Jump to content

Hjelp med instilling av kikkert, ny rifleskytter :)


marflow

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg ny rifle og kikkert

Var å skulle skyte den inn i dag, og fikk nesten skudda i center.

men jeg gikk "tom" for klikk å justere mot vestre (skudda går for langt til høyre)

Slik jeg da har forstått det er at jeg må løsne på skruene til bakre ring på kikkerten på den ene siden og skru

til på andre siden... det store spørsmålet mitt er da.. .skal jeg løste på vestre og skru til på høyre

eller omvendt?

 

spørsmål 2.. kikkerten er en zeiss 2,5-10 x 50 med kulekomp

høyden er nå fin og justeringa på kulekompen står på ca 50

spørsmålet er da.. "hva er 50" skal jeg skyte på 200 meter hva skal den da sto på?

på 50 meter ? osv... skal jeg skru av skruen på toppen og "nullstille den" på noen måte?

fint med litt hjelp till en fersk rifle skytter :)

takk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor holder du til? Det er sikkert ikke dumt å oppsøke en bane og spørre noen som har mer greie på ting om du er helt fersk. Det er mye enklere enn å finne ut alt selv.

 

1. "kulekompen", når alt er innskutt, så løsner du skruen midt i høyderattet helt. Du må holde rattet i ro når du gjør dette. Løft så rattet rett opp, og sett det ned igjen med den avstanden du har skutt inn på pekende mot overrettmerket bak Skru i skruen, IKKE ta i - stram sånn ca., med to fingre på et skrujern

 

2. justerringsskruene bak (Hva slags montasje er dette?) Du flytter bakre base sideveis, TIL den siden du ønsker å flytte treffpunkt. I ditt tilfelle til venstre. Prøv med 1mm i første omgang, det flytter treffpunkt omlag 1m på 100m. Så skrur du deg inn med justeringen på kikkerten.

 

Lykke til

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det en Leupold standard svingmontasje du har??

 

I så fall bør du ta grovinstillingen først på skruene bak. Siden du nå har skrudd deg helt til endes på selve kikkerten, ville jeg først nullstilt denne. Deretter ville jeg grovinstilt kikkertsiktet med sideskruene på montasjen. Når denne er grovinnstilt tar du igjen finjusteringen på selve kikkertsiktet. Slik du tilsynelatende har gjort det nå, har du tatt dette i feil rekkefølge.

 

For å nullstille kikkertsiktet (hvis du nå er helt i enden), kan du skru helt til andre ende, telle antall knepp (ca 400 ??), for så å skru halvparten av disse tilbake (ca 200). Kikkertsiktet vil da være så godt som nullstilt.

 

Legg våpenet stødig. Se gjennom pipa på et rett punkt / loddret strek/ kanten på en husvegg / rett telefonstolpe ca 150 meter unna. Juster de to sideskruene på bakre base til den loddrette streken i korset (hvis du har trådkors) ligger likt med det du ser i pipa. Stram begge skruene - ha på litt blå loctite. Kontroller at korset og det du ser i løpet fortsatt er på loddrett samme linja. Gå tilbake på skytebanen og skyt inn,- og først da finjusterer du deg inn i ti-ern med justeringene på kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsiktig ha "nullstilt" kikkertsiktet ved å skru ut alle klikkene på begge tårnene for så å begynne å skru helt til den andre siden og telle klikkene slik at du finner kikkertens "null punkt". Så ville jeg enten brukt en boresighter for å montere siktet nærmest mulig null eller tatt ut bolten å sett på et punkt gjennom løpet mens du monterer siktet. Om du er i nærheten av Ålesund så kan jeg hjelpe deg å montere sikte. Om ikke så må du enten prøve det jeg listet opp eller få noen til å hjelpe deg.

 

P.S. Husk locktight på skruer :)

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke Locktite på skruene på selve kikkerten. Jeg bruker ikke Locktite på en eneste skrue forresten, unntatt på 338LM - der rekylen er litt mere alvorlig.

Ikke er det 400 klikk noen vei på en moderne Zeiss heller, 80 eller 160 tipper jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg som blingset med antall knepp. Sist jeg gjorde dette var det på en Zeis Conquest 3-9 x 40. Kan stemme at det var et sted mellom 160-200 klikk eller noe sånt ja... :roll:

 

Personlig liker jeg best å sikte gjennom pipa på så lang avstand som mulig - gjerne på hjørnet av et hustak over fjorden - gjerne objekt med bra farge som skiller seg litt ut. Lysforhold og synet bør da være bra....

