resultater.Er nok ein fordel å følge litt med og bruke borescope under hele prosessen

Dette fjerner verktøymerker og pipa blir lett å rengjøre.Kan nok ikkje påstå at presisjon blir mye bedre men liker å tro at det hjelper

 

S

Denne virka ganske hissig. Selv ville jeg nok droppa de to groveste der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har firelappa nå men har ikke noe og se inne i pipa så har rett og slett skyti 5 med 220 10 med 320 og 10 med 600 ,turte ikke og dra på med tanke på faren med og få et romt løp,merket at løpet ble glattere og presisjonen ble noe bedre så trur detta har noe for seg i rufsette løp.

Mulig jeg burte gjort mere men for teste litt mere først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...