Jump to content

Dårlige samlinger i 30-06, Halvautomat


Chriz1988

Recommended Posts

Heisann godtfolk, har en 1994 Remington 7400 30-06 halvauto.

Rilfestigning på 1:10

Den samler ikke skuddene særlig bra, har prøvt flere diverse ammo men beste jeg får er 4,2cm på 100m med jakt ammo (norma Elita, ja billig jakt ammo men samler best), med Norma helmantel så samler rakkern 2,7-3cm på 200meter. men Helmantel funker dårligt i elg og slikt...

 

Har prøvt Winchester cpx2 og 3 men ikke noe særlig.

Winchester xp3 samlet på det beste 5cm på 100m.

Har pratet med en som har hull i hull på 100m med Hornady 165g, men finner ikke ferdig ladet.

Løpet er fint pusses ofte og kammeret er fint. lader ikke selv.

 

Nå begynner jeg og bli litt frustrert og spør rett og slett om noen av dere kloke mennesker der ute har noen gode alternativer til kule vekt/type, vil helst bruke samme kule til rådyr/hjort og elg.

 

Forresten noen som har prøvt med gassdiffuser og/eller lyddemper på halvautomat for å få ned rekyl? Funker dette dårlig? med tanke på selvladingen?

 

Mvh Chris

Link to comment
Share on other sites

Ei jaktrifle med samling under en 8-10cm er bra. Skal du ha noe som du treffer ei samling på 1-3cm på 200m, må du innom "sniper"-våpen som er lite egnet til å drasse med seg på jakt.

 

Og om du fyrer av på hold som 200m under jakt, ja da er jeg glad det ikke er jeg som skal ut på ettersøk for å rydde opp :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er løpet renset for mantel? Eller bare pusset i gjennom med vanlig olje? Naboen har noe ala samme rifle

Der laddet jeg opp 180gr oryx. Meget bra presisjon. Ps. Man trenger ikke ei superduper sniper rifle for

Å hente presisjon på 30-40mm på 100-250m. Trening trening trening.

Nytter ikke og skyte 100skudd i året. Å tro at man holder følge med de som skyter 5000.

Storvilt skutt på 200m av noen som kan.skyte og holder det forsvarlig. Er like sikkert som en som sitter

Dritnervøs med lite trening å rykker av et skudd på 50m.

Link to comment
Share on other sites

Trenger du noe bedre enn 5cm da? Selv om en her inne kan få inntrykk av at "alle" sparer skyterlagene for utgifter til lapper fordi de og børsene deres samler alt i et hull(heheh) er virkeligheten den at 5cm er helt OK samling.

 

 

Joda helt ok med 5cm samling men det er det beste jeg har fått til med disse kulene, ligger ikke på mindre en det men kunne tenkt meg litt bedre samling slik at hjort på 150m ikke skulle vært et problem, bruker alltid støtte når jeg skyter på lange avstander men med 5cm+ spredning så tørr jeg ikke på 150-160m. Noe som ikke burde være et problem for en 30-06....

 

Trenger ikke hull i hull presisjon da det ikke er godt og få til med halv auto :P

Link to comment
Share on other sites

Nei pusser gjennom med børste og så en liten dråpe olje, når den settet bort til sesongen begynner igjen, drar kansje en liten dråpe olje igjennom etter en veldig fuktig jakttur...

Men er nok ikke den som pusser mest på børsa da...

 

Men det med at Halvauto kanskje ikke repeterer med lyddemper, vis man har kraftig ladde patroner så burde det vel gå? Skjønner ikke hvorfor den ikke skal repetere da den lader jo om når kula passerer gassporten og lyddemperen endrer jo ikke på trykket bak kula inne i løpet?