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke Locktite på skruene på selve kikkerten. Jeg bruker ikke Locktite på en eneste skrue forresten, unntatt på 338LM - der rekylen er litt mere alvorlig.

Ikke er det 400 klikk noen vei på en moderne Zeiss heller, 80 eller 160 tipper jeg.

 

K

 

Nå har jeg brukt blå locktite på alle skruer siden jeg fikk min første luftrifle og har aldri hatt noen problemer med det over hode. Så jeg er litt inntresert i hvorfor du fraråder dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar jeg har fått :) Blitt endel klokere.. men det jeg mente med å skru på

montasjen/ringene er at logisk sett så flytter vel kikkerten seg til en side om man løser

på den ene siden og strammer på andre.. på bakerste ring.. men det store spørsmålet mitt

er altså skal jeg løsne på høyre side eller venstre side for å få treffpunkt lengre mot venstre... sett

bortifra justering på selve kikkerten.. det får jeg heller fikse opp i etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Trolig fordi stivnet locktite i mekanismen på kikkerten vil gjøre livet surt...

 

Nå var det vel på skruene til ringene og basene det var snakk om. Velger da å tro at ingen fyller en kikkert med locktite, skjønner i alle fall ikke hvordan det skulle ha kommet fram av det jeg skrev tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar jeg har fått :) Blitt endel klokere.. men det jeg mente med å skru på

montasjen/ringene er at logisk sett så flytter vel kikkerten seg til en side om man løser

på den ene siden og strammer på andre.. på bakerste ring.. men det store spørsmålet mitt

er altså skal jeg løsne på høyre side eller venstre side for å få treffpunkt lengre mot venstre... sett

bortifra justering på selve kikkerten.. det får jeg heller fikse opp i etterpå :)

 

Om du vil at kikkertens tråkors skal flytte seg mot venstre så må du løsne høyre skrue bak og stramme venstre.

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke Locktite på skruene på selve kikkerten. Jeg bruker ikke Locktite på en eneste skrue forresten, unntatt på 338LM - der rekylen er litt mere alvorlig.

Ikke er det 400 klikk noen vei på en moderne Zeiss heller, 80 eller 160 tipper jeg.

 

K

 

Nå har jeg brukt blå locktite på alle skruer siden jeg fikk min første luftrifle og har aldri hatt noen problemer med det over hode. Så jeg er litt inntresert i hvorfor du fraråder dette.

 

Henviser til fete bokstaver...

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke Locktite på skruene på selve kikkerten. Jeg bruker ikke Locktite på en eneste skrue forresten, unntatt på 338LM - der rekylen er litt mere alvorlig.

Ikke er det 400 klikk noen vei på en moderne Zeiss heller, 80 eller 160 tipper jeg.

 

K

 

Nå har jeg brukt blå locktite på alle skruer siden jeg fikk min første luftrifle og har aldri hatt noen problemer med det over hode. Så jeg er litt inntresert i hvorfor du fraråder dette.

 

Henviser til fete bokstaver...

 

Herre gud man må jo være tilbakestående for å tro at det her var snakk noe annet enn ringer og baser, men det er jo slike folk i alle miljø.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar jeg har fått :) Blitt endel klokere.. men det jeg mente med å skru på

montasjen/ringene er at logisk sett så flytter vel kikkerten seg til en side om man løser

på den ene siden og strammer på andre.. på bakerste ring.. men det store spørsmålet mitt

er altså skal jeg løsne på høyre side eller venstre side for å få treffpunkt lengre mot venstre... sett

bortifra justering på selve kikkerten.. det får jeg heller fikse opp i etterpå :)

 

Du må først grovinnstille, deretter finjustere. Blir bare tull å først forsøke å grovinnsitille med de 2 skruene på bakre base, så lenge kikkertsiktet ikke er nullstilt før du begynner. Ta ting i riktig rekkefølge. Dersom kikkertsiktet er stilt til endes, og du begynner å rote med skruene på basene bak først - hva har du tenkt å gå etter??? Good luck anyway....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...