Jump to content

Trenger Tips til .223


Tråa

Recommended Posts

Jeg tenkte å anskaffe meg et våpen for primært jakt på rype vinterstid.. Jeg har pratet med folk som annbefaler .223 til det formålet.

Men jeg lurte på å bruke våpenet til nå mere, eks rev, rådyr .. etc..

 

Har en 30.06 som brukes til storvillt og har derfor lyst på et våpen til i et "snillere" kaliber ..

Er meget motakelig for forslag:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok gått for en boltrifle.

 

Du skriver ikke noe om hvilket budsjett du har?

 

Har du noen preferanser når det kommer til våpenet? Tenker da på magasinløsning, twist på løpet, hvor bra avtrekk, rustfritt eller ikke, hvilken type stokk og flere andre variabler. Dersom du vet noe om dette, er det lettere å anbefale deg noe.

 

.223 er et glimrende kaliber!

 

Edit: HighPower kom før meg ja :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet er ikke så nøye med egentlig.. men har ikke tenkt å legge like mye i .223 som i 30.06 min.. 30 laks..

 

jeg liker veldig godt KKC stokken jeg har, men vurderer en annen stokk av merket G- et eller annet jeg ikke husker navnet på, men som ligner litt på KKC.

Link to comment
Share on other sites

Tipper stokken du tenker på er GRS. Oversikt over hvilke rifler de har stokker til finner du her:

http://grsriflestocks.com/grodas/action-inlets

 

Hvis du tenker på å skyte tunge kuler (> 55grs røffly), bør du ha en krappere riflestigning enn 1:12. Gitt at det er en GRS-stokk du vil gå for, snevres dermed utvalget noe inn -> lettere å finne aktuell rifle :wink:

 

Det finnes to lesverdige artikler på Kammerportalen om kaliberet:

http://kammeret.no/portal/vapen/104-223remington

http://kammeret.no/portal/hjemmelading/69-dataanalyse-pa-resultatene-til-kjell-olav

 

Kammerportalen er dessverre litt tunglastet.... :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke fått min Rem700 til å prestere samlinger jeg er fornøyd med med det jeg har prøvd. Forskning pågår :wink: Men det jeg kan si er at 62grs Remington CoreLokt spredde over hele skiva i mi børse. Har ikke testet andre patroner i den vekta ennå. I 55grs går det sånn passe greit, men slik jeg skyter med ei annen børse jeg har, er jeg ikke fornøyd med å få niere.

 

I den første linken i mitt forrige innlegg finner du noen tester og påstander om riflestigning og kulevekt til 223. Jeg vet egentlig ikke noe mer enn det som står der, og ellers det jeg har dumpet over av andres erfaringer bl.a. her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Remington 700 med synt stokk i 223,den er kappet til 41,5 cm og er meget lett og hendig,med lydemper så er den like lang som en standar utgave.

Avtrekket på disse får man veldig godt med litt jobb og de samler veldig bra med tanke på at det er rimlige rifler,10mm er det beste jeg har skyti på papp men det går jevnt bra.

Uten lydemper så er den knall fin og sitte og skyte med så er stortsett denne jeg trener det med.

40 gr Vmax er favoritt maten til denne men går greit med 55 gr også.

En kompis har Howa som også går veldig bra.

 

 

Lykke til

 

Et veldig bra kaliber som har den bivirkningen at den er billig og skyte med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...