Jump to content

forandre hjemel for rifle


Rommling

Recommended Posts

jeg har våpenkort på min sauer 200str.

når jeg overførte den fra min far til meg gikk jo dette greit. men snakket med våpenkontoret og jeg lurte på på for å være sikker at denne havnet under konkuranse våpen men det var ikke tilfelle.

der det mulig å få den over ditt nå?

 

er egentlig et generelt sprøsmål.

 

tenker på tjeneste våpen om man slutter i tjenesten, kan man få overført til håndvåpen vis man er aktiv i klubb?

Link to comment
Share on other sites

På våpenkontoret her er det bare å møte opp, si at en vil endre bruksområde på børsa fra f.eks jakt til konkuranse. Levere inn våpenkort, får nytt midlertidig kort og nytt kort kommer i posten 4-5 dager etterpå.

 

 

Står det noko om bruksområde på våpenkortet då?

Det gjer det ikkje på mine våpenkort i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

På våpenkontoret her er det bare å møte opp, si at en vil endre bruksområde på børsa fra f.eks jakt til konkuranse. Levere inn våpenkort, får nytt midlertidig kort og nytt kort kommer i posten 4-5 dager etterpå.

 

 

Står det noko om bruksområde på våpenkortet då?

Det gjer det ikkje på mine våpenkort i alle fall.

 

 

 

"rifle, jakt, repeter" står det typisk på et kort utsted her i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

står rifle repeter på mine, så ingen forskjell på jakt eller ikke, fikk opplyst hvilken hjemler de sto på det jeg hadde nå.

så min logik tilsier at det skulle bare være for dem å se om jeg har hjemmel for å få det på den jeg vil ha det på og godkjenne det.

men alt erfaring tilsier jo at det ikke er så lett.

 

følte bare ikke for å ha en standar sauer 200str + 22ombyggings sett behøvde å stå som tjenestevåpen.

den kvota vil jeg ha til våpen jeg ikke kan kjøpe på konkuranse eller jakt hjemmel.

Link to comment
Share on other sites

Det som er med Sauer str200 er at du " kan" miste et våpen i jaktgarderoben.

Sauer str200 er et glimrende posterings jaktvåpen. Hva som står på våpenkortet har ikke betydning slik eg forstår det. Det som blir skrevet på søknader og hva som blir innvilget i henhold til søknad er det som teller. Men eg er enig det er litt uklart.

Søker man på en sauer str200 så går det godt an å skrive konkurranse og Jakt.

Eller kun jakt.

Eller kun konkurranse.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det står ikkje noko om bruksområde på mine våpenkort. Eg høyrer til Sunnmøre politidistrikt.

 

Nei, men det har ho på kontoret :!:

Jeg fikk beskjed om å selge min Tikka M55 i 308W før jeg fikk kjøpe Sauer 200 STR, fordi Tikkaen var registrert som konkurransevåpen, dog som jaktfelt. Tilhører samme distrikt.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Ja du har helt rett i at man " kan" jakte med Banevåpen som holder krava til den jakt som utføres, Men da er her mange som allerede har full jaktgarderobe "om" alle banevåpen konkurransevåpen skal være tellende i jaktgarderoben..

Blir eit problem for de familiene som har flere som er aktive konkurranse skyttere.

Derfor så må vi ha en jakt garderobe og en konkurranse garderobe.

 

Mvh

 

Ser det er litt forskjell rundt om kring. Jeg hadde en jaktrifle som med tiden hadde lagt på seg og blitt benkerifle, den var fremdeles mulig å jakte med men rimelig upraktisk å dra med seg med sine ca 7kg så jeg ville ha den over på banebruk for å frigjøre plass til ny jaktrifle. Så jeg gikk ned til politiet og forklarte saken for dama i skranken, jeg hadde også fyllt ut en vanlig våpensøknad med info om skytegren, forbund osv. Hun ringte våpenansvarlig som ikke var på stasjonen i øyeblikket og han sa at jeg trengte ikke levere inn noen papirer på dette og at det ble en tillitssak mellom meg og han at jeg ikke jaktet med riflen i framtiden. Da var jeg nede i 5 jaktvåpen og det gikk lenge før jeg kjøpte nye rifle så jeg var spent på om det var registrert plass i garderoben eller ikke. Det var det faktisk, så de har nok et system på det :wink: Men synes det er rart at han presiserte at jeg ikke kunne jakte med den. Trodde jaktvåpengarderoben var for å hindre folk med kun jegerprøve og ingen tilknytning til klubb osv å skaffe seg våpen, ikke å hindre at banevåpen brukes på jakt? Har sett temaet tatt opp her inne før og var rimelig sikker på at man skulle kunne jakte med alle banevåpen som ellers holder kravene til jaktvåpen. Beklager delvis OT
Link to comment
Share on other sites

Hei,,

Det eg mener er at en aktiv familie inne konkurranse skyting kan ha opptil flere Sauer STR200.

Bane sauer junior, Bane sauer senior, En sauer som er brukt kun til felt, og eit reserve våpen . Men bare den ene av sauerne er søkt brukt til konkurranse og jakt.

Hvis alle konkurranse våpen skulle telle med i jaktgarderoben så blir der ikke plass til mange jakt våpen.. Det blir problemet for en aktiv familie innen konkurranse skyting og jakt.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

men en ting når jeg søkte på saueren, man skriver 6.5x55 og så kommer spørsmålet: er våpnet godkjent for jakt.

her vil jo jeg svare ja på. da det er et jakt kaliber. men i mitt tilfelle så kom den ikke på jaktgarderoben.

hjalp pappa med å skrive på en gammel kongsberg 22cal som bare spiser eikenøtte, den kunne jeg med god samvittig het skrive nei på spørsmålen om godkjent for jakt.

får sende med medlemskortet i dfs klubb vis jeg skal sende inn noe mere til dem. får jeg en orden på dette.

Link to comment
Share on other sites

Det blir problemet for en aktiv familie innen konkurranse skyting og jakt.

Det er vel bare et problem dersom kun en voksen har tatt jegerprøven og barna er for små. En skytterfamilie med 3 barn som alle har jegerprøve kan omvendt til sammen ha 30 jaktvåpen om alle har jegerprøven, alarm, etc. Mer realistisk er jo iaf at begge foreldrene har jegerprøven, da har de jo jaktvåpengarderobe på 6stk våpen hver.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man spør våpenkontoret om å få en utskrift av det som er registrert på en selv av våpen, så står det der hvilket bruksområde de er registrert på. J= Jakt, AF= affeksjon, KØ= konkurranse og kanskje noen flere forkortelser som jeg ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...