Eller har jeg misforstått noe??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en Rem 7400 i 308.Dette våpnet er gassoperert.Fikk gode samlinger ned mot 25mm på 100m med annlegg.Problemet med denne rifla er at om du skrur av fortreet for å pusse gassystemet så vil treffpungtet forandre seg betydeligt avhengig av hvor hardt du drar til muttra i framkant av skjeftet.En kompis har en weatemaster i 3006 som han har merka med kjørneslag slik at mutra blir trekkt til likt etter puss.Rifla ble døpt Stalinorglet etter en tur etter gåsa i høst og flittig bruk av sporlys :D

Solgte min 7400 og kjøpte en HK 770.Dette er vel en av de få halvautoene med blowback mekanisme.Tror den benevnes delayed blowbac ,samme som på AG3

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en Rem 7400 i 308.Dette våpnet er gassoperert.Fikk gode samlinger ned mot 25mm på 100m med annlegg.Problemet med denne rifla er at om du skrur av fortreet for å pusse gassystemet så vil treffpungtet forandre seg betydeligt avhengig av hvor hardt du drar til muttra i framkant av skjeftet.En kompis har en weatemaster i 3006 som han har merka med kjørneslag slik at mutra blir trekkt til likt etter puss.Rifla ble døpt Stalinorglet etter en tur etter gåsa i høst og flittig bruk av sporlys :D

Solgte min 7400 og kjøpte en HK 770.Dette er vel en av de få halvautoene med blowback mekanisme.Tror den benevnes delayed blowbac ,samme som på AG3

 

Skal sjekke den mutteren, har ikke hatt av gasssystemet for puss, er ikke noe "kompetent" til å demontere rilfa fullstendig... enda, men skal sjekke om den er litt løs eller noe slikt, vet du noe om hvor mye disse ca bør strammes til?

 

Takk for gode svar folkens =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en Rem 7400 i 308.Dette våpnet er gassoperert.Fikk gode samlinger ned mot 25mm på 100m med annlegg.Problemet med denne rifla er at om du skrur av fortreet for å pusse gassystemet så vil treffpungtet forandre seg betydeligt avhengig av hvor hardt du drar til muttra i framkant av skjeftet.En kompis har en weatemaster i 3006 som han har merka med kjørneslag slik at mutra blir trekkt til likt etter puss.Rifla ble døpt Stalinorglet etter en tur etter gåsa i høst og flittig bruk av sporlys :D

Solgte min 7400 og kjøpte en HK 770.Dette er vel en av de få halvautoene med blowback mekanisme.Tror den benevnes delayed blowbac ,samme som på AG3

 

 

Forresten, vis dette våpenet er gass operert burde det da teoretisk sett funke med lyddemper?

Eller?

Link to comment
Share on other sites

På ar-15 type gassdrevne våpen er det en ofte en reguleringsventil for bruk med lyddemper. Gasstrykket blir faktisk større med demper på, noe som vil overdrive mekanismen. Dette er ikke av egen erfaring men et uttdrag fra rifleshooter. Håper det er til hjelp :smile:

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Hviss du drar til muttra likt hver gang du er inne i forskjeftet for puss og sørger for at mutteren ikke flytter/justerer seg i rekyl er treffpungtet det samme. Kompisen har merka sin så det blir likt hver gang han tar av forskjeftet .Dette kan gjøres med tusj merker, teip,kjørneslag etc.Du kan sikkert låse mutteren med locktite også,men etter en regntung dag i elgskogen må man jo pusse for å unngå rust.

Har ingen erfaring med demper på halvauto unntatt 22lr,og der funker de jo supert :)

Her ser du tegninger av mekanismen.Ingen heksekunst å ta av forskjeftet.Trekk til mutteren så den sitter godt,du kan også exprementere med å finne ut hvor hardt du kan trekke til mutteren for å få den beste presisjonen.Denne mekanismen er gassoperert,du ser gassblokka som er sveist/lodda på pipa med deler no44/45 Link til deletegning

http://www.gunpartscorp.com/catalog/Pro ... catid=4339" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...