Jump to content

nybegynner med en del spørsmål - småviltrifle?


poliq

Recommended Posts

Heisann!

Har lusket en del rundt på forumet tidligere, og fant ut at det var på høy tid at jeg registrerte meg.

Selv om jeg har fått besvart mange av mine spørsmål, dukker det stadig nye opp..!

 

Eier ei hagle fra før, i kal 12/76 (Lanber Baron), og kan vel nevne at jeg har tilgang på en gammel krag (6,5x55), en mauser 6,5 med ukjent optikk, samt ei Tikka T3+optikk? av nyere dato..! :)

 

Har altså planer om å gå til anskaffelse av ei ny rifle. Ønsker et anvendelig kaliber til småviltjakt, kommer ikke til å bli brukt mye på bane.

Har da lest en del rundt .17HMR, men er veldig åpen for andre forslag..!

 

Foreløpig har jeg vel sett meg ut ei CZ 455, og kunne godt tenkt med å supplere med et ekstra løp i .22lr for mengdetrening.

Sikler mest på thumbhole varianten, men forstår at det er vanskelig å få tak i løse varmint-løp. For TH er vel kun levert med varmint-løp?!

 

Har vært i kontakt med jakdepotet, men de hadde ikke 455 TH 17hmr inne.

XXL derimot har rifla jeg ønsker, da til en pris av 4490,- Vet ikke om dette er en god pris, eller om jeg burde lete andre steder?

 

 

Har fler spørsmål, men disse får holde i første omgang!

Takk for at du orket å lese! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke XXL garanti om at dem skal være den billigste a?

Når du sier det, så høres det kjent ut. Dette er dog kun rifle.

 

Jeg har fått et par reklamer i posten med pakketilbud på CZ i 17hmr og 22lr (mener å huske det var kikkert med og) til 6500 (fritt etter hukommelsen!), så det kan kanskje være verdt å vente på noe sånt? Det var riktignok ikke med tommelhullstokk (igjen, såvidt jeg husker).

 

en 455 TH i .17HMR med ekstra varmint-løp i .22lr hadde jeg nok ikke nølt så lenge med å slå til på..!

Men nå er dette første rifla jeg kjøper, og vil ikke ta til takke med noe jeg vet på forhånf jeg ikke blir 100% fornøyd med. Om det ender opp med å koste en tusenlapp eller to ekstra (unødvendig vil kanskje noen si?), så får det heller bli litt dyrere da..!

Link to comment
Share on other sites

Joda, .22lr er nok et mer utbredt kaliber i så måte, men det store problemet viser seg å være å skaffe et EKSTRA varmint-løp til disse. Finnes massevis av vanlige, tynne løp- men altså ikke av varmint-utgaven.

 

Finnes da alltids å få kjøpt en 455 TH i .17hmr med varmint-løp, altså bare ikke med et ekstra varmin-løp..!

Spørs om jeg får ta til takke med "bare" .17hmr i første omgang, får så å heller kjøpe til et ekstra .22lr senere.

Dette høres kanskje ulogisk ut for mange, da jeg strengt talt burde kjøpe .22lr først, for billigere mengdetrening. Jeg får jo fortsatt grei presisjon opp til ~70? meter..

 

Nei nå ble jeg usikker. Hva om det da blir komplett umulig å få tak i varmint-løp i .17hmr de neste tre årene?! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe en billig 22lr, f.eks. Zastava som XXL selger for 2000 inkl. demper, i tillegg til grumrifla du ønsker deg? Da slipper du å styre med løpsbytte også.

 

Jeg endte opp med en rimelig .223 i stedet for .17 HMR-løp til min CZ. Selvsagt fortsatt mulig å kjøpe ekstraløp, men ser ikke helt behovet nå.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe en billig 22lr, f.eks. Zastava som XXL selger for 2000 inkl. demper, i tillegg til grumrifla du ønsker deg? Da slipper du å styre med løpsbytte også.

 

Jeg endte opp med en rimelig .223 i stedet for .17 HMR-løp til min CZ. Selvsagt fortsatt mulig å kjøpe ekstraløp, men ser ikke helt behovet nå.

 

Takk for godt innspill!

Dette hadde jeg ikke tenkt på selv! Ulempen er jo at det tar opp en ekstra plass på kvoten,i tillegg til at det er litt dyrere enn ett ekstra løp til 455'n.

Kanskje jeg burde tenke over kalibervalg litt nøyere også...? Hmmmm.

Link to comment
Share on other sites

"CZ 455 American kal 22LR ¤ Ekstra løp kal 17HMR

¤ BSA Sweet 22/ kikkertsikte 3-9x40 m/ kulebanekompensator ¤ Gamo 1" Medium montasje"

5990,- hos interamrs

http://www.interarms.no/kal22.htm" target="_blank" target="_blank

 

Hvis du kunne tilbudt meg en Thumbhole med samme pakke hadde jeg kommet løpende med tusenlapper.

Selv uten ekstra løp..! :P

 

Jeg har ingen tilknytning til de.

Men du kan jo sende de en mail/ring og spør så fikser de sikkert en pakke til deg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...