Jump to content

-Minste Hjortebukken 2012- :Konkurransetråd:


hjortefot.com

Recommended Posts

MINSTE HJORTEBUKKEN 2012

 

Dette er en konkurranse som skal bidra til at flere store hjortebukker får overleve jakta, og får brøle sine viktige brunstbrøl nok en høst. Flere steder har brølingen blitt redusert gjennom for høyt uttak av store bukker. Dette fører til at kollene kommer seinere i brunst, og kalvene blir født seinere. Sirkelen er i gang.

 

For å øke kvaliteten i hjortestammen er det viktig å la bukker med potensial få bli skikkelig store.

Dette vil på sikt gi høyere slaktevekter og flotte gevir.

 

Konkurransen finner du her: Minste Hjortebukken 2012

 

 

 

REGLER 2012

 

-All felt hjort som skal delta i konkurransen skal være vill hjort som er felt i Norge i nevnte tidsrom.

 

-Bukken må være 2,5år eller eldre.

 

-Bukken må fotograferes , og bilder må sendes til oppgitt e.postadresse. MINST mulig blod på bildene, helst :wink:

 

-Den som feller hjortebukken som kombinerer det minste geviret og den laveste kroppsvekten vinner konkurransen.

 

 

 

 

(Bilder av felt hjort vil bli publisert, mens vekt på de påmeldte bukkene blir offentliggjort ved konkurransens slutt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Felte selv en 2,5 år gammel bukk på 62 kg. forrige helg, men er litt usikker på om den kan kalles "liten og skrøpelig". Vi er tross alt i starten av september ennå, og det er nå de voksne dyrene er som feitest og tyngst etter å ha feitet seg opp gjennom hele sommeren for å gjøre seg klar til brunst og vinter. Ungbukken jeg skjøt, hadde et sollid fettlager. Hadde den blitt skutt mot slutten av oktober hadde nok vekta vært under 60 kg, kanskje ned i mot 55 kg...

Link to comment
Share on other sites

62 kg på en 2,5-åring vil jeg si ligger innenfor normalen.

Geviret kan være så som så, får de 8-10 år på seg, kan dyret

være meget bra.

Regner med at vinneren ligger under 50 kg. Geviret har jeg ikke noen tanker om.

Det er vekta som bør telle mest. Mener nå jeg......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

En liten tanke om vinnerbukken.

Om jeger trodde det var en ungbukk/1,5-åring han skjøt, men som det senere viser seg er en 2,5-åring,

har jeger da gjort en bevisst handling som fortjener seier?

 

Det er jo bra at dyret er tatt ut, men....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...