Jump to content

Skadeskutt rev - gjemmer seg i hiet?


Esme

Recommended Posts

Var uheldig å skadeskyte en rev, tett inntil skogkanten. Brukte 222 helmantel, reven datt rett ned i skuddet, hylte fælt, og tok noen rundkast før den spratt opp og sprang i skogen igjen. Tok et ettersøk, men den var ikke å finne. Veldig uoversiktlig gammel skog med gode gjemmemuligheter. Ser for meg at det kan være et hi i nærheten også. Er det noen mulighet for å finne igjen reven?

Link to comment
Share on other sites

Hadde du hatt tilgang til en støver (revstøver) så hadde du funnet den igjen raskt .Ja det trenger jo ikke nødvendig vis være støver men en hund som er hissig på rev. Sitter skuddet bra ligger den ikke langt unna . Er skuddet ikke så bra kan den ha dratt et godt stykke og som du sier da gått i hi .

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ser du skriver at du brukte helmantel.. Nå er vel det ganske vanlig til toppjakt på fugl, men er det vanlig å bruke på landgående skapninger som rev da? Jeg personlig hadde foretrukket en ekspanderende kule ved jakt på rev.

 

Du har helt rett, blir kun blyspiss heretter. Har tidligere gått bra med 6,5 helmantel, men 222 er jo ikke store saken når den ikke ekspanderer.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, blir kun blyspiss heretter. Har tidligere gått bra med 6,5 helmantel, men 222 er jo ikke store saken når den ikke ekspanderer.

 

Tror ikke forskjellen på 6.5 og .222 utgjør det store. Om skuddet sitter likt, vil jeg tro reaksjonen er nokså lik.

 

Helmantel går i utgangspunktet bra, men litt sjangsspill kan det være.

"slingringsmonnet" du har med ekspanderende ammunisjon mister du jo.

Har selv, med hell skutt rev med .223 helmantel. Men det blir jo adskillig mere "søl" med eksp.ammo, noe som igjen gir en "sikrere"/tryggere død.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, blir kun blyspiss heretter. Har tidligere gått bra med 6,5 helmantel, men 222 er jo ikke store saken når den ikke ekspanderer.

 

Tror ikke forskjellen på 6.5 og .222 utgjør det store. Om skuddet sitter likt, vil jeg tro reaksjonen er nokså lik.

 

Helmantel går i utgangspunktet bra, men litt sjangsspill kan det være.

"slingringsmonnet" du har med ekspanderende ammunisjon mister du jo.

Har selv, med hell skutt rev med .223 helmantel. Men det blir jo adskillig mere "søl" med eksp.ammo, noe som igjen gir en "sikrere"/tryggere død.

 

Skjønner. Skal uansett ikke bruke pelsen, så da er det jo ikke mye å lure på igrunn. Får bruke de kommende dagene på litt ettersøk. Ergelige greier, var sikker på at det var stjernetreff når jeg så den gikk ned i skuddet og lå der i noen sekunder

Link to comment
Share on other sites

Var en gammel ringrev som fortalte meg om et tips ang rev som har løpt i hiet etter skudd. Han sa at jeg skulle finne en busk, så lang som mulig og så tynn som mulig.

Knekke av enten så treffet fliser seg godt. Stikke den pinnen så langt inn i hiet som overhode mulig og rotere pinnen. Om man traff på reven inni der (som forhåpentligvis er død) da ville det sitte igjen pels i enden av pinnen.

Jeg skadeskøyt en rev meg hagle en gang, da jeg fikk tipset. Fikk riktignok ikke noe dreisen på det, fikk heller ingen pels på pinnen. Men han sa det hadde virket for han ved flere annledninger.

Har vel også muligheten til å røyke den ut?

Link to comment
Share on other sites

Var uheldig å skadeskyte en rev, tett inntil skogkanten. Brukte 222 helmantel, reven datt rett ned i skuddet, hylte fælt, og tok noen rundkast før den spratt opp og sprang i skogen igjen. Tok et ettersøk, men den var ikke å finne. Veldig uoversiktlig gammel skog med gode gjemmemuligheter. Ser for meg at det kan være et hi i nærheten også. Er det noen mulighet for å finne igjen reven?

 

Hva tok du ettersøket med :?: Er stor sjangs for å finne reven igjen med en ettersøkshund vil jeg tro. Om det ikke drøyer for lenge..

Om den har gått i hi kan det bli værre å få den ut. Har du ikke hund å spore med kan du jo spørre her inne, om noen kan hjelpe deg med det.

Fordel å oppgi hvor i landet du bor.. :roll: Er du i nærheten av meg kan jeg være behjelpelig.

Link to comment
Share on other sites

Fikk riktignok ikke noe dreisen på det, fikk heller ingen pels på pinnen. Men han sa det hadde virket for han ved flere annledninger.

Har vel også muligheten til å røyke den ut?

 

Noen av disse innleggene er fornøyelige å lese deler av høyt....kjæresten min lo godt :lol:

 

Chr

Link to comment
Share on other sites

Har en breton som har vært med å lett noen timer i dag. Riktignok ingen optimal hund for formålet, men føler meg trygg på at hun ville markert om det hadde vært noe rundt skuddstedet. Bor i lillehammerområdet.

 

Forøvrig vanskelig å vite hvor hiet er, siden det sikkert er hundre potensielle hi rundt skuddstedet. Gammel tett skog i skrått terreng, med masse stor stein, tett gress osv..

Link to comment
Share on other sites

Fikk riktignok ikke noe dreisen på det, fikk heller ingen pels på pinnen. Men han sa det hadde virket for han ved flere annledninger.

Har vel også muligheten til å røyke den ut?

 

Noen av disse innleggene er fornøyelige å lese deler av høyt....kjæresten min lo godt :lol:

 

Chr

 

Hahah, det mosomme her er at jeg vurderte å skrive "pels på knaggen".

Link to comment
Share on other sites

Muligheten for og finne den nå er nok snart over uten griseflaks men til neste gang du skal jakte nå så bruk ei varmintkule så skal det mye til at den kommer seg unna men uansett forsøk og sjekk opp noen som har en revejager og en hihund i område som du kan tilkalle så raskt som mulig etter at du har skutt hvis den ikke ligger der for da går dette bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...