Jump to content

Ammo til gås


CatLikeFox

Recommended Posts

jeg har min mening om stål andre har sine. syns den blir litt for "pistrete" mtp at på gåsejakt, så kan holdene bli litt druge avogtil. Da mener jeg at til jakt i trekk så kan stål bli litt for lett, men den duger sikkert til jakt med lokkegås, der du ligger midt i flokken å venter til gåsa er få meter unna før man spretter opp:P

 

det skal sies at jeg har liten erfaring med stål:P

 

3 funker fint på gåsa, bør ikke være så mye grovere;)

Link to comment
Share on other sites

må nok begrense holdet betraktelig....'

 

Fra blytiden erfarte jeg at 25 meter var langt nok på gåsa.. over dette gikk fellingsprosenten fort ned. Så med stål er sikkert 20 meter mer enn nok... Men med kanskje 50-100 skudd på gås i året kan ikke økonomien min forsvare ammo til 30,- skuddet

 

Åsså blir det ganske billig med 8 bulvaner, kamonett og 200 skudd til 1500,-

Link to comment
Share on other sites

Man ønsker maks inntrenging på gås.Sink må vel i så fall gi den verst tenkelige kombinasjonen med lav egenvekt og mykhet slik at det deformeres og bremser opp ytterligere. Fordelen med sink er at det ikke er giftig, kanskje ikke brekker tennene dine, og sink kan gi bedre spermproduksjon hos menn.

Jeg har Remington Vingmaster HD.

Link to comment
Share on other sites

"dåli om stål på gås."

 

NJFF sendte nylig ut et informasjonshefte om div. hagleammo - så kanskje du finner noe fornuftig der :)

 

For min egen del - er stål ikke benyttet til annet enn leirduer.

De spises ikke :D

Tenker da på tannlegeregninger :wink:

 

Du får bruke "huet" :D

Link to comment
Share on other sites

viss dere skal jakte gås med stål, vil jeg anbefale dere Saga (Heavy) tror jeg den heter :wink:

 

For jeg kjøpte en pakke av disse i kaliber 12/76 nr 2!

Jeg har en Hawk Femund hagle, kan være at kulene går bra i den hagla da, ikke vet jeg, men anbefales på det sterkeste :)

 

Skaut 2 stykker i fjor, der holde var i mellom 25-30 meter, ikke for å skryte men.

det var mine aller første gås, hadde det ikke vært det, hadde jeg sikkert ikke skutt etter de med stål eller!

 

Mn i år har jeg tenkt å prøve tungstein matrix maximum 36 gram nr 1 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En kompis skjøt rev på ca 40-45 m med stål ifjor vinter, dog i str BB, og reven stod i ro. Reven gikk ned som en sekk. Mener han hadde spesialchoke for stål i "full". Ammo var Federal Speed Shock 12/89, 39g ladning. Utg.hastigheten på disse er ifølge federals hjemmeside 472 m i sekundet (1550fps).

 

Har ikke erfaring med gåsejakt, men en fullpelset mikkel er ganske hardskutt den også.

 

Digresjon; Speed shock 36 g, 76mm patron har utg.hastighet på 426 m (1400fps) i sekundet til sammenligning, ganske stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

hei min erfaring med stål på gås er at man kan like gjerne kaste patronene etter gåsa vis holde er over 20m.selv kjøpte jeg meg lade utstyr for hagle funker kjempe greier da får du bra ammo for halv pris,bruker selv 64g nr.5 i kaliber 10/89 tok 31 grågås med det i fjor :)

 

Og det vil si at du bruker bly....!? Det ble forbudt i 1991 om jeg ikke minnes feil.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Søk" er en god ting. Da jeg søkte på "ammo gås" kom det opp nokså mange tråder. En av disse er gåsejakttråden der det også er plass til sånn småchatting som dere driver med nå. Andre som inneholder en del relevant info er:

 

viewtopic.php?f=37&t=6968

viewtopic.php?f=20&t=4787

viewtopic.php?f=37&t=5022

viewtopic.php?f=37&t=7322

 

I en del av disse trådene har flere av brukerne allerede delt sin erfaring med haglammo til gås. Jeg har gjort det flere ganger og gidder ærlig talt ikke å skrive det samme enda en gang!

Link to comment
Share on other sites

Du risikerer inndragelse av våpen og flere tusen i bot. Finnes sikkert ett eller annet sted i forumet, dette emnet bruker å være en gjenganger. Var det iallfall på salig Sluttstykke.com :wink:

 

Ikke for å nøre oppunder noen blydebatt i denne tråden! Bly er forbudt som haglmateriale i Norge, og det er ikke så lurt av de som glatt ser bort fra dette å hentyde at de bruker det i et åpent forum, det stiller jegerstanden i et dårlig lys. Blyprat slutt, for min del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...